Af: Carsten Jensen

23. maj 2019

Filiorum lukker ned!

Den kombinerede teaterforening og teaterpædagogiske iværksættervirksomhed opløses efter seks års energisk og succesrigt virke. Stifter og leder Clarissa Meister-Petersen har taget beslutningen efter en række 'hæsblæsende, fantastiske, lærerige, latterfremkaldende og absolut eventyrlige år'.

Filiorum er fortid efter seks års succes med formidling af teater og teateroplevelser for børn og unge.

Meddelelsen kommer derfor givet overraskende for de fleste, men stifter og leder Clarissa Meister-Petersen markerer selv beslutningen med disse ord:

'En stor beslutning er truffet. Når børnene lige om lidt tager på sommerferie, lader jeg tæppet falde for Filiorum. Det har været seks hæsblæsende, fantastiske, lærerige, latterfremkaldende og absolut eventyrlige år. 

Jeg lukker Filiorum på toppen, og ville aldrig have undværet et minut af den tid, jeg har lagt i Filiorum. At se og høre alle de børn, der har fået teatrets magiske verden åbnet for sig igennem de forestillinger og nye initiativer, som Filiorum har præsenteret, gør mig så utrolig stolt og glad. 

Filiorum havde stor kærlighed til og begejstring for sit publikum, og vi søgte nye veje og satte en ny standard. Nu er tiden inde til at tage alle disse givende oplevelser og erfaringer og omsætte dem til et nyt eventyr'.

Teaterpædagogiske nyskabelser

Clarissa Meister-Petersen etablerede i efteråret 2013 Filiorum som en lille teaterforening, der lavede pop-up-festivaler i hjemkommunen Gentofte og allerede fra starten havde kreativ efterbehandling af teateroplevelsen som tilbud til børn og unge.

Samtidig med at Filiorum fortsatte med at arrangere forestillinger og små festivaler, tog det teaterpædagogiske aspekt over med målrettede teaterprogrammer som 'Scenekunst på Skoleskemaet' og 'Scenekunst i Børnehaven', ligesom Filiorum har lavet flere teaterpædagogiske sprogstimulerings-projekter for Københavns Kommune sammen med Det Lille Teater.  

For fire år siden stod Clarissa Meister-Petersen og Filiorum så bag en genskabelse af Folketeatrets ellers lukkede Børnescenen, der havde fungeret som en åben scene for børneteater i perioden 2008-13. Nu bare i en såkaldt revitaliseret og udviklende scene med navnet 'U-teater for dig', som selvfølgelig er foregået i et nært samarbejde med Folketeatret, men har fungeret som en autonomt og kurateret scene på teatret.

Om samarbejdet med Filiorum siger Folketeatrets teaterchef Kasper Wilton:

'Vi har været sindssygt glade for vores samarbejde med Filiorum over de sidste fire år, og Filiorum har været med til at forandre den måde, vi præsenterer børn og unge for teater på det fundament, Filiorum har lagt for at forestillinger for børn og unge nu er en fast del af vores repertoire, bygger vi videre på. ’U-teater for dig’ på Folketeatret er kommet for at blive'.

En række af projekter

Beslutningen om at opløse Filiorum synes at komme noget på tværs for et par aktuelle projekter, som den teaterpædagogiske virksomhed er involveret i: Et publikumsudviklingsprojekt fra Applaus med Teater Hund & Co. og Teaterhuset Filuren med igangsættelse i sæson 2019/20 (se note) og et toårigt sprogstimuleringsprojekt med Fagligt Center/Åben Dagtilbud i Københavns Kommune (se note) –  ligesom Filiorum i april 2018 indgik en rammeaftale om et toårigt samarbejde om teater til kommunens børn og unge.

Clarissa Meister-Petersen fortæller Teatervisen, at der er taget hånd om disse projekters videre forløb – men tilbage står stadig en lang række succesrige læringsforløb med teaterforestillinger som konkret forankring.

Teateravisen har bl.a. skrevet om et projekt i rækken 'Scenekunst på Skoleskemaet' i Gladsaxe Kommune i samarbejde med teatret Mungo Park (se artiklen 'Jeg tjekker ud med min første teateroplevelse') og et sprogstimuleringsprojekt i København i samarbejde med Det Lille Teater (se artiklen 'Øget appetit på ord').

Arrangørprisen 2018

I en såkaldt pressenote angiver Filiorum selv, at godt 27.000 børn og unge – og deres voksne – har oplevet teater i Filiorum-regi.

Og teatrene kvitterede selv for samarbejdet, da Clarissa Meister-Petersen på Aprilfestival 2018 i Syddjurs Kommune modtog Årets Arrangørpris, hvis modtager vælges af teaterproducenterne til en arrangør/formidler, der har gjort en ekstra indsats for at formidle og udbrede børneteater i Danmark og i den forbindelse taget godt imod de turnerende teatre. 

I motivationen blev Clarissa Meister-Petersen fremhævet for at være ’en ildsjæl, der med en ihærdig indsats og stor seriøsitet kæmper for at give både små og store en professionel teateroplevelse af høj kvalitet’, og en ’teatertur hos årets prismodtager er altid forberedt ned til allermindste detalje. For denne formidler ved, at teateroplevelsen starter allerede udenfor matriklen’ – og altså gerne afsluttes med en efterfølgende bearbejdning af teateroplevelsen.

Den personlige baggrund

Filiorum har som nævnt været identisk med stifter og leder Clarissa Meister-Petersens ideer og initiativer gennem seks år. Startet ud fra ønsket om at præsentere de turnerende professionelle teatre for børn og unge mellem 0 og 16 og og deres voksne og få scenekunsten hyppigere med i børnenes hverdag.

Hendes professionelle vej til skabelsen af Filiorum var kringlet og startede et godt stykke fra teaterområdet – med studier i statskundskab på Københavns Universitet, en MA i Political Science i Boston og et job for FN’s Udviklingsprogram UNDP i New York, inden hun som Junior Professional Officer blev sendt til Jakarta i Indonesien af Udenrigsministeriet for UNDP. Her nåede hun også at arbejdede i Aceh-provinsen for NGO’en Mercy Corps i otte måneder umiddelbart efter tsunami-katastrofen ramte Asien 26. december 2004. 

Efter hjemkomst til Danmark søgte Clarissa Meister-Petersen til Kulturministeriet, hvor hun bl.a. var departementets primære kontakt til Statens Kunstråd og Statens Kunstfond – og kom tættere på det senere virkeområde.

 »Teater har altid været en del af mit liv. Og da jeg tilbage i Danmark genoplevede det høje kunstneriske niveau for scenekunsten for børn og unge, var jeg grebet. Jo flere forestillinger, jeg så for børn og unge, jo flere gode var der. Tit var min oplevelse i børne- og unge-universet væsentlig stærkere end i voksenuniverset. Og da jeg efter min barsel egentlig ikke ønskede ‘at stå til rådighed’ for en minister mere, men meget hellere ville ‘stå til rådighed’ for min egen søn, sadlede jeg endnu engang om,« fortalte Clarissa Meister-Petersen til Teateravisen om starten på det, der i oktober 2013 blev til Filiorum (se artiklen 'Teateroplevelsen som personlig hændelse').

Og som altså nu bliver til en fornem parentes i dansk børne- og ungdomsteaters historie.

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere