(14.11.2010) »Det er en fornøjelse at sidde lige midt i dette spindelvæv af teatre, producenter, teaterforeninger, organisationer og andre, som drager til Herning for at se godt teater, drøfte teaterpolitiske spørgsmål og hygge sig sammen,« lød det fra en travl formand for Danmarks Teaterforeninger, Lars Salling, da børneteateravisen.dk i dagene op til seminaret lige forhørte sig om, hvordan det gik med deltagerantallet.
Og det var helt i top: Med 54 teaterforeninger og 79 producerende teatre repræsenteret blandt de 461 tilmeldte var der lagt op til et velbesøgt arrangement.
Temaet på Danmarks Teaterforeningers (DT) seminar var ’teaterlivet og kommunerne’, og så var Herning et passende sted at være. Det er landets tredjestørste kommune, målt i areal (men dog kun den 12. største i indbyggertal) og med en iværksættervirksomhed lidt ud over det sædvanlige, hvad bl.a. de mange kongres- og messefaciliteter vidner om. Og så fortæller Herning Kommune på sin hjemmeside, at det lokale kulturliv skal fastholdes og udvikles i Herning-ånden: ’Her er alle muligheder åbne’.
Presset fra kulturcentrene
Om alle deltagerne på DT-seminaret var enige heri, er nok tvivlsomt. Mange teaterforeninger føler sig presset af både faldende tilskud fra kommunerne og øget konkurrence fra de store kongres- og kulturcentre.
Således fortæller den lokale formand for Herning Teater, Egon Bjørn Andersen, til børneteateravisen.dk, at Messe Center Hernings stigende antal shows og events på sigt kan få de konsekvenser, at teaterforeningen må skære ned på antallet af forestillinger og tillige i stigende grad må vælge det eksperimenterende fra til fordel for det
kendte og sikre. (Læs artiklen ’I skyggen af de store’ ).
Vækst i billetsalget
Det står så i nogen modsætning til de betydeligt mere optimistiske toner, der lød fra DT-formand Lars Salling i dagbladet Børsen lige op til årets seminar. Her blev overskriften ’Voldsom vækst i teaterforeningers billetsalg’ fulgt op med en særdeles positiv udmelding fra formanden:
’Langt størstedelen af vores medlemmer melder om fremdrift. Særligt på Sjælland og i området omkring København er stigningerne store, hvor flere melder om et øget salg på op til 20 procent', lød det glade budskab.
En del af forklaringen synes dog at være en reaktion på de opsplittede abonnementsordninger i hovedstadens teaterliv, hvor Københavns Teater har valgt en billetadministrativ enegang, som har trukket det samlede abonnementssalg for alle hovedstadens mange teatre kraftigt ned.
Men da stigningerne trods alt finder sted i hele landet, ser DT-formand Lars Salling det som et udtryk for, at teaterinteressen generelt er blevet større og teateforeningernes indsats belønnet.
Fokus på børneteater
Hans udmelding var jo under alle omstændigheder behageligt nyt på seminaret, hvor kulturens muligheder i udkants-Danmark blev taget ved vingebenet i foredrag og paneldiskussioner.
I seminarets tre undertematiske ’ud af huset’-arrangementer var det ene helliget ’børneteatret og kommunerne’ og skulle handle om teaterforeningernes muligheder for at medvirke til en forøgelse af aktiviteterne for børneteater ude i kommuner.
Henrik Køhler, leder af Teatercentrum, var oplægsholder og talte ud fra en dagsorden, der hed ’Hvorfor? Hvordan? Best Practise – og hvad kan Teatercentrum gøre for teaterforeningerne?’
Cirka 30 af seminarets 460 deltagere deltog her – en del var teaterfolk, for børneteater står ikke øverst på inspirationssedlen hos de fleste teaterforeningsfolk, men der var på mødet bl.a. stor interesse for at høre om bl.a. refusionsordningen og formidlingsordningen, som er blandt Teatercentrums spidskompetencer.
»Derudover fik de gode argumenter for at arbejde med børneteater, gode eksempler på hvordan man kommer i gang – og ideer til hvordan man kan inddrage børn og unge i arbejdet. Alt i alt var folk glade og tilfredse
da de gik derfra, og tiden blev fyldt rigeligt ud,« lød det efterfølgende fra Henrik Køhler.
’En varm følelse’
Lørdag aften var det så tid til prisoverrækkelse – på baggrund af forslag fra landets teaterforeninger. Årets
Voksenturneteaterforestilling blev Folketeatrets ’Von Scholten’, mens Birthe Neumann blev Årets Turneskuespiller. Og så gik Årets Hæderspris til Comedieteatret, der er stormet frem på teaterforeningernes popularitetsbarometer i løbet af de ganske få år, de har eksisteret.
Comedieteatret tilbyder 34 komedier, farcer og morskabsteater og tegnes af skuespillerne Thomas Mørk, Pernille Schrøder, Henrik Lykkegaard, Jeanne Boel og Karsten Jansfort.
Til gengæld gik Årets Børneteaterpris til et særdeles garvet teater – med uomtvistelig kvalitet og succes: Gruppe 38 og Bodil Alling. Prisen blev tillige en gentagelse af forne tiders bedrifter, idet Gruppe 38 også fik DT’s børneteaterpris i 1995.
DT-bestyrelsesmedlem Jette Glavind Pedersen – der også sidder i Udvalget for Børneteater og Opsøgende Teater (UBOT) – overrakte hæderbevisningen til Bodil Alling. I begrundelsen hed det bl.a.:
’Bodil Alling og teatret forstår at fortælle en historie, så man holder vejret, fascineres og hensættes til nydelse. Historien sætter beskueren i en dejlig ro, og tankerne myldrer frem på behagelig vis i hovedet undervejs, og når forestillingen er slut, går du derfra med en varm følelse’.
Prisregn over Gruppe 38
Gruppe 38, der blev stiftet i 1972 og er lille storbyteater i Århus (siden 1980), definerer selv på teatrets hjemmeside sit virke som ’teater i verdensklasse for alle aldre!’ – men de store ord bunder i de realiteter, der har medført priser, overdådige anmeldelser, international begejstring – og en lille perlerække af poetiske og finurlige forestillinger i den særlige fortællestil, der er teaterleder Bodil Alling og konsorters ufravigelige kendingsmærke.
Det har bl.a. kastet en Reumert-pris af sig i 2003 med ’Den lille pige med svovlstikkerne’ og igen i 2006 med ’Du må være en engel, Hans Christian’ samt nomineringer i 1999 ('Hans og Grete') og 2001 ('En lille sonate') – ligesom Bodil Alling i 1998 modtog Horsens Kommunes Børneteaterpris.
Og helt aktuelt er Gruppe 38 nomineret til den særdeles ærefulde ’Honorary President Award’ af International ASSITEJ forud for verdenskongressen i maj næste år.
Det seneste hit fra Gruppe 38 er forestillingen ’Jeg har alt’ , der fik de maksimale seks stjerner her i børneteateravisen.dk – ganske som den meget særegne juleforestilling, 'Den hellige nat' , som
teatret i december viser frem hos ZeBU på Amager.