Kommentar af Carsten Jensen

22. maj 2011

En usynlig verdensbegivenhed

Den største internationale scenekunstfestival nogensinde med professionel teater for børn og unge - med 240 forestillinger og deltagelse fra alle kontinenter - er ikke-eksisterende i medierne. Den skammeligt ringe interesse i danske aviser for ASSITEJ 2011 viser meget godt de generelle arbejdsvilkår for børneteatermiljøet.

I DAG kom der en konge fra Ghana – inklusive to af hans koner og fire hoffolk – forbi Odd Fellow Palæet, hvor den danske del af ASSITEJ 2011 holder til. Mere om det til slut…

Men der er ingen grund til at gå ind på de store avisers hjemmesider og søge efter ordet ’ASSITEJ’ eller ’verdenskongres’ i disse dage.

Man finder nemlig absolut ingenting – højst en henvisning til en note fra 2008 fra dengang, man i Australien valgte København og Malmø som værter for verdenskongressen og den tilhørende scenekunstfestival i 2011.

Og ja, det er jo lige nu – fra 20.-29. maj.

 

FOR IKKE MINDST landets dagblade har glimret ved deres fravær – både ved foromtale og reportager. Også selvom der altså ER tale om et globalt og i bogstaveligste forstand grænseoverskridende kulturarrangement.

Overvældende i omfang og økonomisk set i mangemillionklassen.

Der kommer teaterfolk fra hele verden – mange af dem særdeles meriterede kunstnere, spændende personligheder og store kanoner i deres hjemlande, og mange af dem i øvrigt også udøvere af scenekunst for voksne.

Helt i tråd med verdenskongressens og scenekunstfestivalens betydning er der naturligvis observatører fra alle kontinenter, herunder journalister fra bl.a. Cuba og andre lande.

Men de danske medier kan altså ikke svinge sig op til lidt udvist interesse.

 

OG ÉT ER kulturredaktørernes generelle ignorance over for børneteater, men at fx. Politikens og Berlingskes faste teaterredaktører heller ikke har ment det nødvendigt at  omtale begivenheden (hverken på artikel- eller blot noteplan), er rent ud sagt skammeligt.

Og de kan ikke påberåbe sig vrisne redaktørers afvisning, for de har begge deres faste muligheder for at anbefale og rapportere. Men hvor Berlingskes teatertopmand, Jakob Steen Olsen, tidligere har tonet rent flag og fortalt repræsentanter for området, at børneteater ikke havde hverken hans eller avisens bevågenhed, har Politikens teatertopkvinde, Monna Dithmer, i denne omgang blot henvist til ’i byen’-redaktionen.

Og det er jo ikke fordi teaterskribenterne/anmelderne ængsteligt har skullet lede efter begivenheden på afsidesliggende skoler eller  improviserede spillesteder i skumle baggårde. Skuespilhuset lægger scener til, Folketeatret og Dansehallerne lige så – og på den svenske side af Øresund er Malmø Opera og Malmø Stadsteaters mange scener taget i brug. Steder hvor det på andre tidspunkter har været muligt for de danske medier at finde vej…

 

MAN MÅ måske acceptere, at det globale børneteaters vilkår og muligheder i form af generalforsamling og seminarer og workshops osv. ikke menes at have almindelige avislæseres interesse – men at der vises verdensteaterkunst på store scener og fra seks kontinenter burde kunne aftvinge andet end larmende tavshed.

Skulle nogle af teaterredaktørerne – og skribenter fra de øvrige medier ligeså – stærkt mod forventning komme forbi denne nyhedsportal og se disse linjer, eller fra deres flyverskjul undre sig over plakater og bannere med ordene ’ASSITEJ’ og ’scenekunst’ ud for de store teatre, hvor de normalt har deres gang, har de stadig mulighed for at rapportere fra en unik begivenhed. Den slutter nemlig først 29. maj…

Ellers bliver det ærlig talt svært at tage alvorligt, når disse aviser næste gang måtte skrive lidt om børneteatrets manglende synlighed på trods af bl.a. international gennemslagskraft. De gør da i hvert selv hvad de kan for at holde området på afstand…

De – og alle andre – kan dog stadig finde masser af information på www.assitej2011.info

 

OG SÅ var der det med den ghanesiske konge: Jo, hele entouragen i fuld lokal afrikansk klædedragt samt en repræsentant for landets ambassade aflagde søndag verdenskongressen en visit. Kongen havde vist en ide om, at han burde have talt ved gallaåbningen i Malmø (der fandt sted fredag aften) og ønsket alt godt for kongressen og det globale samarbejde, men han var altså ankommet et par dage for sent. Og i øvrigt uden at melde sin ankomst på forhånd.

Men der blev taget godt imod også ham på ASSITEJ 2011-sekretariatet i København, og nu har kongen og hans følge så mulighed for se lidt scenekunst de næste par dage, inden de drager mod Afrika igen. Så har de allerede udvist større interesse for internationalt børneteater end de fleste danske medier…

Seneste artikler

Seneste artikler

En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere