Festival 2009 er verdens største teaterfestival af sin art. Og det er også årets største udstillingsvindue for professionel scenekunst for børn og unge i Danmark. Når teatrene har pakket scenografierne sammen på festivalens sidste dag, søndag den 26. april, er det blot at vente på, at landets mange arrangører af turnerende børneteater får ordreblokken frem og bestiller hjem til den kommende sæsons teateroplevelser på skoler, biblioteker, institutioner, i teaterforeninger m.v.
På forhånd kan man kun komme med kvalificerede gisninger om, hvad der vil sælge bedst i den kommende sæson. Det er nemlig langt fra altid, at de kvalitativt allerbedste forestillinger også bliver de bedste sællerter. Formidlerne har andre parametre i form af aldersgrupper, aktuelle tematikker, priser og egne succeskriterier at tage hensyn til.
Sikkert er det dog, at en del teatre i de kommende måneder vil klage over manglende salg, mens andre vil glæde sig over, at der bliver fyldt op i turneplanerne i næste sæson.
‘Kan kreativitet læres?’
Formidlerne selv vil sværme omkring festivalens spillesteder med voluminøse aktivitetsplaner, der for de mest hardcore vil betyde, at man når helt op på 15-20 forestillinger i løbet af de tre afsluttende weekenddage.
På selve festivalen vil der også pågå de tilbagevendende diskussioner mellem teaterproducenter og teaterkøbere om, hvad der egentlig er godt børneteater. Og festivalen selv vil bidrage til den almene dannelse og opkvalificering af formidlerne med diverse arrangementer.
Selvom festivalen er i gang fra søndag den 19. april, starter de egentlige formidlerdage først fra torsdag 23. april, hvor der fra kl. 10-16 er konference om ‘Kunst/læring – oplevelse eller opdragelse?’ – tilrettelagt af Scenekunstens Udviklingscenter i samarbejde med Teatercentrum. Deltagergebyret er 250 kr., og for de penge får man – udover en frokost – oplæg med bl.a. Claus Buhl, oplevelseszone-ekspert og forfatter til bogen ‘Kreativitet – Danmarks vigtigste råstof’; Beth Juncker, professor i børnekultur og børneteaterekspert; og Mogens Christensen, komponist, musikprofessor og forfatter til bogen ‘Kreativ Værkintroduktion. Om skabende processer med børn’.
Det er tanken, at overskrifter som ‘Pædagoger misbruger det kunstneriske område til opdragelse og socialisering’, ‘Kan kreativitet læres? Kan kunstnere blive en del af vores uddannelsestænkning?’ og ‘Kan der etableres et tredje rum, hvor lærere og kunstnere kan mødes?’ skal sætte gang i diskussionerne…
Gratis kaffe
Torsdag aften er der så gratis adgang til et festivalshow for alle Ballerups borgere, unge som gamle, og for de tilrejsende teaterfolk og teaterinteresserede. Her vil Ballerup Superarena lægge bane til musik, sang – og teater – samt borgmesterord og god stemning.
Dagen efter – fredag den 24. april – er det så atter tid til videnspåfyldning i form af et seminar med overskriften ‘Sku’ det nu være teater?’.
Til dette arrangement er der gratis adgang, men tilmelding kræves dog. Men så kan man også møde bl.a. Gitta Malling, teaterleder på Limfjordsteatret, der fortæller om tankerne bag og erfaringerne med forestillingen ‘Undreland’; Thomas Eisenhardt, koreograf og danser fra Åben Dans, der taler om sit arbejde med danseforestillinger til børn og unge; Sara Topsøe, kunstnerisk leder på Carte Blanche, der fortæller om sit arbejde med forestillingen ‘Kalejdoskop’ – samt Jens Frimann, teaterchef på Helsingør Teater, der fortæller om teaterforeningens erfaringer med gadeteater i boligområder, og om værk-, publikums- og formidlingsbegrebet.
Således beriget kan der nok være brug for en kop kaffe og måske lidt mindre kloge ord. Her er festivalcafeen åben for input og indtag. Der bydes nemlig på gratis kaffe og te – samt aftenunderholdning. Cafeen er samlingsstedet for alle festivalens gæster – teaterfolk, udenlandske gæster og danske og internationale opkøbere – og den er fysisk placeret i Baghuset og dermed centralt placeret i forhold til billetudleveringen, de fleste af weekendens spillesteder, festivalens sekretariat og Ballerup bymidte.
Kom til Ballerup
Der er altså nok at orientere sig mod og om for festivalens formidlere og andre gæster med interesse for børneteater. Men at formidlerne har højt prioritet, lægger hverken festival eller teatre skjul på. Det er disse ildsjæle, der skal sørge for, at dansk børneteater også overlever i den turnerende udgave, der kan bringe kunsten ud til de steder, hvor publikum – børnene – har deres dagligdag og kan opleve nærheden med den levende kultur.
Også de mange internationale gæster – der ventes over 100 og fra de fleste kontinenter – forkæles i stor udstrækning. De mandsopdækkes af udvalgte teaterfolk med globalistisk interesse, og i år er torsdag midt i festivalugen afsat til international sammenrend, hvor de danske teatre spiller deres forestillinger på engelsk – og håber på efterfølgende invitationer til at tage ud i verden.
Men i øvrigt er alle velkommen til Festival 2009 i Ballerup – og ikke mindst i den afsluttende weekend 24.-26. april er der med flere hundrede forestillinger mulighed for at få et unikt indtryk af professionel scenekunst for børn og unge.
Se program, information om billetudlevering og alskens praktisk oplysninger på
www.teatercentrum.dk/festival