Af: Torben Stig Hansen

14. oktober 2014

Fra italiensk teaterskole til cubansk æselryg

Vika Dahlberg er nyslået bestyrelsesmedlem i ASSITEJ, som hun for blot et år siden slet ikke kendte til. Den 30-årige scenekunster, der har en treårig uddannelse fra en italiensk teaterskole og erfaring fra bl.a. Eventyrteatret med sig i bagagen får straks mulighed for at bruge sine talenter i organisationsarbejdet og et aktuelt dansk-cubansk udvekslingsprojekt: 'Teater på æselryg'.

Forsøgsstationen på Sønder Boulevard i København var sidste dag i september skueplads for ASSITEJ Danmarks årlige generalforsamling, hvor bl.a. det kommende års bestyrelse skulle vælges ind. Til stede var et par håndfulde teaterfolk, som gennem adskillige år har sat deres aftryk på den danske børneteaterbranche, men blandt chips, vindruer og danskvand dukkede et nyt ansigt frem: 30-årige Vika Mia Dahlberg-Hansen, eller bare Vika Dahlberg, som hun præsenterede sig.

Blot seks måneder forinden havde hun meldt sig ind i ASSITEJ Danmark som enkeltperson (B-medlem), men da generalforsamlingen var forbi, følte hun sig ikke bare budt velkommen – hun var blevet valgt ind i bestyrelsen.
»Det kom meget bag på mig, at de opfordrede mig til at stille op – men der er jo denne forbløffende åbenhed i hele miljøet,« siger Vika Dahlberg.

Tilskyndelsen til at melde sig ind i ASSITEJ fik Vika Dahlberg via sin veninde, Jenine Collocott, en sydafrikansk scenekunstner, som teateravisen.dk i september omtalte i  i forbindelse med ASSITEJ-udvekslingsprojektet ’Inspiring a Generation’.

De to kvindelige scenekunstnere mødte hinanden i 2010, da de begge påbegyndte den tre-årige ’actor-creator’-uddannelse på den italienske Hèlikos Scuola Internazionale di Creazione Teatrale.

Skolen benytter Jacques Lecoqs skuespilteknik, som bl.a. har haft stor indflydelse på det danske børneteaterområde, hvilket Dahlberg dog først opdagede senere.

Baggrund i Eventyrteatret

Som teenager optrådte hun i en pæn portion Andersen- og Grimm-forestillinger som en del af Eventyrteatret i 1996-2004, ligesom hun siden medvirkede som sanger og skuespiller i bl.a. ’Mød mig på Cassiopeia’ på Gladsaxe Ny Teater i 2009.

Men på et tidspunkt begyndte Dahlbergs drømme at gå i en anden retning: Hun ville lære at devise, at improvisere, lave teater selv – og gerne mere teatralsk.
»Teater kan noget andet end film. Ikke blot foregår det her og nu, men du kan komme i direkte kontakt med publikum. Og én metode er at benytte masketeater og fysisk teater som i den italienske commedia dell’arte-tradition, hvor teatergrupper rejser rundt og optræder på midlertidige, udendørs scener,« siger Dahlberg, som på grund af denne fascination fandt vej til Hèlikos.

»Leg og improvisation spiller en stor rolle,« fortæller hun om skolens program.

»Man bliver trænet i klassiske teaterformer, men lærer at improvisere scenerne frem. Uanset teaterform fungerer man både som skuespiller, dramaturg og instruktør. Et helt år trænede jeg kun med masker, og jeg har arbejdet meget med ’min personlige klovn’. Når du improviserer, kommer dine egne livstemaer frem: sider af dig selv, som bliver forstørret op. Min klovn lige nu er en blanding af Laura Ingalls Wilder (den mellemste søster i ’Det lille hus på prærien’, red.) og Pia Kjærsgaard…«

Siden 2013 har Dahlberg instrueret to klovneforestillinger i henholdsvis Frankrig og Sydafrika samt fundet tid til at færdiguddanne sig som bachelor i teatervidenskab.

Teater på æselryg

På ASSITEJ Danmarks generalforsamling blev også næste års arbejdsprogram gennemgået, bl.a. projektet ’Teater på æselryg’, hvor tre nyskabte danske sceneproduktioner sendes til den turnerende festival La Cruzada Teatral i Cuba i februar 2015.

Vika Dahlberg tegner sig for én af dem med 'Den lille pige med svovlstikkerne', mens de to andre udvalgte er  Nanna Schaumburg-Müller m.fl./Nørregaards Teater: 'Salsarejsen'  og  MishMash med Nikolai Gogols historie:  'Næsen'.

Festivalen, som varer fem uger og præsenterer en lang række – især cubanske – forestillinger, rejser hver dag til en ny by i bjergene omkring Guantánamo og Baracoa, hvorfra de forskellige forestillinger spreder sig ud til de omkringliggende landsbyer, skoler og børnehaver.

På grund af festivalens særlige rammer og vilkår skal forestillingerne derfor produceres efter de følgende dogmer: 1) Forestillingen må max. vare 25 minutter, 2) den skal være non-verbal/ikke primært baseret på tekst, og 3) den samlede scenografi til hver forestilling skal i princippet kunne transporteres på én æselryg.

Ifølge ASSITEJ Danmark er motivationen bag projektet at sætte fokus på, hvordan man kan skabe forestillinger, som virkelig kan turnere og kommunikere overalt i verden.

Batida og 'El Elefante'

Det dansk-cubanske projekt er støttet via midler fra Kunstrådet/Projektstøtteudvalget for Scenekunst, men ASSITEJ Danmark håber at finde flere penge via fonde for at skabe bedre økonomi til udvekslingsprojektets første del – de danske teaterfolks tur til Cuba – og for at kunne sikre tre-fire cubanske børneteaterfolk et recidency-ophold i Danmark omkring næste års Aprilfestival i Frederikssund.

Udover de udvalgte projekter til turen deltager Batida også på Cruzada-festivalen – dog for helt egen regning og med sin store erfaring fra adskillige Cuba-turneer med i bagagen.

Batida medvirker med to forestillinger: 'Lille T', som er i produktionsfasen, og 'El Elefante', som Batida laver i samarbejde med den cubanske skuespillerinde Luisa Dalia González. 

Også Sofie Faurschou fra Arrièregarden arbejder på selv at finde penge til at tage med. Hun vil så to-tre uger forud for Cruzadaen tage til Cuba og lave en samproduktion med Teatro Andante fra Bayamo og spille den på Cruzadaen.

Kuldedøden i Cuba

Blandt de syv-otte indsendte bud på produktioner er Vika Dahlberg altså blevet udvalgt for sin endnu uskabte forestilling ’Pigen med svovlstikkerne’, der kombinerer eventyr og masketeater.

»Forestillingen bliver en universel historie om drømmen og længslen efter et bedre liv. Den er rørende og sørgelig, men skal også være komisk. Fx er der en skæg kontrast i, at pigen dør af kulde, når vi befinder os i et klima så varmt som i Cuba,«  siger Dahlberg, som glæder sig til at turnere med forestillingen og møde det cubanske publikum.

I øvrigt har hun friske erfaringer fra et andet omrejsende projekt, nemlig ’Gamle damer i Udkantsskandinavien’, som blev støttet af Kulturkontakt Nord og resulterede i forestillingen ’Skovens mødre’.

Dahlberg og en finsk kollega, som hun lærte at kende på Hèlikos, rejste sidste efterår rundt i den finske Kainuu-region for at møde og interviewe gamle damer – og skabte på baggrund af materialet en maskeforestilling, endog med medvirken af tre af de interviewede.

Målet er at gøre det samme i Danmark, Sverige og Norge, for til sidst at have en forestilling, der turnerer i hele Skandinavien.

Den legende kvalitet i dansk børneteater

Som nyvalgt bestyrelsesmedlem i ASSITEJ Danmark vil Vika Dahlberg foreløbig bruge tid på at lære organisationen at kende.

»Men det er helt sikkert, at jeg gerne vil fremme børneteater i international henseende. Jeg var på Aprilfestivalen første gang i 2014, og dansk børneteater er netop den slags teater, jeg kan lide. Alle forestillingerne havde denne legende kvalitet, som er så vigtig. Og det er i virkeligheden ikke bare for børn, men for alle mennesker,« fastslår Dahlberg, som allerede har et par ideer til projekter i ASSITEJ-regi.

»Vi kunne fx lave nogle summercamps, hvor ASSITEJ-medlemmer fra hele verden mødes og improviserer sammen. For den bedste udveksling af erfaringer sker ikke ved, at ’jeg ser din forestilling, og du ser min’, men ved at vi skaber noget på gulvet sammen.«

Seneste artikler

Seneste artikler

Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere