Af: Carsten Jensen

23. april 2021

Forårsuddeling: PUS og projekterne

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort den seneste fordeling af midler til scenekunst for børn, unge og voksne fra den pulje, der i forårsudgaven primært går til projekter. Der blev uddelt 15.625.000 kr. til 62 ansøgninger.

Der var brug for over 81 mio. kr., hvis Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS) skulle imødekomme alle 276 ansøgninger i det, der med lidt god vilje kan kaldes forårsuddelingen fra puljen 'Scenekunst for børn, unge og voksne' med deadline 15. januar, hvor man primært kan søge om tilskud til projekter og enkeltstående internationale aktiviteter. 

Til den største af de to årlige ansøgningsrunder – med deadline 1. juni – kan teatrene også søge om driftstilskud.

Det blev i denne ombæring til 15.625.000 kr. til 62 ansøgere fra den store bunke af støtteværdige projekter, og heraf er de 22 placeret i de for Teateravisens tunnelsyns vigtigste målgrupper: 'Børn og unge' og 'Delvis børn og unge' (se faktaboksen).

Jagten på listen…

Det er så de tørre facts om tildelingen, hvor Teateravisen som vanligt er dykket ned i den store samlede oversigt over alle ansøgningerne, som PUS har skullet forholde sig til, og fisket teaternavne og (arbejds)projekttitler frem.

Men selv med et årelangt kendskab til teaterområdet er det stort set umuligt at dechifrere de enkelte ansøgeres tilknytning til målgruppe ud fra teater- og personnavne og projekttitler, så derfor er udvalgets egen målgruppemarkering helt essentiel.

Den står nu heller ikke på kunst.dk's officielle hjemmeside over tildelinger, men kan opspores via det relevante udvalgsmødereferat med tilhørende liste andetsteds på hjemmesiden.

Denne liste viser alle ansøgningerne – både fra de fravalgte og de udvalgte – med de ansøgte summer og PUS' beslutning om den endelige støttestørrelse. Men ak, den sidste kolonne over målgruppeplacering er forsvundet.

Det skyldes helt banalt og ukonspiratorisk tekniske begrænsninger ved at tilgængeliggøre dokumenterne for synshandicappede, og der vanker bøde, hvis man ikke overholder forenklingen, lyder det fra udvalgets kompetente sekretær, Ann Berit Sourial, der til gengæld venligst og fluks har fremsendt hele listen i sin fulde bredde til Teateravisen.

Ingen interesse for de 25 procent…

Hun fortæller, at Teateravisen faktisk er den eneste, der efterspørger denne målgruppe-markering af ansøgningerne.

Det er åbenbart bare den gamle redaktør, der synes, at den slags stadig er interessant. I 'gamle dage' var det dog noget, som børneteatrene og deres faglige organisation – BørneTeaterSammenslutningen – holdt nøje øje med og beredvilligt gik i kamp for at sikre, at mindst 25 procent af støttemidlerne gik til børne- og ungdomsteater, svarende til denne gruppes andel af befolkningen (se artiklen 'Vi holder dem i ørerne!'). 

Men denne kontrol er åbenbart ikke relevant for området længere. Hvilket måske også afspejler, at der ikke længere findes en organisation alene for varetagelse af børne- og ungdomsteatrets interesser, suppleret med at mange teatre laver scenekunst for alle målgrupper, ligesom der er en voksende og i øvrigt meget velkommen sammensmeltning af børne-, ungdoms- og voksenteater både organisatorisk og interesse- og produktionsmæssigt.

Massivt ansøgerfelt

Så måske skulle Teateravisen også stoppe med på områdets vegne at insistere på at se fordelingen af puljemidler – men den samlede oversigt er alligevel interessant. Den giver både et indblik i Projektstøtteudvalgets prioriteringer og en fornemmelse for nye aktører og deres projekter – som man forhåbentlig kan støde på senere i produktionsfasen, til premierer, spilleperioder og festivaler m.v.

Man får også syn for, hvor mange også af de etablerede børne- og ungdomsteatre, der kontinuerligt søger projektstøtte. Blandt de 214 fravalgte ansøgninger finder man nemlig også ved denne uddeling langt fra kun en masse af de (kun lejlighedsvis) projektstøttede teatre, men også egnsteatre og små storbyteatre, som på denne måde håber at få tilført økonomi til større produktioner og nye aktiviteter.

Og teatrene er allerede ved at køre ansøgninger i stilling til den næste og største årlige  uddeling fra puljen for 'Scenekunst for børn, unge og voksne', der har deadline 1. juni.

Også her vil der givet være et massivt ansøgerfelt. Men som salig teaterrådsformand Bjørn Lense-Møller engang beklagende udtalte om støttepuljernes størrelse, så slipper pengene op før talentet.

Tallene fra de seneste tre års 'efterårsuddeling' taler deres eget sprog: I 2020 var der ca. 73,6 mio. kr. til 95 ansøgere – og 166 afslag. I 2019 var der ca. 69 mio. kr. til 87 ansøgere – og 199 afslag. I 2018 var der ca. 63 mio. kr. til 60 ansøgere – og 210 afslag.

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere