Netop nu spiller tre af Københavns små stationære teatre forestillinger for børn og unge, der er genopsætninger af tidligere succeser:
Det Lille Teater har sat ’Den glade løve’ på langtidsprogram (19. januar.-29. april) til stor fornøjelse for bl.a. børneteateravisen.dk’s anmelder, der kvitterede med fem stjerner.
Zangenbergs Teater har genopsat ’Kong Gulerod og Tudeprinsessen’ (7.februar – 28. marts) – hvad der også har kastet en positiv anmeldelse af sig her på portalen.
Og Teatret Zeppelin har atter bragt ’Brødrene Løvehjerte’ i spil (18. januar -9. marts) – en forestilling der også gav godt med stjerner her på portalen tilbage i oktober 2010.
Også publikum har taget ganske fint imod forestillingerne, og således kan der være både økonomiske og kunstneriske grunde til genopsætninger, der alt andet lige betyder lavere produktionsomkostninger end nyproduktioner i de små teatres ofte anstrengte budgetter.
Men sådan tænker man ikke nødvendigvis på Teatret Zeppelin, lyder det fra teatrets økonomiske leder, Jan Grube Christiansen:
»Selvom ’Brødrene Løvehjerte’ er en hamrende god forestilling, der ofte udløser stående bifald fra publikum og kunne spilles lige frem til påske uden problemer, så tænker vi ikke helt på den måde: Vi producerer en forestilling, og hvis den er kunstnerisk i orden – og det ER de jo som hovedregel (!) – skal den ’afskrives’ over flere sæsoner som et aktiv, siger han og fortæller, at genopsætninger i øvrigt også er en del af de kontraktlige aftaler med Københavns Kommune.
»Nogle år har vi også kalkuleret med ekstra opsætninger uden for huset – bl.a. da vi spillede ’Min min Mio’ på Odense Teater- for at få det samlede budget til at gå op. Og den forestilling kunne vi også uden problemer spille igen og igen, men det vil vi ikke. Den er afskrevet, og hvis titlen skulle komme op igen ville det være som en ny produktion hos os,« lyder det fra Jan Grube Christiansen, der i en tid, hvor mange teatre klager over tilstrømningen, også erklærer sig tilfreds med den nuværende sæson.
»Når denne sæson er færdig, vil vi have haft omkring 23.500 kunder i biksen og til forestillinger, der både er kunstneriske og kommercielle succeser – heraf er de 3500 til vores til gæstespil. Sagt på stilfærdigt jyske går det helt fornuftigt!«
Læs også om evalueringen af de københavnske små storbyteatre.