Festival 2012 – teater for børn og unge – i Sorø og Ringsted, havde besøg af omkring 350 danske formidlere, forstået som opkøbere og rammesættere af teater for børn og unge.
Omkring 100 af disse var børn og unge, og det afspejler den bevægelse, som vi på Teatercentrum har arbejdet for gennem flere år: At flere og nye grupper også får ejerskab til scenekunst for børn og unge.
På festivalen i Ringsted og Sorø var omkring halvdelen af landets 98 kommuner repræsenteret (se faktaboks). Grupperne af opkøbere/rammesættere var, fordelt efter størrelse:
– KulturCrew – skoleelever der rammesætter og i nogle tilfælde køber teater
– Teaterkontaktlærere fra skoler
– Bibliotekarer
– Repræsentanter fra daginstitutioner
– Teaterforeninger
– Kulturhuse
– Teatre med opkøber-forpligtigelser
– (Børne-)kulturkonsulenter
Grupperingerne afspejler ikke nødvendigvis købsstrukturer eller købekraftens størrelse. Nogle kommuner kommer fx med et teaterudvalg, bestående af kulturkonsulent og teaterkontaktlærer, andre har en central person der køber til hele kommunen – atter andre har inviteret børn og unge til at være med.
Unge som formidlere
At der deltog omkring 100 skoleelever, heraf 50 elever fra KulturCrew, på festivalen som formidlere, afspejler den bevægelse, som vi på Teatercentrum, har arbejdet for gennem de sidste par år. Nemlig at skabe nye ejerskaber til scenekunsten ved at tilbyde nye måder at deltage på som barn/ung.
Det har f.eks. udmøntet sig i konceptet ’Lån en ung!’ som på årets festival primært bestod af unge fra Esbjerg TGK (Teatergrundkursus), der har fulgt festivalen siden 2010, samt unge fra Ringsted 10. klassecenter, som allerede nu har ’advaret os’ – som de formulerer det, om, at de også kommer med til næste festival – på Mors i 2013.
’Lån en ung!’ fungerer som en mulighed for, at man som opkøber eller teaterinteresseret kan se og tale med en ung om teaterforestillinger. På årets festival fik ’Lån en ung!’ også en international afdeling der gik under navnet ’Young Eyes!’
I Ringsted skrev ’Lån en ung!’-unge anmeldelser på bestilling og blev inviteret af teatre til at komme og se forestillinger for efterfølgende at give interviews til teatret eller en journalist – alt sammen på teatrets initiativ.
’Lån en ung!’ udmærker sig ved at være en social motor – altså en gruppe unge der generer interesse hos andre unge for det, der sker på festivalen. Der strømmer nemlig venner, bekendte og familiemedlemmer til på anbefaling fra de unge ,der deltager som ’Lån en ung!’
En anden måde at deltage på er som KulturCrew. Et KulturCrew er en gruppe skoleelever på 8-14 stykker, der er valgt til at arbejde som værter, scenehjælp og PR-medarbejdere, når der kommer teater, skolekoncert, danseworkshop eller lign. på besøg. På nogle skoler er KulturCrew også med til at bestemme og vælge teater/musik/dans til skolen. De er typisk fra 7. klasse og op, men flere crews har også elever fra 4. klasse og op.
Det første KulturCrew startede i 2010, og p.t. er der omkring 40 KulturCrews rundt om i landet fordelt på, otte kommuner: Aarhus, Hjørring, Tønder, Skanderborg, Ringkøbing-Skjern, Holbæk, Roskilde og Kalundborg.
Og der er flere på vej: I 2012 starter der KulturCrews i Haderslev, Mors, Thisted og Skive.
Unge ta’r teten
På festivalen var der inviteret KulturCrews med på fredagens formidler-seminar for at de sammen med deres voksne kolleger kunne arbejde med, hvorfor scenekunst er vigtigt og hvordan man vælger teaterforestillinger, når man skal købe til andre end sig selv.
Det var interessant at opdage – på egen krop – hvad der sker, når børn og unge tilbydes en position som formidlere. De deltog med meninger og tanker – og gjorde det med et kæmpe mod. Stillede sig op og talte for samtlige seminardeltagere (omkring 100). Og med meget kompetente bud på spørgsmålet om, hvorfor (scene-)kunst er vigtigt. Og hvilke præmisser de ville vælge teater ud fra, når de skulle købe til andre (se faktaboks).
Hos mig og flere af de andre voksne formidlere åbnede det for tanker som: Er mine argumenter mere vægtige og saglige end en skoleelev på 12 år fra et KulturCrew? Hvad med min faglighed, som er oparbejdet igennem flere år – og hvordan skal der være plads til den? Kan børn/unge på 11., 14. eller 16. år vælge til andre – forstået som: SKAL de vælge til andre? Og hvad kan der komme ud af det? Er jeg villig til at afgive retten til at bestemme hvad mine elever skal se? Og skal jeg det?
Betydningsfulde tilskuere
På Teatercentrum synes vi, at det har en kæmpe værdi, at børn og unge nu får kompetencen til at vælge scenekunst for børn og unge, fordi vi oplever at det giver dem et andet forhold til den scenekunst, de ser. De bliver betydningsfulde publikummer – i betydningen at deres mening tæller og deres tanker og sansninger gør en forskel.
Vi glæder os således til at have mere dialog med teatre, kommuner, skoler, lærere og elever om KulturCrews som formidlere og opkøbere.
KulturCrew er udviklet i et samarbejde mellem kompetencecentrene: Dansehallerne, Levende Musik i Skolerne (LMS) og Teatercentrum. Se mere om KulturCrew, brugerinddragelse, formidlerkontakt og Teatercentrums festivaler på www.teatercentrum.dk