Så er der kun ganske kort tid til, at porten til verdens største festival med teater for børn og unge slås op i Esbjerg, hvor bannere og plakater m.v. i byrummet markerer, at Aprilfestival 2022 afvikles i den store vestjyske kommune fra 27. marts til 3. april.
Og det sker med et omfangsrigt program, der udover de mange teatre og forestillinger tæller en række andre offentlige arrangementer for alle, særlige events for formidlere, fagspecifikke møder for teatrene m.v. – og sågar en verdenskongres for inkluderende teater.
Så alene programmet (se faktaboks) indikerer, at nu kan Aprilfestival atter afvikles uden restriktioner – selvom arrangørerne selvfølgelig opfordrer til fortsat corona-opmærksom adfærd.
Det understreges af, at mange teatre stadig må udskyde forestillinger og spilleperioder pga. corona-ramte produktioner. Om en festival med over 100 teatre, over 150 forestillinger, over 500 deltagende teaterfolk og en stor publikumsskare kan gennemføres uden tilsvarende aflysninger, kræver stålsat håb.
Tilskuerpotentiale
Esbjerg er vært for den store festival for tredje gang. Første gang i 1983 (55 teatre, 100 forestillinger, 240 opførelser), anden gang i 2010 (108 teatre, 165 forestillinger, 640 opførelser) – mens årets festival altså er en smule mindre end forgængeren.
Esbjerg Kommune, der er landets sjettestørste, har dog masser af potentielle teatergængere til de mange forestillinger. Ifølge den officielle opgørelse fra 2021 er der næsten 23.000 børn og unge i alderen 0-17 år.
De lukkede forestillinger på skoler og institutioner på festivalens hverdage er i forvejen booket til bristepunktet, mens de mange offentlige forestillinger ikke mindst i den afsluttende festivalweekend – alle med gratis adgang – udover børn og unge også forventes at blive fyldt med deres voksne, teatersultne tilrejsende formidlere, internationale gæster og teaterkolleger m.fl. Så der er al mulig grund til at forvente en pæn samlet belægningsprocent.
Salgsmesse og anmelderi
Mens de lokale børn og deres voksne kan tage for sig af scenekunsten efter behag, kommer formidlerne og de internationale gæster primært som opkøbere til den store salgsmesse, som en Aprilfestival også er.
For teatrene er der udover den vigtige kontakt til formidlerne og forhåbninger om et godt turnesalg også tale om årets suverænt største kollegiale træf, hvor der kan snakkes fag og socialiseres.
For formidlerne er her muligheden for at se de forestillinger live, som de ellers alene præsenteres for i repertoirekataloget Den Røde Brochure eller teatrenes udsendte salgsmateriale.
For Teateravisen er festivalen den helt store mulighed for at sende portalens anmeldere til alle ikke-anmeldte nye forestillinger. Med faglige vurderinger til både formidlere og teatre til følge.
Fordi de fleste danske turneteatre ofte har deres forestillinger på repertoiret gennem flere sæsoner, mens Teateravisens anmeldere er flittige året rundt, er status, at omkring 80 pct. af årets festivalforestillinger (dvs. ca. 120) allerede ER anmeldt – mens den sidste femtedel forventes set og anmeldt i forbindelse med festivalen.
Nye på festivalen
Som altid til en Aprilfestival kan man vente gæster og deltagere, der glæder sig til at opleve det store arrangement for første gang.
Det gælder også de lokale arrangører, hvor projektkoordinator Kirsten Bisgaard Kirchner er gået i træning som teaterpublikum (se artikel).
Det gælder teatre som Teater Bæst, der deltager på festivalen for første gang og kommer med forventninger om en masse kollegial teatersnak samt håb om givtigt turnesalg (se artikel).
Og det gælder nye formidlere, der kan fylkes mellem de garvede indkøbere og se nærmere på det store repertoire. I år ventes der repræsentanter fra privatskoler og ungdomsinstitutioner fra det ikke-kommunale segment, der efter den nye refusionsordnings ikrafttræden nu også har muligheder for at købe og arrangere teater med statslig refusion (se artikel).
De nye teatre får specifik mulighed for at møde etablerede og nye formidlere ved arrangementer som New Case, hvor de kan præsentere deres teater og forestillinger
De unge og de helt små
Aprilfestivalens indtog i Esbjerg Kommune har manifesteret sig på flere planer allerede før den første forestilling starter:
Allerede i december sidste år startede der for første gang KulturCrews op på ti af kommunens skoler, hvor der siden er blevet afholdt workshops og teknikkursus, så grupper af elever kan fungere som værter ved kulturelle arrangementer på skolerne og påtage sig opgaver omkring scenehjælp, pr m.v.
Kulturklasserne på Rørkjær Skole Urban i Esbjerg har haft et ‘Hack the Theatre’-forløb og slippes nu løs på festivalen: ’Hack the Theatre handler om at eksperimentere med, hvordan der kan skabes dialog mellem professionelle teatre og et ungt publikum med udgangspunkt i de unges oplevelser efter en forestilling.
Det er også unge fra Rørkjær Skole Urban samt TGK & præ-TGK Esbjerg, der er klar til at se og snakke teater med formidlere eller teaterfolk under festivalen. ’Lån en ung’-konceptet er dermed tilbage i Esbjerg, hvor det blev lanceret for første gang til festivalen i 2010
Også de helt små har været i gang forud for festivalen i forbindelse med projekt ’Festivalens Hjerte’, hvis formål er at undersøge, hvordan teateroplevelsen sætter sig spor hos de mindste publikummer på 0-6 år.
Således har der været tilmeldt næsten 600 børn fra børnehaver og vuggestuer i Esbjerg til workshops og teater op til selve festivalen, hvor der i weekenden etableres sanserefleksionsrum på Hovedbiblioteket og Musikhuset, som indeholder forskellige udtryk af små børns forventninger og refleksioner i mødet med scenekunsten.
En uges oplevelsespotentiale
Aprilfestivalen selv starter helt konkret søndag 27. marts kl. 14 med åbningsfest på Esbjerg Hovedbibliotek, hvor borgmesteren byder velkommen til en uges teaterfest.
Senere på ugen bliver der afviklet to festivalshows torsdag eftermiddag og aften, hvor der bydes på små pluk fra nogle af festivalens mange forestillinger.
Disse arrangementer er ligesom alle festivalens offentlige opførelser af teater for små & store med gratis adgang. Scenekunsten i allehånde genrer er selvfølgelig det essentielle og en unik mulighed for at studere det store turnerende børne- og ungdomsteater på nærmeste hold.
Vedstående faktaboks er et forsøg på at skabe overblik omkring rammer og indhold for Aprilfestival 2022. Der er mange oplevelser ret forude…