Af: Carsten Jensen

6. april 2017

Formidlerne kommer først

Aprilfestival 2017 har lagt programmet over de næsten 200 forestillinger på hjemmesiden, og fra 18. april kl. 10 bliver det muligt for arrangørerne at bestille billetter, mens de lokale og andre interesserede må vente til dagen efter. Forspringet kan bruges til at omsætte planlægningen til adgangskort. Også i år kan man opleve gamle forestillinger med nye navne eller spillet i et andet regi.

Tilskuere er jo på sin vis selve forudsætningen for at spille teater, og de over 100 turnerende børneteatre håber selvfølgelig på fulde huse og fyldte bænkerækker, når de skal spille forestillinger i løbet af  Aprilfestival 2017, der afvikles 23.-30. april i Sønderborg.

Der er dog ingen tvivl om, at man især håber på, at der i den afsluttende weekend også befinder sig opkøbere i form af formidlere og arrangører (lærere, bibliotekarer, teaterforeningsfolk m.fl.) blandt publikum, som kan resultere i et godt salg af forestillinger til den kommende sæson.

Det er op til arrangørerne fra Teatercentrum og festivalværterne fra Sønderborg Kommune at søge at skabe de optimale betingelser for både teatrene og de forventede 3-400 tilrejsende formidlere.

Info om forestillinger

Det er ikke altid, at det lykkes at etablere de optimale fysiske rammer for de enkelte forestillinger, men det er i hvert fald vigtigt, at formidlerne kan finde frem til dem og i øvrigt bliver serviceret rimeligt af festivalen i form af skiltning, transport mellem spillesteder, cafemuligheder m.v.

En tilbagevendende kritik fra teatrene er, at festivalen er blevet så stor, at der kommer for få formidlere til de enkelte forestillinger – og det er heller ikke uvant at høre formidlerne klage over, at det er svært at skaffe sig et gedigent overblik.

Det færdige program på nettet – med risiko for aflysninger og ændringer – kan dog nu studeres i ro og mag frem mod festivalen.

Programmets små tekster om forestillingerne kan suppleres af teatrenes hjemmesider, Teaterkataloget Den Røde Brochure på nettet (https://drb.teatercentrum.dk); produktionsinfo på scenen.dk (www.scenen.dk/produktionssiden) – og anmeldelser her på portalen (Brug Søg-funktionen på forestilling eller teater), idet omkring trefjerdedele af forestillingerne er blevet anmeldt i indeværende eller forrige sæson(er).

Mest for formidlere

Fra tirsdag 18. april kl. 10 kan man som formidler bestille billetter online via sin profil i Teatercentrums FormidlerNetværk (nye kan tilmelde sig via dette link) – fra onsdag 19. april frem til lørdag 22. april er der mulighed for on-linebestilling for alle andre også.

Men der er fokus på formidlerne på flere fronter. Som formidler med deltagerkort  – der kan hentes sammen med en formidlermappe i Billetcentret på festivalen – har man bl.a. adgang til festivalcafeen og man bliver lukket ind før andre uden billet, hvis man tager chancen 'på døren' – og der ellers er plads til flere tilskuere.

Årets festival gentager også arrangementet New Case, hvor der er mulighed for at møde de nye teatre, der er med på festivalen for første gang (man skal tilmelde sig) – og der er stadig mulighed for at melde sig til årets faglige seminar, en oplevelseskonference omkring digitale virkemidler m.v. (se note)

En helt særlig begivenhed for formidlere er, når Kulturkongen.dk på festivalen uddeler sin årlige Arrangørpris, der gives til en formidler/arrangør, der gør en ekstraordinær indsats i forbindelse med turneteatrenes besøg. Det er producenterne, der indstiller – og prisen er en gratis turneforestilling, doneret af en af teatrene (se note).

Forbrugerorientering

Der deltager mange garvede formidlere på Aprilfestival, som har erfaring fra adskillige festivaler og styr på tingene, men her er lige lidt forbrugerorientering på falderebet for alle for at undgå eventuel forvirring, idet nogle af festivalens forestillinger har skiftet navn eller producent fra tidligere festivaler.

Det gælder bl.a.

– AbstraXteater: 'Pelle Erobreren' – forestillingen deltog i regi af Team Teatret på festivalen i Ringsted i 2012.

– Det Lille Turneteater: '…Om ikke at blive ædt' og 'Ingen verdens ting' – begge forestillinger har spillet i regi af Grønnegade Teater, men efter egnsteatres lukning er de blevet overført til Peter Holsts 'gamle' teater…

– Teater Lille Hest: 'Månen over Baobabtræet' – det nu lukkede Månegøgls gamle forestilling er sat op i nyt regi og med to spillere.

– Olsens Teater: 'Trip trap træsko'  – blev spillet tilbage i 1990'erne som en forestillingen fra Jytte Abildstrøms Teater, men taget med over, da Erik Olsen gik solo (anmeldt i 1996)

– Odsherred Teater: 'Kom igen, Kylling!' – er en ny version af 'Hane Hop!', der blev spillet af teatret for omkring 15 år siden (anmeldt i 2003)

– Teater NEO: 'Et stenkast herfra' – blev produceret i Mariehønen (og anmeldt i 2003) og nu taget op igen med delvis ny rollebesætning. Forestillingen, der handler to drenges fatale leg, hvor de smider sten ned på kørebanen fra en vejbro, så det ender med død og lemlæstelse for bilister, er jo her 15 år efter premieren blevet uhyggeligt aktuel efter tragedien på Fyn i august sidste år – og de mange efterfølgende kopi-fjolser.

På årets festival i Sønderborg er mange andre aktuelle begivenheder og temaer indkapslet i vedkommende scenekunst for børn og unge – og deres voksne.

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere