Publikumsudviklingsprojektet Applaus igangsatte i efteråret 2018 et Open Call med det formål at understøtte nye publikumsudviklende projekter i scenekunstbranchen. Applaus Open Call modtog 53 ansøgninger, hvoraf fem er blevet udvalgt. De udvalgte projekter skal være med til at generere ny viden om, hvordan teatre og scenekunstaktører kan arbejde med deres publikum, og bliver igangsat i teatersæson 19/20.
I udvælgelsen af projekterne er der blevet lagt vægt på, at de skulle have til formål at skabe kontakt til nye publikumsgrupper, ligge i forlængelse af det pågældende teaters formål og strategi, samt bidrage med ny viden om publikumsudvikling til resten af branchen.
De fem udvalgte projekter er:
– Teater Hund & Co., Teaterhuset Filuren og Filiorum: De to børne- og ungdomsteatre vil sammen med den teaterpædagogiske organisation undersøge og gentænke den måde, børneteatre kommunikerer deres forestillinger. Således at teatrene i stedet taler mere direkte til, og skaber teaterlyst hos, barnet selv – og ikke kun gennem de voksne.
– GazArt: GazArt har modtaget midler til at foretage en mangefacetteret publikumsundersøgelse, der har til formål at hjælpe et lille projektstøttet teater med at undersøge, hvem publikum er, og hvordan man bedst muligt kommunikerer med dem, når man ikke, som de etablerede teatre, har teaterhus eller større administrativt personale. Projektet har potentiale til at danne grundlag for hvordan projektstøttede teatre i hele branchen kan arbejde med publikumsundersøgelser.
– Teater Grob: Skaber projektet ’Extended Universe’ – lokalforankret publikumsudvikling med fokus på unge, som en del af et nyskabende, europæisk teaterprojekt. Projektets formål er at gøre teater mere attraktivt og tilgængeligt for unge – med udspring lokalt på Nørrebro – og opbygge et mere mangfoldigt og bæredygtigt teaterpublikum for fremtiden. Projektet er foruden Applaus Open Call midler også EU-støttet og sker i samarbejde med tre europæiske teatre i England, Grækenland og Spanien.
– Hotel Pro Forma: ’Fra Likes til Publikummer’. Projektet skal afdække uudnyttede potentialer, muligheder og metoder inden for digital PR, og skabe større synlighed og ny viden om kommunikationen med publikum.
– Aalborg Teater: Industriarbejdernes efterkommere skal i teatret, dem der vælger en håndværksmæssig- eller teknisk uddannelse. Teatret vil skabe konkrete handlingsplaner, både eksternt gennem kommunikation og internt, ved at skabe tiltrækningskraft overfor målgruppen.
(Billedet: Grob er blandt de fem udvalgte publikumsprojekter fra Applaus – her er fokus at gøre teater mere attraktivt for de attråede unge tilskuersegmenter. Foto: Teater Grob)