Først den gode nyhed, som kulturlivet håbede på: Teatre, biografer og museer mv. kan åbne igen søndag 16. januar. Det fejres med denne frontberetning fra et af de stationære københavnske børneteatre, der har ventet på atter at få et liv med publikum:
Med en udmelding på Facebook i starten af året på 26.163 solgte billetter, siden Anemonen fra 1. januar 2021 igen kunne kalde sig lille storbyteater i København – omend under let ændret navn, idet AnemoneTeatret er udfaset – kalder scenekunsthuset i det indre København året for 'intet mindre end storslået'. Og det altså trods udfordringer med nedlukning i første fjerdedel af året samt efterfølgende restriktioner omkring forestillingsafvikling og publikum.
At 2021 sluttede med endnu en nedlukning, lægger indtil videre højst en dæmper på forventningerne til fremtiden. Som selvfølgelig udover et godt og venligt tag i publikum også i den grad er betinget af driftsstøtte på 2,3 mio. kr. årligt fra Københavns Kommune.
For efter fire år uden fast driftstilskud, hvor teatret klarede det rent økonomisk ved at hoppe fra tue til tue, var det noget nær sidste chance for at redde teatret fra endelig lukning, lyder meldingen fra teaterchef Sidsel Ramdal, der anser corona-nedlukningsperioden som det reelle dødsstød, hvis Anemonen ikke havde fået bevilget fast driftsstøtte fra januar 2021.
Gode billettal
Men Sidsel Ramdal starter nu frisk op, da Teateravisen op til genåbningen lige vil høre nærmere om den optimistiske stemning hos teatret:
»Hvis jeg var Københavns Kommune, ville jeg være ret godt tilfreds med min beslutning om at vælge Anemonen som lille storbyteater fra 2021-24. For det har bestemt vist sig ikke at være spildte kræfter – i hvert fald hvis man måler på vores publikumsinteresse. Siden vi blev lille storbyteater, har vi solgt ca. 26.500 billetter. De 2.000 er donationer fra vores publikum til det nedlukkede forår 2021, de 19.500 var efteråret 2021 – og de resterende 5.000 er forsalg til forår 2022.«
»Normalt sælger vi mellem 28.000 og 30.000 billetter til en hel sæson. Så jeg synes, at det er et helt imponerende flot tal på nuværende tidspunkt, hvor vi kun er halvvejs i indeværende sæson. Især når man tager epidemiens indflydelse på kunders adfærd og vores egen sårbarhed i den forbindelse i betragtning.
Mange teatre melder ud om svigtende billetsalg, men det er altså ikke indtil videre tilfældet hos os. Tværtimod. Allerede i sommer oplevede vi en stor købelyst hos vores kernepublikum – skolernes indskoling, som skulle planlægge kommende skoleår. Forsalget var mindst ligeså godt som normalt.«
Frygt gjort til skamme
Hun erkender, at det i disse tider nærmest er svært at tro på, at det er gået så godt.
»For vi frygtede, at corona havde svækket kundernes tillid til teatret – både i forhold til smitte og i forhold til reel gennemførelse af planlagte forestillinger. Men frygten blev gjort til skamme: Der kom jo 19.500 børn og familier i teatret alligevel og fik en oplevelse, som forhåbentlig har givet nye tanker og perspektiver på følelser og det at være menneske. Og sikke en glæde at vide at man har gjort en sådan forskel netop i en tid, der er svær for mange,« lyder det fra Sidsel, der hvis bud på tilstrømningen (naturligvis) er bundet op på repertoiret.
»Jeg tror blandt andet, at det skyldes, at vores efterår 2021 var sat sammen af gode skolerelevante titler: 'Frøken Ignora og Mister Georg', 'Mor' og gæstespillet 'Mustafas Kiosk' (alle dramatiseringer af kendte bøger af henholdsvis Katrine Marie Guldager og Kim Fupz og Jakob Martin Strid, red.) – og vores gode gamle og populære juleforestilling, 'Når du ser et stjerneskud'.
Det skyldes også, at vi har et stort trofast publikum. Vi mennesker vil gerne bevæges og spejles og sætte verden i perspektiv. Særligt i en tid hvor krisen kradser. Kunsten samler os og er mere vigtig end nogensinde. Og det har vi nu vores billetsalg som bevis på.«
Kommunal julehjælp
Men med juleforestillingen endte Anemonen altså med at blive lukket ned lige inden jul ligesom resten af branchen. Her oplevede børneteatre også inden da aflysninger og markante fald i billetsalget.
»December var præget af mange aflysninger fra skoler, der på opfordring fra myndighederne havde valgt ikke at blande klasser. Andre klasser trodsede den opfordring og kom alligevel, og på den måde lignede det næsten en almindelig juletid hos os,« fortæller Sidsel.
»Det var til gengæld virkelig frustrerende, at vi ikke kunne kompensere de klasser, der blev væk. Der er en stor diskrepans mellem Kulturministeriets og Undervisningsministeriets udmeldinger, som ender med at gå ud over børnene. At man på den ene side beder kulturinstitutionerne holde åbent og samtidig beder publikum om at blive væk. Det holder ikke rigtig, synes jeg.
Til sidst var det derfor en lettelse, at vi endelig blev lukket. Vi havde trods alt dagligt op til 200 børn i den smitte-udfordrede alder igennem huset, de fleste medvirkende kunstnere og nøglepersoner på Anemonen har tillige børn i den smittedygtige alder, og det var et held, at vi ikke blev et superspreder-event.
Der er ikke nogen statslig pulje, der kompenserer os for lukningen af vores juleforestilling, men heldigvis havde jeg allerede i starten af december en rigtig positiv og konstruktiv dialog med Christoffer Røhl (radikalt medlem af Københavns Kultur- og Fritidsudvalg, red.) om problematikken, som også blev tændt af flere kollegateatre. Den mundede lynhurtigt ud i en hjælpepulje fra Kultur- og Fritidsudvalget til forestillinger aflyst pga. corona. (se note, red.)
»Vi søgte og fik vores tab dækket. OG det var simpelthen den bedste julegave i en svær tid. Både pga. økonomien og signalværdien fra vores politikere om, at de gerne vil støtte kulturen og teatrene i en svær tid.«
Nu gælder det fremtiden
Anemonen har dog fået del i de statslige kompensationsordninger i forbindelse med de forrige corona-nedlukninger:
»Vi får kompensation på de forestillinger, som vi selv havde produktionsomkostninger til: 'Mor', 'Kometen Kommer' og 'Humørhelt'. Eller rettere: Vi har søgt og fået tilskud, men ikke afregnet endnu. Der er utrolig lang ekspeditionstid,« siger hun. Og beklager, at det ikke gælder for gæsteteatre, der har haft aftalt spilleperioder på Anemonen.
»Alle vores gæstespil kom i klemme. Især dem, der lever af genopsætninger og billetindtægter og ikke har produktionsomkostninger, har det svært.«
Sidsel Ramdal vælger på sit eget teaters vegne at være optimist omkring fremtiden, som i første omgang drejer sig om halvsæsonens første forestilling, 'Kometen Kommer', der er sat til premiere 25. januar og er en samproduktion med teatret Graense-Loes med udgangspunkt i Tove Janssons Mumitrolde-bog.
»Lige nu er vi i gang med genopsætning af 'Kometen kommer', der skulle have spillet på samme tidspunkt i 2021, men som aldrig blev åbnet for publikum. Det sidder som en lille PTSD i os: Frygten for ikke at kunne åbne og have premiere som planlagt på selvsamme forestilling. IGEN. Det kræver særlig positiv kampgejst og indstilling at arbejde på den måde. Og det har vi heldigvis!
Men det var virkelig hårdt sidste år at gå og producere og motivere sig selv til en premiere og en spilleperiode, når man reelt ikke fik noget af vide om en genåbningsplan. Hele spilleperioden indtil midten af februar gik vi og holdt os klar til måske at skulle åbne indenfor få dage. Men det blev jo som bekendt aldrig,« siger Sidsel.
»Nu frygter vi, at det samme skal ske igen! Smittetallene er høje. Og samtidig har vi samme udfordring som før jul, nemlig at skolerne er blevet bedt om at holde klasser adskilt og aflyse sociale arrangementer. 'Kometen kommer' er en forestilling, der under normale omstændigheder ville sælge rigtig godt. Tove Janssons Mumi-figurer er populær litteratur, og vi oplever også stor interesse for forestillingen. Men desværre et noget tyndt forsalg. Men skolerne tror, at de ikke må tage ud – de må jo ikke blande klasser.
Jeg ville ønske, at Undervisningsministeriet kommunikerede til deres skoler og institutioner, at de gerne må gå i teatret og give børnene kunstneriske oplevelser! Det tror jeg nemlig er godt givet ud i den her tid. For trivslens skyld!«
Fokus på kunst og ikke bekymringer
»Men vi prøver at holde bekymringerne fra døren og fokusere på kunsten. 'Kometen Kommer' er en forestilling, der har været undervejs i snart fire år og som betyder særligt meget for os, fordi den er første store satsning i vores kompagniskab med Graense-Loes, hvor vi giver hinanden benspænd kunstnerisk og produktionsmæssigt.
Jeg kan næsten ikke bære, hvis den ikke får et liv med publikum. Så det vil da betyde en masse for os kunstnerisk, hvis den heller ikke forløses i år,« siger Sidsel Ramdal.
Økonomisk er det heller ikke så godt. Eventuelle nye hjælpepuljer er ikke meldt ud endnu, og vi sejler på den måde i tåget farvand. Jeg ved dog, at vi i første omgang kan klare en aflysning, fordi vi netop har vores faste driftsstøtte fra kommunen i ryggen og fordi vi som nævnt har sådan et flot billetsalg allerede« slutter Sidsel Ramdal sin situationsrapport til Teateravisen.