Af: Carsten Jensen

20. august 2009

Garant for godt børneteater!

Teatercentrum er netop flyttet til nye lokaler - men også rent arbejdsmæssigt står foretagendet over for nye udfordringer i et børneteaterområde under forandring.

»Vi er de bedste garanter for, at børn kan møde professionel scenekunst,«

Så bombastisk og samtidig enkelt kan det siges, når man spørger til Teatercentrums berettigelse.

Spørgsmålet er rettet til Henrik Køhler, der netop er gået ind i sit tredje år som sekretariatsleder og lige nu må leve med både organiseret rod og flyttekasser på Teatercentrum (TC), som kort før sommerferien i al hast måtte fraflytte lokalerne på den gamle Vandværksgrund vis-a-vis Vesterport Station i København til fordel for andre kommunalt-ejede lokaler i Farvergade tæt ved Rådhuspladsen

»Ingen andre arbejder suverænt for børns ret til at få professionelle teateroplevelser på den måde, som vi er sat i verden for,« lyder det fra Henrik Køhler, der uddyber det med, at fx. BørneTeaterSammenslutningen (BTS) jo arbejder for at sikre gode forhold for sine medlemsteatre, mens kommunerne, der via teater i skoler og institutioner er områdets store teateropkøber, har overordnede kulturpolitiske dagsordener at tage hensyn til.

»Vi skal – som navnet antyder – være i centrum og sørge for, at ting sker. At teatrene og formidlerne møder hinanden, at ministerier og bevilgende myndigheder opfylder deres forpligtelser, når det gælder økonomi og udbredelse af professionel scenekunst for børn og unge. Vi skal være placeret som samspilsstyrer i det absolutte centrum i rummet mellem producenter, aftagere og bevilgende myndigheder,« siger Henrik Køhler, der ser en ny struktur for TC/UBOT som afgørende for, at stedet kan levere den nødvendige tyngde og synlighed i arbejdet.

Vil være selvejende institution

Lige nu er UBOT – Udvalget for Børneteater og Opsøgende Teater – et udvalg under Kulturministeriet og med særskilt placering på finansloven med et relativt beskedent beløb på 1,9 mio. kr. årligt. UBOT har så nedsat et sekretariat, Teatercentrum, der arbejder med at synliggøre børneteater via den årlige festival, Rød Brochure, børneteateravisen.dk og generel rådgivning m.v.

Planen er at omdanne Teatercentrum til en selvejende institution med tilhørende bestyrelse. Det vil ifølge Henrik Køhler gøre stedet betydeligt mere handlekraftigt.

»Der er behov for en ny struktur, som kan frigøre os fra de forpligtelser, der ligger i at høre direkte under Kulturministeriet. Som selvejende institution vil vi både kunne kommentere og præge politiske beslutninger,« lyder det fra sekretariatslederen, der håber at Teatercentrum bliver mere synligt i en turbulent fremtid for dansk børneteater, som er under voldsom forandring som følge af bl.a. faldende salg af turneteater, utilstrækkelige statslige støttemidler og konkurrencen fra de mange digitale medier.

Medejerskab af festivaler

Men Teatercentrum har gang i flere tiltag. Som arrangør af verdens største festival for børne- og ungdomsteater – hvad der avler forbavsende lidt synlighed i medier m.v. – vil man bl.a. arbejde på at sikre værtskommunerne ‘medejerskab’ af den årlige festival.

»Vi prøver at lave festivaler, hvor kommunen efterfølgende kan bruge arrangementet til at promovere sin egen børnekulturpolitik,« siger Køhler, der anfører Ballerup som et godt eksempel på en kommune, der både gik totalt helhjertet ind i projektet og også med nye initiativer – bl.a. et stort åbningsshow, der blev overværet af tusinder af kommunens egne borgere – fik sat festivalen på nye skinner.

Han fremhæver også kulturpakkeprojektet, hvor teater, dans og musik tilbydes skolerne samlet (læs artikel) som et nyt ‘produkt’, der er med til at skabe opmærksomhed – og også få nye aktører blandt formidlerne på banen. Flere kommuner har således kontaktet Teatercentrum for at høre mere om pilotprojektet – der p.t. kører i Haderslev Kommune – og muligheden for at få det ud i DERES kommune.

Fokus på formidlerne

Henrik Køhler ser også frem til, at Teatercentrum via en ny struktur får mulighed for at blive opgraderet økonomisk og på sigt blive et større center med flere kompetencer.

Blandt mulige aktiviteter nævner han flere små festivaler med kommuner som medspillere og et fast konferencehold, der kan rykke ud og arrangere seminarer og workshops m.v. omkring børnekultur/børneteater.

Men ikke mindst handler den umiddelbare fremtid om at arbejde for at organisere landets formidlere af børneteater meget bedre. Bringe dem sammen med teatrene, finde nemmere måder at købe og arrangere forestillinger på – gerne i samarbejde med børneteatrene selv – og måske via et digitalt system sikre, at disse vigtige aktører i udbredelsen af børneteater hele tiden er opdateret, kan få allehånde oplysninger og hjælp og i det hele er garanteret en aktiv brugerflade.

For p.t. er landets formidlere i form af skolelærere, bibliotekarer, teaterforeningsfolk m.v. svindende i tal og stigende i alder. Der skal arbejdes intens med at forny denne gruppe af medspillere.

Men lige nu gælder det primært om at komme på plads i Farvergade 10. Og det markeres med et lille åbent hus-arrangement torsdag den 27. august fra kl. 15-18. Både arrangementet og lokalerne deler man i øvrigt med BørneTeaterSammenslutningen (BTS) og ASSITEJ Danmark – hvis sekretariater har haft kontorfællessskab med Teatercentrum i mange år – og således er med til at sørge for sammenhængskraft omkring professionelt teater for børn og unge også på de indre linjer.

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere