Af: Carsten Jensen

27. juni 2021

Festival med hjerte og sjæl

Aprilfestival 2021 i Holbæk er allerede historie. Men tilbage står indtrykket af et vellykket arrangement med masser af interessante oplevelser med børne- og ungdomsteater - og den genfundne glæde ved at kunne mødes til den manifestation af levende teaterkultur, som corona-restriktioner og andre udfordringer ikke kunne hindre.

Aprilfestival 2021 i Holbæk 16.-22. juni er slut efter 615 gratis opførelser af teaterforestillinger for børn, unge og deres voksne samt de tilrejsende arrangører, anmeldere og andre interesserede betragtere. 

Festivalens første og største succeskriterium var, at den overhovedet blev gennemført, efter at corona-pandemien havde aflyst festivalen i april 2020 og skubbet den fra april til juni i år.

Men det lykkedes altså at afvikle denne verdens største teaterfestival for børn og unge på trods af udfordringer som restriktionernes nedskæring af tilskuertal, en hedebølge og det lidt akavede tidspunkt op til skoleferien m.v.

Takket være imponerende logistisk overblik, gode viljer overalt, masser af håndsprit og venlige coronapas-vagter ved hver eneste af de mange forestillinger.  

Således kunne de mange turneteatre langt om længe vise deres kunst for  målgrupperne, for formidlerne, for hinanden – og bevare håbet om et rimeligt kommende salg af forestillinger i kølvandet på de barske nedlukninger af teaterlivet, der har bragt mange teatre på afgrundens rand.

Den store krammefest udeblev

Dermed kan Aprilfestival 2021 indgå i historien om de nu 50 festivaler, der har været afholdt rundt omkring i landet siden 1971.

Dette års udgave blev afviklet med alle de muligheder, som situationen tillod. Hvilket så også betød fravær af bl.a. de internationale gæster, skuespilelever, det store festivalshow og en stor del af det ellers så sprudlende kollegiale samvær. 

Aldrig er der blevet krammet så lidt og så prøvende blandt de over 500 deltagende teaterfolk, der normalt bruger festivalen som den helt store firmaskovtur. Og sjældent har der været så stor afstand mellem tilskuerne både før, under og efter forestillingerne. Alligevel blev det til gode snakke i køerne til spillelokalerne med frivillige og formidlere, børn og teaterfolk

Og intet kunne fravriste festivalen den særlige stemning af glæde, forventning, oplevelser og fællesskab, der er festivalens sjæl.  

Således blev Aprilfestival 2021 også på det faglige plan atter en imponerende manifestation af dansk børne- og ungdomsteaters mangesidede kunstneriske virke.

Eller som det lød fra Anne Middelboe Christensen i Information:

»Efter tre intense dage med at se børneteater fra morgen til aften under Aprilfestival i Holbæk er det skønt at kunne konstatere, at dansk børneteater er inde i et opsving. Festivalen viste, at dansk børneteater lige nu byder på forestillinger med dybt alvorlige emner, der spilles så sjovt eller nænsomt, at det svære flettes med det ubekymrede. Ved siden af ubekymrede forestillinger, der styrede direkte mod livsglæden og handlekraften. Med stærke lyddesign og ubesværet interaktion med publikum som markører.«  

Alle festivalens forestillinger er eller bliver anmeldt

Anne Middelboe Christensen skal selv levere en række anmeldelser fra festivalen til Teateravisen – faktisk af flere af de forestillinger, som hun nu til teatrenes glæde forlods har givet korte positive vurderinger af i reportagen i Information…

Teateravisen havde dog også fem af sine andre faste anmeldere i aktion på festivalen, og deres anmeldelser – der både har til formål at være brugerorientering for formidlerne og fagligt feedback for teatrene – vil blive bragt her på portalen i de kommende uger og måneder. I et samlet antal på omkring 50. 

For interesserede i teaterfaglige vurderinger af de forestillinger, som de så på festivalen eller overvejer at købe, er alle andre forestillinger fra det voluminøse festivalprogram allerede anmeldt og kan findes her på portalen. De fleste turneteatre har jo deres forestillinger på repertoiret gennem flere sæsoner og giver således Teateravisen mulighed for at nå at opfange stort set alle nye forestillinger for børn og unge og familier. 

Man aflyser da ikke bare en forestilling…

I den hurtige afregning straks efter festivalens slutning onsdag aften var antallet af deltagende opgjort til noget mere end de 'over 120' plus et internationalt gæstespil, der oftest er blevet brugt af arrangørerne op til festivalen. Men tallet 137 skyldes ikke mindst, at flere af forestillingerne var samproduktioner, hvor op til fire teatre indgik, som ikke nødvendig har andre forestillinger med – og alle bør selvfølgelig tælles med i det store regnestykke.  

Til gengæld blev det officielle antal forskellige forestillinger nedjusteret en anelse fra 170 til 167, hvilket skyldes enkelte aflysninger lige op til/under festivalen.

Den heltemodige beretning om at gøre ALT for at gennemføre forestillinger stod det Holbæk-baserede Teatret Fair Play for: En af skuespillerne, der både havde vigtige roller i 'Ud med Knud' og 'Ping Pong', havde også en nødvendig opgave ved et bryllup, der fandt sted i Nordjylland.

Teatret havde følgelig entreret med et lille privatfly om at hente spilleren tilbage til Holbæk og forestillingerne i weekenden, men desværre betød dårligt vejr, at det lille fly undervejs måtte opgive missionen. Så spilleren ind i en taxa, en køretur til lufthavnen i Aalborg og et rutefly til København, hvor en tekniker fra teatret ventede og uden alt for smålig skelen til fartbegrænsningerne fik ham til spillelokalet i Holbæk – ti minutter før starten på forestillingen 'Ud med Knud'! Som gik rigtig godt trods den noget hektiske 'opvarmning'…

Det har ikke været en billig redningsaktion med hele to fly involveret, og de fleste teatre havde givet valgt at aflyse. 

Og for at det ikke skal være løgn, gennemførte en anden skuespiller fra samme teater sin rolle i forestillingen 'Ping Pong' med skinne og en brækket fod efter at have givet lidt for meget af sig selv i det fysiske spil i en af de første forestillinger på festivalen.

En politisk gave

Således fejler engagementet og opbakningen til Aprilfestivalen ikke. 

Til glæde for landets turnerende børne- og ungdomsteatre kom der også lige økonomisk opmuntring ved festivalen start, da der kom bud om, at et politisk flertal havde indgået en aftale om en forsøgsordning, som skal gøre det lettere for kommuner, ungdomsuddannelser og private dagtilbud og skoler at købe forestillinger via refusionsordningen, hvor staten dækker halvdelen af købsprisen. Det sker i forlængelse af, at partierne i forbindelse med finanslovsaftalen blev enige om at sætte 20 mio. kr. af årligt i 2021-2024 til ungdoms- og børneteater (se artikel).

Aftalen medfører dels, at den hidtidige refusionsordning, der gør det muligt for kommunerne at få refunderet 50 procent af deres udgifter til køb af scenekunstforestillinger, omlægges til straksrefusion. Det vil gøre ordningen mere nærværende for de kommunale indkøbere og lette administration  i kommunerne. Refusionen skal søges elektronisk, hvilket også vil lette processen for ansøgerne. 

Som noget nyt bliver det muligt for ikke-kommunale institutioner, dvs. ungdomsuddannelser og private dagsinstitutioner og skoler for børn og unge, at få refusion i forsøgsperioden og således opleve levende scenekunst på samme økonomiske betingelser som kommunale skoler og institutioner.

'Mærk teatret'

Også private aktører lader opmærksomheden for børneteater udmønte i økonomisk støtte. For selvom mange faglige samlinger måtte skæres væk på årets festival, blev der samtidig åbnet for et nyt projekt – sanserefleksionsrum for de mindste (0-6 år) under navnet 'Festivalens Hjerte'. Projektet støttes af Nordea-fonden med 1,5 mio. kr. og gentages ved de næste festivaler over en tre-årig periode.  

Det handler om at styrke kvaliteten af mødet mellem teater og børn ved at give de voksne omkring børnene – både pædagoger og forældre m.fl. – metoder til oplevelsesarbejdet efter en forestilling. 

I Holbæk var 'Festivalens Hjerte' placeret på byens bibliotek med diverse udtryk omkring små børns forventninger og refleksioner i mødet med teateroplevelser. Og hvem kan stå for Iben på fem år, der synes, at 'det her er det bedste sted. Der er så mange ting og man må selv gå rundt. Og så kan man sige, hvor man mærker teatret'…

Det var der heldigvis mange i alle aldre, der kunne under Aprilfestival 2021 i Holbæk. Både Festivalens Hjerte og sjæl vil være at finde ved næste års Aprilfestival, der afvikles i Esbjerg fra 27. marts – 3. april 2022.

Seneste artikler

Seneste artikler

Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere