De gamle kufferter i alle størrelser suser i fuld fart hen over institutionsgulvet, og selv om danser Mette Møller Overgaard har godt fat i hanken og præcist styrer, at hver kuffert stopper, hvor den skal, er nogle af børnene krøbet i sikkerhed hos en af børnehavens voksne. Herfra kan de små grine og gyse frydefuldt, når en kuffert bremses lige ved deres tåspidser.
I fremtiden kan det også være forældre, der sidder på gulvet sammen med deres børn, for kompagniet Tiny Dancer drager nu ud i nye rammer med forestillingen ’YEM’. Danseforestillingen er udviklet i en co-produktion mellem Dansehallerne og kunstnerne Mette Møller Overgaard og David Navndrup Black til Dansehallernes KORA-program, som sender danseforestillinger ud i daginstitutioner og skoler over hele landet.
Det betyder, at ’YEM’ i denne og de foregående to sæsoner trods corona-nedlukninger har været vist 199 gange i institutioner i de 11 kommuner, Dansehallerne samarbejder med gennem KORA.
At være på rejse
I efteråret spillede ’YEM’ desuden i et åbent publikumsprogram på Dansekapellet, og nu skal den gerne få et liv mange flere steder.
»Ud over fortsat at turnere med ’YEM’ i KORA-regi går vi nu også ud med den som en Black Box-forestilling for familier, og vi håber at komme ud på biblioteker, kulturhuse og teatre med vores forestilling,« siger Mette Møller Overgaard, der er kunstnerisk leder af kompagniet Tiny Dancer.
Med udvidelsen kan endnu flere få fornøjelsen af at se og selv deltage i den interaktive forestilling, som kredser om at være på rejse – og om, hvor man kan føle sig hjemme. Ikke mindst kan forældre og børn altså i fremtiden komme til at dele oplevelsen af at drage på ’rejse’ sammen med kunstnerne og alle kufferterne, når ’YEM’ kommer på plakaten rundt i landet. Således kan forestillingen bl.a. opleves på Horsens Teaterfestival i september.
’Vores vigtigste publikum er de små’
At en forestilling, som er udviklet til KORA-programmet, viser sig levedygtigt uden for den ramme og er klar til at komme ud på kulturmarkedet på almindelige vilkår, passer fint ind i Dansehallernes arbejde for både at støtte kunstnerskaber og inspirere flere arrangører til at sætte dans på plakaten.
Og at det som med ’YEM’ netop sker til børnepublikummet, glæder Dansehallernes direktør, Danjel Andersson.
»Dansehallernes vision er at højne status for dans og koreografi som kunstform, og vores største og vigtigste publikum er de små. De er fremtidens ledere og politikere, koreografer og publikum, og de skal have alle muligheder for at møde dansen i deres liv. KORA er i dag et af Dansehallernes vigtigste projekter, og vi vil gerne dele programmet med flere – helst alle,« siger han.
Mona Østerlund er tilknyttet Dansehallerne som kommunikationsmedarbejder