Af: Carsten Jensen

19. maj 2012

Et fyrtårnsprojekt

Allerede inden danseteaterfestivalen SWOP gik i gang, blev arrangørerne fra egnsteatret Åben Dans i Roskilde belønnet for initiativet med en pris! Men fra i dag og frem til 27. maj er det alvor, når ni dansekompagnier fra ind- og udland indtager otte af regionens byer for ganske gratis at give børn og unge og deres voksne et indblik i moderne dans.

I dag starter Danmarks første internationale teaterfestival med dans for børn og unge, når en åbningsparade går gennem Roskilde fra Folkeparken til Musicon, hvorefter Master Fatman – som man måske ikke liiige forbinder med fikse og poetiske dansetrin – står i spidsen for en dansefest, hvor et par professionelle koreografer vil fyre op under publikum, inden der i de næste mange dage bydes på professionelle danseforestillinger for alle aldersgrupper.

For SWOP-festivalen er både en professionel og en folkelig festival, bedyrer arrangørerne fra Åben Dans – der er egnsteater i Roskilde, producerer særdeles roste danseforestillinger og altså nu lancerer første udgave af en biennal festival, der vil bringe ni dansekompagnier fra Danmark og Europa rundt til otte byer i Kultur Region Midt- og Vestsjælland.

Billetterne til de omkring 50 forestillinger, der afvikles fra 19.-27. maj, er gratis.

Udover de mange forestillinger rummer festivalen også seminarer, workshops m.v. – herunder et stort undervisningsprojekt, hvor 22 skoler og 31 klasser og i alt over 700 børn danser – ligesom der også er en gratis lærerworkshop i forbindelse med festivalen.

Pris for nyskabende aktiviteter

’SWOP’  betyder at bytte eller udveksle, og i dette tilfælde er det altså inspiration og oplevelser udi dansens verden, og arrangørerne fra Åben Dans lægger ikke skjul på, at den internationale festival er tænkt som et kulturelt fyrtårnsprojekt for hele regionen og samtidig skal bidrage til at skabe respekt om en særlig genre, nemlig professionel dans for børn og unge.

Åben Dans, der i forvejen udover forestillinger af høj klasse er kendt for kulturelle nedslag som Pixlmove, Artwalks m.v., i lokalområdet, har altså nu valgt at binde an med en stor festival – og det blev straks påskønnet i miljøet, så Åben Dans trods travlhed blot ti dage før festivalstart måtte drage til Amager og modtage SpringPrisen 2012. Prisen gives til en person eller en institution, som juryen mener, er et forbillede for innovation og fornyelse indenfor børneteaterområdet. Og Åben Dans fik den for   teatrets mange innovative aktiviteter, som man formår at stable på benene i samarbejde med en række kreative personer.

»Åben Dans er en bevægelse; en bølge der samler gode mennesker op på sin vej,« lød det fra kunstneriske leder, Thomas Eisenhardt, der glædede sig over skulderklappet, som ikke mindst var motiveret i opkomsten af denne nye festival.

Billetter og medier

Og koordinator og markedsudvikler på Åben Dans, Pernille Møller Tåsinge, kan ligeledes glæde sig over, at lokalområdet tilsyneladende tager godt imod det nye initiativ.

»Overordnet set går det rigtig fint med billetterne – i Roskilde er flere forestillinger udsolgte, og jeg får gode meldinger fra de andre kommuner. Det er primært lokale, der får billetter – både som skoler/institutioner og også som familiepublikum,« lyder meldingen.

Men selvom SWOP er tænkt som en publikumsfestival og ikke en fagfestival, vil der dog også være udenlandske gæster til forestillingerne, idet en række kunstnere og producenter fra det internationale netværk for dans for børn og unge, Fresh Tracks Europe, også vil være med på festivalen.

Også de lokale medier er med til at følge festivalen godt på vej, ligesom et hold elever på journalistlinjen på Vallekilde Højskole hver dag skal fylde en avisside i Roskilde Dagblad med historier fra festivalen. De bliver så også bragt i Ringsted, Sorø, Roskilde, Slagelse og Køge.

Hvordan oplever børn dans?

Men festivalens omdrejningspunkt er selvfølgelig danseforestillinger for børn og unge, der i det kommercielle kredsløb i lighed med det øvrige børneteater er kendetegnet ved, at det mest er voksne formidlere/arrangører, der udvælger forestillingerne på vegne af målgruppen.

Så udover det indlysende i at spørge børn selv om, hvad de helst vil se – drejer et af de interessante møder på festivalen sig om, hvordan børn egentlig oplever dans.

Således arrangeres der lørdag 26. maj et seminar, hvor man bl.a. vil diskutere, hvordan man kan forberede børn på danseforestillinger og hvordan børn opfatter dans som kunstform.

På seminaret vil Liesbeth Wildschut, lektor ved Institut for Teater, Film og TV, Utrecht Universitet i Holland, tage empirisk udgangspunkt i et forsøg med 70 ti-årige børn, som ser den samme forestilling. Wildschuts spørgsmål er, om der er forskel på de børn, der deltager i en kreativ workshop inden forestillingen, og dem, der ikke gør. Wildschut har også spurgt børnene om de tanker, som forestillingen satte i gang, om de fx så andre ting end dem, der reelt var på scenen…

Også Charlotte Svendler Nielsen, adjunkt i idrætspædagogik, Institut for Idræt (KU), bidrager med dugfrisk empiri, idet hun med kamera vil følge en 3. klasse fra Peder Syv Skolen i Roskilde før og under SWOP-festivalen, både når klassen selv danser, og når klassen ser på dans. 

Historier fortælles med kroppen

Men for de fleste børn og deres voksne i regionen gælder det i de næste mange dage ikke så meget om at beskrive som at beskue egen adfærd eller de kropslige udfoldelser, når festivalprogrammet med offentlige forestillinger og skoleforestillinger afvikles.

’Kroppen er den ting, vi alle sammen har til fælles. Den er vores hjem, så længe vi er i live på denne planet. Med den krop fortæller jeg historien om at være menneske’, som Thomas Eisenhardt formulerer det på Åben Dans’ hjemmeside. 

Og der er stadig gratis billetter til historier, fortalt med kroppen, i de otte festivalbyer.

Seneste artikler

Seneste artikler

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere