Af: Carsten Jensen

17. marts 2022

Esbjerg er klar…

Aprilfestival 2022, der afvikles i Esbjerg Kommune fra 27. marts til 3. april, er nummer 51 i rækken af de store teaterfestivaler for børn og unge. Alle sejl er sat til for at levere teater ad libitum uden corona-restriktioner, suppleret med faglige arrangementer, sociale møder, åbningsfest, festivalshow m.v. Programmet er klar og salg af 25.000 gratis billetter starter lige om lidt…

Så er der kun ganske kort tid til, at porten til verdens største festival med teater for børn og unge slås op i Esbjerg, hvor bannere og plakater m.v. i byrummet markerer, at Aprilfestival 2022 afvikles i den store vestjyske kommune fra 27. marts til 3. april. 

Og det sker med et omfangsrigt program, der udover de mange teatre og forestillinger tæller en række andre offentlige arrangementer for alle, særlige events for formidlere, fagspecifikke møder for teatrene m.v. – og sågar en verdenskongres for inkluderende teater.

Så alene programmet (se faktaboks) indikerer, at nu kan Aprilfestival atter afvikles uden restriktioner – selvom arrangørerne selvfølgelig opfordrer til fortsat corona-opmærksom adfærd. 

Det understreges af, at mange teatre stadig må udskyde forestillinger og spilleperioder pga. corona-ramte produktioner. Om en festival med over 100 teatre, over 150 forestillinger, over 500 deltagende teaterfolk og en stor publikumsskare kan gennemføres uden tilsvarende aflysninger, kræver stålsat håb.

Tilskuerpotentiale

Esbjerg er vært for den store festival for tredje gang. Første gang i 1983 (55 teatre, 100 forestillinger, 240 opførelser), anden gang i 2010 (108 teatre, 165 forestillinger, 640 opførelser) – mens årets festival altså er en smule mindre end forgængeren.

Esbjerg Kommune, der er landets sjettestørste, har dog masser af potentielle teatergængere til de mange forestillinger. Ifølge den officielle opgørelse fra 2021 er der næsten 23.000 børn og unge i alderen 0-17 år. 

De lukkede forestillinger på skoler og institutioner på festivalens hverdage er i forvejen booket til bristepunktet, mens de mange offentlige forestillinger ikke mindst i den afsluttende festivalweekend – alle med gratis adgang – udover børn og unge også forventes at blive fyldt med deres voksne, teatersultne tilrejsende formidlere, internationale gæster og teaterkolleger m.fl. Så der er al mulig grund til at forvente en pæn samlet belægningsprocent. 

Salgsmesse og anmelderi

Mens de lokale børn og deres voksne kan tage for sig af scenekunsten efter behag, kommer formidlerne og de internationale gæster primært som opkøbere til den store salgsmesse, som en Aprilfestival også er.  

For teatrene er der udover den vigtige kontakt til formidlerne og forhåbninger om et godt turnesalg også tale om årets suverænt største kollegiale træf, hvor der kan snakkes fag og socialiseres.

For formidlerne er her muligheden for at se de forestillinger live, som de ellers alene præsenteres for i repertoirekataloget Den Røde Brochure eller teatrenes udsendte salgsmateriale.

For Teateravisen er festivalen den helt store mulighed for at sende portalens anmeldere til alle ikke-anmeldte nye forestillinger. Med faglige vurderinger til både formidlere og teatre til følge.

Fordi de fleste danske turneteatre ofte har deres forestillinger på repertoiret gennem flere sæsoner, mens Teateravisens anmeldere er flittige året rundt, er status, at omkring 80 pct. af årets festivalforestillinger (dvs. ca. 120) allerede ER anmeldt  – mens den sidste femtedel forventes set og anmeldt i forbindelse med festivalen.

Nye på festivalen

Som altid til en Aprilfestival kan man vente gæster og deltagere, der glæder sig til at opleve det store arrangement for første gang.

Det gælder også de lokale arrangører, hvor projektkoordinator Kirsten Bisgaard Kirchner er gået i træning som teaterpublikum (se artikel). 

Det gælder teatre som Teater Bæst, der deltager på festivalen for første gang og kommer med forventninger om en masse kollegial teatersnak samt håb om givtigt turnesalg (se artikel).

Og det gælder nye formidlere, der kan fylkes mellem de garvede indkøbere og se nærmere på det store repertoire. I år ventes der repræsentanter fra privatskoler og ungdomsinstitutioner fra det ikke-kommunale segment, der efter den nye refusionsordnings ikrafttræden nu også har muligheder for at købe og arrangere teater med statslig refusion (se artikel).

De nye teatre får specifik mulighed for at møde etablerede og nye formidlere ved arrangementer som New Case, hvor de kan præsentere deres teater og forestillinger 

De unge og de helt små

Aprilfestivalens indtog i Esbjerg Kommune har manifesteret sig på flere planer allerede før den første forestilling starter:

Allerede i december sidste år startede der for første gang KulturCrews op på ti af kommunens skoler, hvor der siden er blevet afholdt workshops og teknikkursus, så grupper af elever kan fungere som værter ved kulturelle arrangementer på skolerne og påtage sig opgaver omkring scenehjælp, pr m.v.

Kulturklasserne på Rørkjær Skole Urban i Esbjerg har haft et ‘Hack the Theatre’-forløb og slippes nu løs på festivalen: ’Hack the Theatre handler om at eksperimentere med, hvordan der kan skabes dialog mellem professionelle teatre og et ungt publikum med udgangspunkt i de unges oplevelser efter en forestilling.

Det er også unge fra Rørkjær Skole Urban samt TGK & præ-TGK Esbjerg, der er klar til at se og snakke teater med formidlere eller teaterfolk under festivalen. ’Lån en ung’-konceptet er dermed tilbage i Esbjerg, hvor det blev lanceret for første gang til festivalen i 2010

Også de helt små har været i gang forud for festivalen i forbindelse med projekt ’Festivalens Hjerte’, hvis formål er at undersøge, hvordan teateroplevelsen sætter sig spor hos de mindste publikummer på 0-6 år. 

Således har der været tilmeldt næsten 600 børn fra børnehaver og vuggestuer i Esbjerg til workshops og teater op til selve festivalen, hvor der i weekenden etableres sanserefleksionsrum på Hovedbiblioteket og Musikhuset, som indeholder forskellige udtryk af små børns forventninger og refleksioner i mødet med scenekunsten.

En uges oplevelsespotentiale

Aprilfestivalen selv starter helt konkret søndag 27. marts kl. 14 med åbningsfest på Esbjerg Hovedbibliotek, hvor borgmesteren byder velkommen til en uges teaterfest. 

Senere på ugen bliver der afviklet to festivalshows torsdag eftermiddag og aften, hvor der bydes på små pluk fra nogle af festivalens mange forestillinger.

Disse arrangementer er ligesom alle festivalens offentlige opførelser af teater for små & store med gratis adgang. Scenekunsten i allehånde genrer er selvfølgelig det essentielle og en unik mulighed for at studere det store turnerende børne- og ungdomsteater på nærmeste hold.

Vedstående faktaboks er et forsøg på at skabe overblik omkring rammer og indhold for Aprilfestival 2022. Der er mange oplevelser ret forude…

Seneste artikler

Seneste artikler

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School. Materialet blev præsenteret for offentligheden i slutningen af august sammen med bogen ’AI i gymnasiet’. Både undervisningsmaterialet og den nyudgivne undervisningsbog er guf for alle, der ønsker at vide mere om AI i særdeleshed og vores digitale liv i almindelighed.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School. Materialet blev præsenteret for offentligheden i slutningen af august sammen med bogen ’AI i gymnasiet’. Både undervisningsmaterialet og den nyudgivne undervisningsbog er guf for alle, der ønsker at vide mere om AI i særdeleshed og vores digitale liv i almindelighed.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere