I løbet af de kommende dage lander den trykte udgave af repertoirekataloget Teater for børn og unge sæson 2020/21, også kaldet Den Røde Brochure, hos alle de omkring 8.500 faste abonnenter, der så kan dykke ned i, hvad katalogets 333 forskellige forestillinger fra 123 professionelle producenter indeholder.
Indholdet af de 276 sider har dog været tilgængeligt på nettet i en lille uges tid, hvor Den Røde Brochure i mange år har eksisteret både som bladremodul og i en funktionel og opdateringsvenlig online-udgave. De tre udgaver opfylder hver deres mission for at holde formidlerne/opkøberne/arrangørerne orienteret om den kommende sæsons muligheder
Alligevel er det værd også at kippe lidt med flaget i den særlige anledning, at teaterkataloget i papirformat i år udsendes i 50. udgave og således i et halvt århundrede har været garant for et forkromet årligt overblik over udbuddet fra både de mange turnerende børne- og ungdomsteatre og de stationære scener.
Plakatmester bag omslaget
Som det kan ses i faktaboksens historiske anslag, var det faktisk en gruppe formidlere, nemlig bibliotekarerne, der tog initiativ til at samle repertoiret fra de i 1970 i øvrigt ganske få producerende og turnerende børneteatre, mens udgiver siden det første egentlige katalog over sæson 1971/72 har været Teatercentrum.
Omslagets røde farve – der vel oprindeligt både signalerede politisk orientering og kunstnerisk hjerteblod – er en fast bestanddel, som skiftede designere har måttet forholde sig til. For den kommende sæsons katalogs vedkommende har designeren været med gennem næsten hele det moderne børneteaters historie: Gitte Kath blev tilknyttet Teatret Møllen fra egnsteatrets start i 1974 og har her været en drivende kraft som scenograf, iscenesætter, manuskriptforfatter og plakatmager. Hun stoppede på teatret i 2015 – se artiklen 'Et ganske særligt teatermenneske' – men er fortsat aktiv både som teatermenneske og internationalt berømmet og prisbelønnet plakatkunstner.
Alligevel er det forunderligt nok først nu med omslaget til kataloget for sæson 2020/21, at Gitte Kath kommer på banen. Og tro mod både sin historie, stil og gamle skrivemaskinetypografi har lavet et omslag, der over de fire sider lader fem årtiers teaternavne brede sig som ringe i vandet – ganske som dansk børneteater har gjort i Danmark og udlandet.
»Det var som at tage på en rejse igennem mit liv,« siger Gitte Kath til Teateravisen.
»Jeg møder gamle venner, husker forestillinger, historier der blev fortalt, ting der skete. Kvalitetsudvalget, egnsteaterudvalgene, hele familien som har fuldt hinanden igennem tykt og tyndt – i alle de mange år.«
Mange informationer
Inde i kataloget er det meste genkendeligt fra de foregående år, startende med det fyldige og farvemarkeret indeks over alle teatrene og deres forestillinger og fire alderskategorier. Og fulgt op af teatrenes egne sider med præsentation af repertoire.
Dertil kommer informative sider omkring det at arrangere teaterforestillinger, formidlingstiltag, målgruppeinddragende aktiviteter som KulturCrew, Kulturpakker, Teateroplevelser m.v. – og en ny lille samlet sektion med annoncering fra flere af de store festivaler. Med en sæsons over 40 festivaler med teater for børn og unge er der dog her godt med plads til udvidelser – og en lille liste over de vigtigste eksisterende festivaler kunne have været en fin gestus.
En positiv ting er en lille stigning i antal af teatre og forestillinger i forhold til de seneste års nedadgående tendens – som dog kan skyldes både generel svækket økonomi og flere co-produktioner, men det ville også være fint, om nogle af de store institutionsteatre, der lejlighedsvis producerer familieteater – fra Det Kgl. Teater over landsdelsscener m.fl. – også ville være med i kataloget. Her er alene de vante gengangere: Folketeatret og Den Jyske Opera.
At dette års Aprilfestival, der normalt ligger et par uger efter udsendelse af næste sæsons katalog, i år er blevet offer for covid-19-pandemien, gør i øvrigt Den Røde Brochure 2020/21 til et ekstra vigtigt arbejdsredskab, fordi mange af katalogets forestillinger skulle have været præsenteret på festivalen – hvor 115 turnerende børneteatre havde meldt deltagelse af i alt 168 forestillinger.
Det betyder nemlig, at de normalt over 600 festival-tilrejsende formidlere ikke i år kan se forestillingerne ved selvsyn, men nu – udover andre tiltag – må forholde sig til de korte salgstekster, som teatrene har kreeret til Den Røde Brochure.
Forestillinger fra 2.400 til 35.000 kr.
Selvom det direkte møde mellem producenter og arrangører således er aflyst sammen med Aprilfestivalens udskydelse, kan de selvfølgelig stadig finde aktuel info om indhold, aldersgruppe, tilskuertal og priser i Den Røde Brochure.
Og som et lille populistisk stunt tog redaktøren turen igennem årets katalog for at finde de billigste og de dyreste tilbudte forestillinger, som – med fare for 'overspringshandlinger' – er følgende:
– Billigste tilbud fundet er en coproduktion af Teater Refleksion og Teater Håndholdt: 'Luk op' (1-3 år), som tilbydes til max 30 tilskuere for 2400 kr. Næstbilligst er 'Hamlets time': 2500 kr./30 tilskuere/12-16 år fra HamletScenen og tredjebilligst Teater Du Milde Himmels 'Sikke et vejr': 3920 kr./40 tilskuere/1,5-6 år.
– Dyreste forestilling fundet er Louise Schouw Teaters 'Sværdet i stenen': 35.000 kr. / 300 tilskuere / 5-13 år. Næstdyrest HeartBeat Groups 'Lods Hans': 32.500 kr./1.000 tilskuere (!) /+ 4 år – og tredjedyrest Teater Fair Plays 'Den første dråbe blod': 25.000 kr./200 tilskuere/+14 år
Alle katalogets forestillingspriser er ex. moms – og flere teatre tilbyder større eller mindre rabat ved køb af to forestillinger spillet samme dag.
Dengang og nu
Og et lille afsluttende historisk kuriosum: Et af Danmarks allerførste og i en periode største turnerende børneteater var Comedievognen, der fra februar 1968 kørte ud med kunsten.
I 1971 kunne man i den første turneteaterbrochure – der var blå de første år (se faktaboks) – notere, at teatret tilbød 'Trine Trille og tissemyren' til max. 50 tilskuere for 431,20 kr., inkl. moms. Da var teatrets medarbejdere i øvrigt steget fra tidligere 50 kr. pr. forestilling til svimlende 1000 kr. om måneden, bl.a. fordi Comedievognen som en af tidens få børneteatre nu modtog statsstøtte.
Her godt 50 år senere er mange af datidens vigtige børneteatre fortid, men Comedievognen turnerer stadig landet tyndt. Teatret er nu om stunder ustøttet og må selv spille hele økonomien ind. Heldigvis til nutidens priser: I årets brochure tilbydes bl.a. deres næsten uopslidelige 'Mis med de blå øjne' til 9.700 kr. for 80 tilskuere.
Den forestilling blev anmeldt første gang i BørneTeaterAvisen i december 1995 (!) – og igen i Teateravisen i maj 2016. Og er den måske lidt kringlede vej til at huske brugerne af Den Røde Brochure på, at den faglige vurdering af alle katalogets forestillinger allerede findes her på portalen (brug Søg-funktionen) – eller vil komme fra portalens professionelle anmeldere – når teaterlivet atter er på fode…