Af: Lone Nyhuus

1. september 2015

Formidlernes stemme: Mere til vores lokalområde

Selvom Danmark er et lille land, er der store forskelle. Folk er forskellige, publikum er forskellige. Det bør forestillingerne og deres formidling afspejle, mener to indkøbere, der også har kasketter som henholdsvis egnsteaterchef i Nordjylland og direktør for en driftig teaterforening i Nordsjælland.

En kulturby med Hamlet og Kronborg. En provinsby, som både er velfungerende og med udkantssymptomer. Og en pendler-by, hvor 40 procent arbejder i København. Og så ligger byen også tæt på Sverige. Sådan kan man helt kort beskrive Helsingørs helt specielle demografi og geografi.


»Alt det vil vi gerne adressere med teaterforestillinger,« siger Helsingør Teaters direktør, Jens Frimann Hansen, og fortsætter:


»Som teaterforening har vi den bredest tænkelige målgruppe. Det tager vi meget alvorligt. For eksempel har vi et stort program i boligområder rettet mod især nydanskere. Vi har også meget teater for plejehjem og i det hele taget grupper som har svært ved at finde vej til teatret. 'Det opsøgende' teaterbegreb er meget meningsfuldt for os,« siger Jens Frimann Hansen.

Tager chancer 

I foreningens repertoire på det faste spillested Kulturværftet ligner Helsingør Teater dog fuldstændig andre teaterforeninger: Anmeldelser betyder ikke så meget, mens producentens renommé over længere tid vejer tungere.

Og børneteater? Ja, det ser, vurderer og vælger Helsingør Teaters ansatte, alle med en teaterfaglig baggrund og med et stort lokalt kendskab, på den årlige Aprilfestival. 


»For gadeteaterdelen er der et stort kurateringsarbejde. Nogle gange kan vi vælge forestillinger, der har optrådt i kuraterede sammenhænge. Andre gange må vi selv ud og finde kunstnerne. Og så har vi selvfølgelig en forpligtigelse til at vise forestillinger, som er støttede af Projektstøtteudvalget for Scenekunst. Uanset hvordan vi vælger, skal det give mening i den sammenhæng, hvor det præsenteres,« siger Jens Frimann Hansen, før han understreger, at det ikke et spørgsmål om blot at give publikum, det de vil have, og det de forventer.

 For eksempel har teatret CoreAct optrådt i den almene bebyggelse Tibberupparken, og i Helsingborg har man kunnet opleve byens offentlige skulpturer med en kraftigt stænk poesi og kunst.


»Vi skal tage chancer, provokere og eksperimentere. Men der skal være et sikkert grundlag for, hvorfor vi gør det.«


Samarbejde om  formidling

Uanset genre og stil er der nogle forestillinger, som nærmest sælger nærmest sig selv. Så er der andre forestillinger, som kræver mere formidling – hvis forestillingen skal have de bedste forudsætninger for at lykkes. Derfor er det vigtigt at producent og formidler arbejder tæt sammen om PR-materialer, lancering og strategi. 


»Gode tekster, gode billeder og gode videoer er altid godt. Men også gerne aktivitet på sociale medier som kan hjælpe lokalt,« siger Jens Frimann Hansen, der altid foretrækker tekster, som går meget på forestillingen; som fortæller, hvad man kan se, opleve, høre.

»Det gør det nemmere for os at skrive dem om og versionere dem til vores lokale virkelighed.«

Bredt spektrum


Også Thy Teaters’ Niels Vendius har behov for målrettet materiale. Ca. 100 forestillinger skal om året nå ud til sine publikummer; et publikum, som ofte kun har deres Thisteds egnsteater som leverandør af scenekunst.

»Derfor viser vi hele paletten. Fra 2 år til 102 år. Til unge, familier, voksne,« siger han og opgør det til ca. 30 procent forestillinger for voksne, det samme for unge og de resterende 40 procent for børn.

»Det er forestillinger specielt til ældrecentrene og deres brugere. Det er alt fra drama over dans, koncerter og operaaftener. Det kan være ’The nattergale unplugged’ eller Sonja Oppenhagen, der fortæller om sit liv med tv-serien 'Matador',«

 Ofte skal publikum dog lige gøres opmærksom på, at det er noget de har brug for – og kan blive glade for – det der teater. I forbindelse med den udfordring forholder Niels Vendius sig meget frit til teatrenes medsendte PR materiale:

»Teksterne skal kende sit publikum. Hvem skriver jeg til? Hvem er det de medsendte billeder skal hive i teatret? Heroppe har jeg brug for noget, der er’ catchy’; noget, der fortæller hvad vi oplever. Informationsmaterialet skal være dækkende og æggende.«


Dårlig og god reklame 

Mens verdens bedste reklame for teatret i den ombyggede politistation på byens centrale torv er et skilt med UDSOLGT!, så er den værste reklame til gengæld aflysninger: 


»Det kan være ændrede scenekrav: at der pludselig skal være ti meter til loftet i stedet for seks meter. Så kan vi ikke opføre forestillingen heroppe – og må aflyse!« siger Niels Vendius, der har et andet no-go i sin relation med teaterproducenterne: Hvis en stjerne-skuespiller lige pludselig skiftes ud med en anden skuespiller. 


»Jeg har da også selv engang kommet til at sælge en forestilling på et forkert navn. Undskyld, undskyld, undskyld… Men som formidler bliver jeg nødt til at sige, at jeg ikke kan arbejde med folk, der ikke holder en aftale. Det betyder, at jeg ikke vil se dem indenfor mine døre,« siger Niels Vendius, før han slutter: 


»Hvis jeg bliver nødt til at aflyse eller ændre et program, kan jeg risikere at miste noget troværdighed i mit lokalområde. I et lokalsamfund som Thisted er teatrets renommé i den grad afhænger af, at man kan stole på os.«

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere