Kommentar af Carsten Jensen

22. maj 2011

En usynlig verdensbegivenhed

Den største internationale scenekunstfestival nogensinde med professionel teater for børn og unge - med 240 forestillinger og deltagelse fra alle kontinenter - er ikke-eksisterende i medierne. Den skammeligt ringe interesse i danske aviser for ASSITEJ 2011 viser meget godt de generelle arbejdsvilkår for børneteatermiljøet.

I DAG kom der en konge fra Ghana – inklusive to af hans koner og fire hoffolk – forbi Odd Fellow Palæet, hvor den danske del af ASSITEJ 2011 holder til. Mere om det til slut…

Men der er ingen grund til at gå ind på de store avisers hjemmesider og søge efter ordet ’ASSITEJ’ eller ’verdenskongres’ i disse dage.

Man finder nemlig absolut ingenting – højst en henvisning til en note fra 2008 fra dengang, man i Australien valgte København og Malmø som værter for verdenskongressen og den tilhørende scenekunstfestival i 2011.

Og ja, det er jo lige nu – fra 20.-29. maj.

 

FOR IKKE MINDST landets dagblade har glimret ved deres fravær – både ved foromtale og reportager. Også selvom der altså ER tale om et globalt og i bogstaveligste forstand grænseoverskridende kulturarrangement.

Overvældende i omfang og økonomisk set i mangemillionklassen.

Der kommer teaterfolk fra hele verden – mange af dem særdeles meriterede kunstnere, spændende personligheder og store kanoner i deres hjemlande, og mange af dem i øvrigt også udøvere af scenekunst for voksne.

Helt i tråd med verdenskongressens og scenekunstfestivalens betydning er der naturligvis observatører fra alle kontinenter, herunder journalister fra bl.a. Cuba og andre lande.

Men de danske medier kan altså ikke svinge sig op til lidt udvist interesse.

 

OG ÉT ER kulturredaktørernes generelle ignorance over for børneteater, men at fx. Politikens og Berlingskes faste teaterredaktører heller ikke har ment det nødvendigt at  omtale begivenheden (hverken på artikel- eller blot noteplan), er rent ud sagt skammeligt.

Og de kan ikke påberåbe sig vrisne redaktørers afvisning, for de har begge deres faste muligheder for at anbefale og rapportere. Men hvor Berlingskes teatertopmand, Jakob Steen Olsen, tidligere har tonet rent flag og fortalt repræsentanter for området, at børneteater ikke havde hverken hans eller avisens bevågenhed, har Politikens teatertopkvinde, Monna Dithmer, i denne omgang blot henvist til ’i byen’-redaktionen.

Og det er jo ikke fordi teaterskribenterne/anmelderne ængsteligt har skullet lede efter begivenheden på afsidesliggende skoler eller  improviserede spillesteder i skumle baggårde. Skuespilhuset lægger scener til, Folketeatret og Dansehallerne lige så – og på den svenske side af Øresund er Malmø Opera og Malmø Stadsteaters mange scener taget i brug. Steder hvor det på andre tidspunkter har været muligt for de danske medier at finde vej…

 

MAN MÅ måske acceptere, at det globale børneteaters vilkår og muligheder i form af generalforsamling og seminarer og workshops osv. ikke menes at have almindelige avislæseres interesse – men at der vises verdensteaterkunst på store scener og fra seks kontinenter burde kunne aftvinge andet end larmende tavshed.

Skulle nogle af teaterredaktørerne – og skribenter fra de øvrige medier ligeså – stærkt mod forventning komme forbi denne nyhedsportal og se disse linjer, eller fra deres flyverskjul undre sig over plakater og bannere med ordene ’ASSITEJ’ og ’scenekunst’ ud for de store teatre, hvor de normalt har deres gang, har de stadig mulighed for at rapportere fra en unik begivenhed. Den slutter nemlig først 29. maj…

Ellers bliver det ærlig talt svært at tage alvorligt, når disse aviser næste gang måtte skrive lidt om børneteatrets manglende synlighed på trods af bl.a. international gennemslagskraft. De gør da i hvert selv hvad de kan for at holde området på afstand…

De – og alle andre – kan dog stadig finde masser af information på www.assitej2011.info

 

OG SÅ var der det med den ghanesiske konge: Jo, hele entouragen i fuld lokal afrikansk klædedragt samt en repræsentant for landets ambassade aflagde søndag verdenskongressen en visit. Kongen havde vist en ide om, at han burde have talt ved gallaåbningen i Malmø (der fandt sted fredag aften) og ønsket alt godt for kongressen og det globale samarbejde, men han var altså ankommet et par dage for sent. Og i øvrigt uden at melde sin ankomst på forhånd.

Men der blev taget godt imod også ham på ASSITEJ 2011-sekretariatet i København, og nu har kongen og hans følge så mulighed for se lidt scenekunst de næste par dage, inden de drager mod Afrika igen. Så har de allerede udvist større interesse for internationalt børneteater end de fleste danske medier…

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere