Af: Carsten Jensen

20. august 2009

Garant for godt børneteater!

Teatercentrum er netop flyttet til nye lokaler - men også rent arbejdsmæssigt står foretagendet over for nye udfordringer i et børneteaterområde under forandring.

»Vi er de bedste garanter for, at børn kan møde professionel scenekunst,«

Så bombastisk og samtidig enkelt kan det siges, når man spørger til Teatercentrums berettigelse.

Spørgsmålet er rettet til Henrik Køhler, der netop er gået ind i sit tredje år som sekretariatsleder og lige nu må leve med både organiseret rod og flyttekasser på Teatercentrum (TC), som kort før sommerferien i al hast måtte fraflytte lokalerne på den gamle Vandværksgrund vis-a-vis Vesterport Station i København til fordel for andre kommunalt-ejede lokaler i Farvergade tæt ved Rådhuspladsen

»Ingen andre arbejder suverænt for børns ret til at få professionelle teateroplevelser på den måde, som vi er sat i verden for,« lyder det fra Henrik Køhler, der uddyber det med, at fx. BørneTeaterSammenslutningen (BTS) jo arbejder for at sikre gode forhold for sine medlemsteatre, mens kommunerne, der via teater i skoler og institutioner er områdets store teateropkøber, har overordnede kulturpolitiske dagsordener at tage hensyn til.

»Vi skal – som navnet antyder – være i centrum og sørge for, at ting sker. At teatrene og formidlerne møder hinanden, at ministerier og bevilgende myndigheder opfylder deres forpligtelser, når det gælder økonomi og udbredelse af professionel scenekunst for børn og unge. Vi skal være placeret som samspilsstyrer i det absolutte centrum i rummet mellem producenter, aftagere og bevilgende myndigheder,« siger Henrik Køhler, der ser en ny struktur for TC/UBOT som afgørende for, at stedet kan levere den nødvendige tyngde og synlighed i arbejdet.

Vil være selvejende institution

Lige nu er UBOT – Udvalget for Børneteater og Opsøgende Teater – et udvalg under Kulturministeriet og med særskilt placering på finansloven med et relativt beskedent beløb på 1,9 mio. kr. årligt. UBOT har så nedsat et sekretariat, Teatercentrum, der arbejder med at synliggøre børneteater via den årlige festival, Rød Brochure, børneteateravisen.dk og generel rådgivning m.v.

Planen er at omdanne Teatercentrum til en selvejende institution med tilhørende bestyrelse. Det vil ifølge Henrik Køhler gøre stedet betydeligt mere handlekraftigt.

»Der er behov for en ny struktur, som kan frigøre os fra de forpligtelser, der ligger i at høre direkte under Kulturministeriet. Som selvejende institution vil vi både kunne kommentere og præge politiske beslutninger,« lyder det fra sekretariatslederen, der håber at Teatercentrum bliver mere synligt i en turbulent fremtid for dansk børneteater, som er under voldsom forandring som følge af bl.a. faldende salg af turneteater, utilstrækkelige statslige støttemidler og konkurrencen fra de mange digitale medier.

Medejerskab af festivaler

Men Teatercentrum har gang i flere tiltag. Som arrangør af verdens største festival for børne- og ungdomsteater – hvad der avler forbavsende lidt synlighed i medier m.v. – vil man bl.a. arbejde på at sikre værtskommunerne ‘medejerskab’ af den årlige festival.

»Vi prøver at lave festivaler, hvor kommunen efterfølgende kan bruge arrangementet til at promovere sin egen børnekulturpolitik,« siger Køhler, der anfører Ballerup som et godt eksempel på en kommune, der både gik totalt helhjertet ind i projektet og også med nye initiativer – bl.a. et stort åbningsshow, der blev overværet af tusinder af kommunens egne borgere – fik sat festivalen på nye skinner.

Han fremhæver også kulturpakkeprojektet, hvor teater, dans og musik tilbydes skolerne samlet (læs artikel) som et nyt ‘produkt’, der er med til at skabe opmærksomhed – og også få nye aktører blandt formidlerne på banen. Flere kommuner har således kontaktet Teatercentrum for at høre mere om pilotprojektet – der p.t. kører i Haderslev Kommune – og muligheden for at få det ud i DERES kommune.

Fokus på formidlerne

Henrik Køhler ser også frem til, at Teatercentrum via en ny struktur får mulighed for at blive opgraderet økonomisk og på sigt blive et større center med flere kompetencer.

Blandt mulige aktiviteter nævner han flere små festivaler med kommuner som medspillere og et fast konferencehold, der kan rykke ud og arrangere seminarer og workshops m.v. omkring børnekultur/børneteater.

Men ikke mindst handler den umiddelbare fremtid om at arbejde for at organisere landets formidlere af børneteater meget bedre. Bringe dem sammen med teatrene, finde nemmere måder at købe og arrangere forestillinger på – gerne i samarbejde med børneteatrene selv – og måske via et digitalt system sikre, at disse vigtige aktører i udbredelsen af børneteater hele tiden er opdateret, kan få allehånde oplysninger og hjælp og i det hele er garanteret en aktiv brugerflade.

For p.t. er landets formidlere i form af skolelærere, bibliotekarer, teaterforeningsfolk m.v. svindende i tal og stigende i alder. Der skal arbejdes intens med at forny denne gruppe af medspillere.

Men lige nu gælder det primært om at komme på plads i Farvergade 10. Og det markeres med et lille åbent hus-arrangement torsdag den 27. august fra kl. 15-18. Både arrangementet og lokalerne deler man i øvrigt med BørneTeaterSammenslutningen (BTS) og ASSITEJ Danmark – hvis sekretariater har haft kontorfællessskab med Teatercentrum i mange år – og således er med til at sørge for sammenhængskraft omkring professionelt teater for børn og unge også på de indre linjer.

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere