Af: Pernille Welent Sørensen, Teatercentrum

8. august 2011

Fokus på formidling og brugerinddragelse

Med udgangspunkt i bl.a. formidlernes evaluering af Festival 2011 i april i Randers fortæller formidlerkonsulent Pernille Welent Sørensen om indhøstede erfaringer og problemer med nye tiltag for formidlere og målgruppe. Men også om øget brugerinddragelse og kommende tiltag omkring formidling af scenekunst for børn og unge.

I en del år har Teatercentrum som arrangør haft et særligt fokus på de formidlere, der deltager på den store årlige festival i april med teater for børn og unge.

Det har bl.a. udmøntet sig i særlige arrangementer for formidlere i form af seminarer og konferencer samt et billetsystem der gør, at formidlere kan bestille billetter til festivalens forestillinger en uge før alle andre.

Der er udformet formidlermapper med informationer rettet særligt til denne gruppe, som har fået særlige deltagerkort og er blevet registreret til brug for yderligere at kunne kontakte og servicere dem.  Teatercentrum har således via FormidlerNetværk kunne sende med nyhedsbreve om festivalens indhold, og ved  festivalernes afslutning er der udsendt og udfyldt skriftlige evalueringer, der har dannet afsæt for videreudviklinger og finjusteringer af de forskellige tiltag.

Formidlerne har haft egen café på festivalen, men er nu blevet en del af den fælles deltagercafé, som rummer teaterfolk, festivalens frivillige, byens arbejdsgruppe, internationale gæster og formidlere.

Hvem er de?

’Formidlere’ på festivalen er typisk voksne professionelle: Børnebibliotekarer, kulturkonsulenter, teaterkontaktlærere, medlemmer fra en teaterkreds eller teaterforening, fra kulturhuse eller pædagoger fra daginstitutioner.

Alle har de til opgave at købe scenekunst eller videreformidle teater til børn og unge i alderen 1-16 år.

I de senere år er flere teateradministratorer/-folk kommet til – som opkøbere til gæstespil på egnsteatre, små storbyteatre eller festivaler. Der er også kommet andre aktører på banen som   f.eks. kulturriget.dk der lever af at videreformidle teater og workshops.

På festivalen i Randers var der 329 tilmeldte formidlere, men dertil kommer andre formidlere, der af den ene eller anden grund ikke lader sig registrere, men opererer helt på egen hånd.

Fokus på billetsystemet

Formidlerne har som nævnt  haft mulighed for og også gjort brug af at evaluere festivalen skriftligt de sidste fem år. Disse tilbagemeldinger er indgået i videreudviklingen af Teatercentrums formidlerfokus.

I år i Randers var  en af festivalens helt store udfordringer Teatercentrums billetbestillingsordning – idet telefonsystemet brød sammen pga. den store interesse for at få billetter til festivalens 182 forskellige forestillinger.

Det var selvfølgelig til stor frustration for mange formidlere, der ikke kunne vide sig sikre på, om de kunne komme ind og se de forestillinger, de ønskede. Ud over at billettelefonen selvfølgelig skal opdateres til at klare et større publikumspres, er der mange andre spørgsmål, der rejser sig i denne forbindelse:

– Kan vi udvikle et system, der gør det lettere at booke teaterbilletter?

– Kan den personlige vejleding i telefonen udelades?

– Hvordan sikres kvaliteten i systemet – noget af det, der tager tid i dag, når der bestilles billetter via telefon, er, når en forestilling er udsolgt, hvorefter en bookning af en alternativ forestilling kan rykke ved den øvrige bestilling.

For at udvikle et billetsystem der tilgodeser så mange af de facetter der er i spil, vil Teatercentrum i efteråret inddrage nogle af billetsystemets superbrugere – nemlig festivalens formildere – i udviklingen af billetsystemet.

Fokus på aldersopdelte spillesteder

Et nyt tiltag på festivalen i Randers var aldersopdelte spillesteder. hvor man havde samlet alle forestillinger for samme aldersgrupper i et specifikt spilleområde

Det blev muligt at afprøve, fordi Randers kunne stille med så mange spillesteder, og en stor del af formidlerne har taget rigtig godt imod de aldersopdelte spillesteder – nemlig dem, der opkøber til en bestemt aldersgruppe. Deres tilbagemeldinger lyder bl.a., at ’det gav langt mindre stres med de aldersopdelte spillesteder’ – ’Jeg kunne se flere forestillinger end jeg plejer’ – ’Det var langt lettere at sammensætte program’ – ’Det var mere overskueligt fordi det var nemt at finde rundt’ osv.

En tredjedel af formidlerne var dog knapt så begejstrede, og her lød tilbagemeldinger som: ’Det var mere besværligt at lægge program, fordi jeg køber ind til både store og små’ – ’Der blev meget transport, fordi jeg køber til alle skolernes trin’ – Når man køber til de helt små og op til mellemtrin, var det meget spredt og det pressede mig’. 

Generelt er formidlernes evalueringer af festivalen i Randers dog meget positive – og på spørgsmålet om, ’hvilken rolle festivalen spiller i funktionen som formidler af scenekunst for børn og unge?’ peges der på festivalens betydning som det sted, hvor der ses mest teater samlet, og at festivalen danner afsæt for køb af kommende sæsons forestillinger.

Det nævnes også, at festivalen er en mulighed for at ’holde sig orienteret om branchen’, ’få faglig inspiration’ og ’netværke med andre kolleger’.  

Fokus på nye brugere

På Teatercentrum har vi de sidste par år haft en dagsorden om at skabe flere forbindelser til andre typer af festivalformidlere eller potentielle festivalbrugere – altså nogle der endnu ikke vidste, at festivalen også var for dem.

Det har født projektet ’Lån en ung!’ – første gang lanceret ved festivalen i Esbjerg i 2010 – hvor unge lånes ud til at se og tale om teater. Og i år unge som dokumentarister eller frivillige på festivalen.

Tanken bag disse tiltag har været at få indlemmet nye grupper af deltagere på festivalen – nemlig de unge. De har ved deres interesse og tilstedeværelse videreformidlet teater til andre unge, eller de har delt deres tanker om teater med andre grupper på festivalen – f.eks. de ’professionelle’ formidlere. 

Vi har dog erfaret, at ’Lån en ung!’-projektet ikke genererer voldsomt mange nye møder mellem unge og professionelle formidlere, men til gengæld skaber det en masse kommunikation imellem unge om teater.

I år, hvor festivalen blev afholdt i Randers, kom der i løbet af festivalugen nye unge til, der ville være med i ’Lån en ung!’, fordi deres venner havde fortalt dem om det – og om de muligheder det gav for at se teater og at tale med andre unge om teater.

Unge som social motor

I ønsket om at skabe flere forbindelser til festivalen er vi på Teatercentrum blevet opmærksomme, på, hvad denne kulturelle kommunikation mellem deltagere betyder. Unge formidler teater til andre unge på måder, som vi ikke kan. Og i ønsket om at udbrede kendskabet til scenekunst for børn og unge er der et kæmpe potentiale i at tænke andre brugergrupper ind som aktive ressourcer.

I de kommende år håber vi, at de unge, vi allerede har fået kontakt med – samt nye unge fra blandt andet festivalens kommende værtsby – vil indgå i et netværk af teaterinteresserede eller teater nysgerrige unge. Og at vi også kan arbejde sammen med de mest engagerede, når der ikke er festival.

Tanken er, at de unge kan være en ’social motor’ på festivalerne, som skaber andre måder at formidle scenekunst for børn og unge på til andre brugere. Har teatrene egne netværk af unge, der er tilknyttet, vil Teatercentrum meget gerne inddrage dem.

Lige nu kalder vi netværket af de unge for ’Lokale helte’, og der er omkring 100 potentielle unge, som har deltaget på festivalerne i henholdsvis Randers i 2011 og Esbjerg i 2010.

Et andet initiativ er ’Elever som arrangører’, der ikke er centreret om festivalen, men finder sted lokalt på landets skoler, hvor skoleelever er medarrangører og hjælpere  og fungerer som f.eks. værter, scenehjælpere og sørger for pr omkring de gæstende forestillinger.

For øjeblikket deltager ti skoler  i ordningen, og vi ønsker, at disse elever skal have mulighed for at deltage på festivalen – for at se og opleve mere teater – men også fordi de måske med fordel kunne inddrages i udvælgelsen af forestillinger.

Flere professionelle formidlere har allerede elever med fra deres kommune, og det kunne vi godt tænke os at fremme på festivalen – som en mulighed for at engagere flere og at give plads til ’flere stemmer’ i udvælgelsen af scenekunst til børn og unge.

At sætte spor…

Vi har mange ideer til inddragelse af unge på festivalen fremover – og her til efteråret ser vi frem til at unge fra Ringsted kan være med til udvikle disse ideer frem mod næste års store festival i april, der har Ringsted som hovedvært.

Et nyt tiltag fra Randers regner vi dog helt sikkert med at tage med til næste års festival:

’Teateroplevelser – at skabe samtalerum med børn og unge’ er et koncept, der blev udviklet op til festivalen i Randers og tilbudt alle byens skoler som en mulighed for, at elever og deres lærere kunne arbejde med hele teateroplevelsen efterfølgende.

Uden at gå i detaljer med selve projektet – der altså handler om at skabe samtalerum med børn og unge –  er det et godt eksempel på, hvordan formidling af scenekunst for børn og unge har udvidet sig fra at rumme mere en end en afsender (opkøber) og en modtager (børn og unge). Det forstås også som en kommunikation imellem alle de aktører, der oplever scenekunsten. 

Seneste artikler

Seneste artikler

På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere