Flere børn og unge i Aarhus og Østjylland får nu mulighed for at møde teatret på scenen, bag scenen og i klasseværelset. Det er resultatet af en ny fondsdonation på 1.6 mio. kr. fra Spar Nord Fonden til Aarhus Teaters lærings-afdeling (ATL).
Donationen vil både gå til videreførelse af forskningsprojektet Ej Blot Til Lyst, der også støttes af Aarhus Kommune, og til udvikling af nye teaterpædagogiske tilbud til lærere og elever i grund- og ungdomsuddannelserne. Dermed er ATL teaterpædagogiske tilbud sikret frem til og med 2021
Aarhus Teater Læring har eksisteret siden 2015. I løbet af perioden 2015-18 har ca. 6.500 elever og knap 1.000 lærere deltaget i teaterpædagogiske forløb på Aarhus Teater, der bl.a. har bestået af kompetenceudviklende kurser for dansklærere i folkeskolen, lærere og elevers besøg på et teaterværksted – og selvfølgelig også besøg på et af teatrets forestillinger.
Det første treårige Ej Blot Til Lyst-forløb, der blev afsluttet med en konference 16. maj, hvor nogle af resultaterne fra projektet blev fremlagt, foregik i partnerskab og samarbejde med seks folkeskoler i Aarhus og Odder Kommune samtAarhus Universitet og Læreruddannelsen i Aarhus og blev finansieret af teatret og en donation på 2,15 mio. kr. fra A.P. Møller-fonden.
Nu er der altså penge til endnu et forløb, hvorom Aarhus Teater Lærings leder, Morten Daugbjerg, fortæller:
'Aarhus Teater vil i den kommende aftaleperiode 2018-21 selv finansiere 1.9 mio. kr. til ATLs arbejde, hvilket jeg synes er flot og et udtryk for, at teatrets ledelse virkelig ser værdien af det arbejde, vi laver. Sammen med donationen fra Spar Nord Fonden på 1.6 mio. kr., 1.6 mio. kr. fra Aarhus Kommune til Ej blot til lyst, 80.000 kr. fra ULF i Aarhus – Undervisnings- og læringsforløb og 375.000 kr. fra de deltagende skoler i Ej Blot Til Lyst, vil Aarhus Teater Læring have et samlet budget på knap 5.5 mio. kr. – svarende til ca. 1.8 mio. årligt. Pengene går primært til lønning af afdelingens otte fast- og løsttilknyttede teaterpædagoger samt udarbejdelse og distribution af teaterpædagogiske materialer'.
Man kan se mere Aarhus Teater Lærings teaterpædagogiske tilbud på hjemmesiden www.aarhusteater.dk/at-laering/atl/
Her finder man også Aarhus Universitets forskningsrapport om 'Ej Blot Til Lyst' fra april 2018: ”Skolen i lære på teatret. Mod krop og drama i danskfaget”, skrevet af følgeforsker Ida Krøgholt.
Se også artiklen 'En balance mellem pædagogik og scenekunst' – Kirsten Dahls halvvejs-evaulering for Teateravisen fra 2017.