Af: Mona Østerlund

16. april 2022

Et spring ud af dansens rugekasse

Danseforestillingen ’YEM’, der er en co-produktion mellem Dansehallerne og kompagniet Tiny Dancer, kommer nu ud til et bredere publikum. Forestillingen er udviklet til Dansehallernes KORA-program, og hidtil har kun børn i daginstitutioner oplevet ’YEM’, men nu kan deres forældre også få fornøjelsen.

De gamle kufferter i alle størrelser suser i fuld fart hen over institutionsgulvet, og selv om danser Mette Møller Overgaard har godt fat i hanken og præcist styrer, at hver kuffert stopper, hvor den skal, er nogle af børnene krøbet i sikkerhed hos en af børnehavens voksne. Herfra kan de små grine og gyse frydefuldt, når en kuffert bremses lige ved deres tåspidser.

I fremtiden kan det også være forældre, der sidder på gulvet sammen med deres børn, for kompagniet Tiny Dancer drager nu ud i nye rammer med forestillingen ’YEM’. Danseforestillingen er udviklet i en co-produktion mellem Dansehallerne og kunstnerne Mette Møller Overgaard og David Navndrup Black til Dansehallernes KORA-program, som sender danseforestillinger ud i daginstitutioner og skoler over hele landet. 

Det betyder, at ’YEM’ i denne og de foregående to sæsoner trods corona-nedlukninger har været vist 199 gange i institutioner i de 11 kommuner, Dansehallerne samarbejder med gennem KORA. 

At være på rejse

I efteråret spillede ’YEM’ desuden i et åbent publikumsprogram på Dansekapellet, og nu skal den gerne få et liv mange flere steder.

»Ud over fortsat at turnere med ’YEM’ i KORA-regi går vi nu også ud med den som en Black Box-forestilling for familier, og vi håber at komme ud på biblioteker, kulturhuse og teatre med vores forestilling,« siger Mette Møller Overgaard, der er kunstnerisk leder af kompagniet Tiny Dancer.

Med udvidelsen kan endnu flere få fornøjelsen af at se og selv deltage i den interaktive forestilling, som kredser om at være på rejse – og om, hvor man kan føle sig hjemme. Ikke mindst kan forældre og børn altså i fremtiden komme til at dele oplevelsen af at drage på ’rejse’ sammen med kunstnerne og alle kufferterne, når ’YEM’ kommer på plakaten rundt i landet. Således kan forestillingen bl.a. opleves på Horsens Teaterfestival i september.

’Vores vigtigste publikum er de små’

At en forestilling, som er udviklet til KORA-programmet, viser sig levedygtigt uden for den ramme og er klar til at komme ud på kulturmarkedet på almindelige vilkår, passer fint ind i Dansehallernes arbejde for både at støtte kunstnerskaber og inspirere flere arrangører til at sætte dans på plakaten. 

Og at det som med ’YEM’ netop sker til børnepublikummet, glæder Dansehallernes direktør, Danjel Andersson.

»Dansehallernes vision er at højne status for dans og koreografi som kunstform, og vores største og vigtigste publikum er de små. De er fremtidens ledere og politikere, koreografer og publikum, og de skal have alle muligheder for at møde dansen i deres liv. KORA er i dag et af Dansehallernes vigtigste projekter, og vi vil gerne dele programmet med flere – helst alle,« siger han. 

 

Mona Østerlund er tilknyttet Dansehallerne som kommunikationsmedarbejder  

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere