Så er Aprilfestival 2018 nået godt igennem første halvdel af det ugelange program i Syddjurs Kommune, hvor hverdagene er blevet brugt til at afvikle lukkede forestillinger på skoler og institutioner m.v. – med afstikkere til nabokommunerne – og offentlige forestillinger eftermiddage og aftener.
Men det startede med en åbningsfest søndag 15. april for de lokale børn og deres voksne, hvor Kom-Bi i Hornslet lagde rammer til muntre og farverige indslag på gadeplan og musik og kor mv. på scene – alt leveret af lokale børn og unge – inden det hele druknede i gratis popcorn og saftevand både inde og ude…
Forinden havde borgmester Ole Bollesen – der i et fint optakts-videoindslag havde taget turen i raket fra det gamle rådhus i Ebeltoft – dog nået at sige gode ord, suppleret af en til lejligheden indsat Festivalborgmester på blot ti år. Og således var tonen slået fornøjeligt an. Det var den også i flere fællessange – og en af dem havde tekst og melodi af Hege Tokle, der som leder af Syddjurs Egnsteater nu kunne se, hvordan en mangeårig drøm var forvandlet til konkrete realiteter: Aprilfestival i hendes hjemkommune.
Festival ohøj
Dagen efter, hvor næste officielle åbning fandt sted i storslåede rammer under dæk på Fregatten Jylland i Ebeltoft – nu som velkomst med sømandskor, skipperlabskovs og øl til de deltagende teaterfolk og lokale honoratiores – blev hendes teaters medvirken da også noteret i borgmester Bollesens tale, hvor han udover udtrykt glæde ved den hidtil største kulturelle begivenhed i kommunens historie også huskede teaterfolket på, at de skulle nå at at glæde sig over kommunens storslåede natur, mens de var her.
Det blev efterfulgt af en fin kulturpolitisk tale om børneteatrets vigtighed og trængsler, leveret af Dorthe Skøtt Bébe, formand for TIO (Teatrenes InteresseOrganisation), der organiserer landets små teatre og derfor også en hel del af de deltagende børneteatre.
Sluttelig fik Teatercentrums direktør, Henrik Køhler, ordet, så han bl.a. kunne takke kommune, teatre og medarbejdere m.fl. for deres indsats omkring festivalen.
Alt i alt tre gode og indholdsrige taler, så trods muligheden med de autentiske rammer på den gamle fregat blev der absolut intet behov for kølhaling af ordsigerne…
Gode rammer
Der er ganske rigtigt mange flotte kvadratkilometer at vise frem i Syddjurs, og gæstfriheden fejler heller ikke noget i den befolkningsmæssigt lille kommune, der har gjort sig store anstrengelser for at få Aprilfestival 2018 til at fungere på optimal vis.
Således også logistisk med festpladsen på Nørrealle i Ebeltoft, der byder på gode parkeringsforhold for de mange teaterbiler, Aktivitetshuset som stort og flot sekretariat og Ministeriet som cafe og forsamlingssted. Dermed er der skabt et velfungerede centrum, der overgår langt de fleste af de foregående 47 festivalers fysiske rammer.
Det forstår de over 500 deltagende teaterfolk at sætte pris på – og så var der altså god plads på Store Krammedag, der traditionelt indleder festivalen for teatrene, når de mandag middag møder op til informationsmøde, gruppefoto og snak som indledning på denne årlige firmaskovtur, hvor der både netværkes og socialiseres på livet løs.
Der er også tilfredshed med de udpegede spillesteder, selvom festivalen har været nødt til at dele det afsluttende overflødighedshorn af et weekendarrangement, hvor der spilles næsten 350 forestillinger, op i kommunens to største byer, Rønde og Ebeltoft.
Det er en ny og spændende udfordring for festivalen, der sidst var på Jyllands næse i en noget mindre udgave tilbage i 1995. Her var Grenaa midtpunkt i en festival, hvor flere kommuner var gået sammen.
Det var i øvrigt også til den festival, at Bo Bendixen designede et smukt motiv til festivalplakat, der siden er blevet festivalarrangøren Teatercentrums faste logo.
Festivalshow er udsolgt
Men nu gælder det altså 2018 og Syddjurs Kommune, hvor der spilles lukkede forestillinger for kommunens børn og unge frem til fredag, hvorefter det hele vil syde af forestillinger i de to byer – stadig med gratis adgang for alle.
Det er der også til det store, men forlængst udsolgte festivalshow torsdag aften på Fuglsøcentret, der er en form for tredje festivalåbning – nu til weekenddelen – hvor små smagsprøver fra nogle af de mange deltagende forestillinger blandes med sansemættede lokale indslag, og hvor tilskuerne er teaterfolk og lokale borgere i alle aldre.
Showet er produceret af Syddjurs Egnsteater i tæt samarbejde med lokale dansere og musikere m.fl., og så er vi tilbage ved Hege Tokle, der som instruktør har ansvaret for at få det hele til at hænge sammen.
Det er en af hendes hovedopgaver på fstivalen, hvor hun selvfølgelig også har haft plads i den lokale arbejdsgruppe, der sammen med arrangørerne fra Teatercentrum står for forarbejdet og den aktuelle afvikling af det, der stadig er verdens største festival for turnerende scenekunst for børn og unge.
En drøm bliver til virkelighed
Selv var norskfødte Hege Tokle (f. 1968) på sin første aprilfestival i Næstved i 1991. Hun blev uddannet fra den nu nedlagte Skandinavisk Teaterskole i København i 1989 og var i nogle år tilknyttet Teaterkompagniet i Aarhus, men da teatret lukkede midt i 1990'erne, drog hun til Norge, lånte 100.000 kroner og satte incestdramaet 'Fars lille pige' op. Soloforestillingen høstede en norsk kulturpris og mange roser i Norge og siden i Danmark, hvor hun turnerede med den i flere år.
I 1999 'genåbnede' Hege så Teaterkompagniet for at have en platform for sine børne- og ungdomsteaterforestillinger, og ti år efter fik det egnsteaterstatus i Syddjurs Kommune – og skiftede i 2012 navn til Syddjurs Egnsteater.
»Allerede en måned før udnævnelsen var en realitet, sagde jeg, at hvis vi bliver egnsteater, skal vi have festivalen herud,« siger hun i dag.
Hun erkender, at dengang handlede det mest om prestigen ved at være med til at få festivalen til kommunen, men det har ændret sig:
»Det giver simpelthen mening i sig selv at få Aprilfestival, fordi det har været med til at samle kommunen og dens borgere om kunst og kultur,« siger hun med reference til, at de nuværende kommunegrænser blot er en halv snes år gamle.
Det handler ikke mindst om at gøre Syddjurs Kommune attraktiv ved bl.a. at gøre noget for børn og unge – og selve ideen om festivalværtskabet tog konkret form i starten af 2013, hvor hun præsenterede samarbejdsprojektet ’Hjerterum’ for kommune og nabokommune. Det blev siden til fire forestillinger med historisk udspring i områdets historie, skabt sammen med Filuren som en del af Aarhus 2017 som Europæisk Kulturhovedstad. Men fungerede altså også som en form for startskud til ideen om at få Aprilfestival til Djursland.
’Jeg er stolt af min kommune’
Hege Tokle forsømmer ikke lejligheden til fremhæve de mange lokale kræfter i kommunens forvaltningsled, der har gjort festivalen mulig. Og styrket samarbejdet på mange niveauer.
»Jeg er stolt af min kommune, og vi går og smiler alle sammen over at arbejde med det største kulturarrangement i kommunens historie,« siger hun og nævner glæden ved erfarne kræfter som Lene Bjarke Skov, afdelingsleder i Kultursekretariatet, der lige drøner forbi i festivalsekretariatet under denne lille samtale – på vej til og fra nogle af de mange gøremål, der hører til de festivalansvarliges daglige dont. Hun har i øvrigt en fortid som kulturkonsulent i Horsens Kommune, der netop har formået at brande byen på kulturevents og ryste et image som gammel fængselsby af sig.
De mange frivillige, der arbejder med opgaver omkring cafe, oprydning mv., har også bragt bl.a. egnsteater og lokalforeninger tættere på hinanden – og Hege Tokle håber at kunne inddrage dem og andre i et stort egnsspil, som hun planlægger i 2020 med historisk udgangspunkt i en lokal hekseafbrænding.
Lige nu gælder det dog Aprilfestival, hvor Syddjurs Egnsteater selv har to forestillinger med i programmet; dukkeforestillingen ’Kæmpen som ikke havde hjerte i livet’ og noir-krimien ’Liget og lottokuponen’.
De skal konkurrere om publikums gunst med de mange andre teatres over 100 forskellige forestillinger, men som det har set ud til nu, skorter det ikke på interesse fra de lokale børn og deres forældre. Og til den kommende weekend vil tilrejsende formidlere og andre interesserede fra hele landet også sætte deres præg på festivalen, der udover at være en stor kulturel manifestation af dansk børneteaters høje niveau også fungerer som en gedigen salgsmesse for de potentielle opkøbere og et udstillingsvindue for de over 100 internationale gæster i form af teaterfagfolk m.v. fra alle kontinenter.
De ved, at Aprilfestival er en rigtig god mulighed for alle for at se dansk børneteater an.
***
Se mere om festivalen, program, spillesteder og –tider, billetreservation m.v. på www.aprilfestival.dk – festivalen er også aktiv på Facebook, hvor der løbende lægges fotos og info og små indslag ind.
Links til relaterede artikler:
'Nanna og det store maskineri'