Af: Carsten Jensen

6. oktober 2020

En tiltrængt fælles oplevelse

I kølvandet på en lang række aflyste teaterfestivaler kan man nu igen møde den levende børneteaterkunst - nemlig i efterårsferien på Amager Børneteaterfestival, hvis særlige opbygning gør det muligt at gennemføre arrangementet, der byder på 20 forskellige forestillinger samt en række kreative workshops. ZeBU's kunstneriske leder, Marc van der Velden, sætter ord på festivalens form og indhold.

Efter en næsten ubærlig række af aflysninger af både store og små festivaler med teater for børn og unge, er det meget tilfredsstillende, at en af de mellemstore af slagsen, Amager Børneteaterfestival, trods alt bliver afviklet fra 12.-17. oktober. Med 20 teatre, 20 forskellige forestillinger og i alt 30 opførelser.

Det er ikke mindst festivalens særlige struktur med meget spredte spillesteder på syv forskellige kulturinstitutioner rundt omkring på Amager, der gør det nemmere at håndtere afstand og allehånde andre covid-19-restriktioner på en for både publikum og kunstnere tilfredsstillende måde. 

Det var ZeBU, der tog initiativ til denne efterårsferie-festival, da teatret slog sig ned på Amager som nyslået lille storbyteater under Københavns Kommune i 2010.

Amager Børneteaterfestival afvikles følgelig i år for 11. gang – som et fælles arrangement af syv kulturinstitutioner (se faktaboksen), der hver især lægger scene til forestillinger og mange andre aktiviteter i form af workshops og teaterskole (se faktaboksen).

Mulighed for atter at møde den levende kunst

Teateravisen har spurgt Marc van der Velden, medarrangør af festivalen for 11. gang og frem til årsskiftet stadig kunstnerisk leder på ZeBU (se note), om man forventer en covid-19-bestemt afmatning i tilstrømning og billetsalg. 

»Vi følger selvfølgelig til punkt og prikke de påbud, regeringen er kommet med, og de specifikationer vores organisationer anbefaler. Det betyder bl.a. nedsættelse af antallet af tilskuere på op mod 60 pct. af den normale kapacitet. Vi ved desuden allerede fra vores normale billetsalg, at skoler og institutioner i nogle tilfælde ikke ønsker eller ikke må benytte sig af den offentlige trafik, så det kan blive svært for dem, der kommer langt fra.«

»Hvorvidt den almene utryghed på grund af virusset – lad os kalde det ’den psykologiske faktor’ – kommer til at spille en væsentlig rolle i beslutningsprocessen, er svært at spå om. Der er sikkert nogen, der vælger teaterbesøg fra, men i lige så høj grad kunne man håbe, at folk netop vælger at komme ud for at få en tiltrængt fælles oplevelse, føle et samvær, lade sig forføre af en levende kunstart,« kommer det optimistisk overbevisende fra Marc van der Velden.

Gys og gru og tweens

Årets Amager-festival har valgt at satse på flere forestillinger for de lidt større børn i modsætning til tidligere års fokus på teater for de små børn op til skolealderen.

– Hvorfor har I fokus på tweens i år? Tidligere har I argumenteret for, at den aldersgruppe (normalt vist defineret 9-12 år) ikke er nemme at få i teatret i efterårsferien – og at det i øvrigt også er en gruppe, som ZeBU generelt har haft svært ved at få i tale i lokalområdet…?

»Vi har fra starten forsøgt os med tiltag til at tiltrække de lidt ældre børn – og deres forældre. Typisk i aldersgruppen 8-13 år. Nemt er det ikke, men vi har villet det,« siger Marc.

»I flere år har vi f.eks. valgt én forestilling til festivalen for de ældre børn, som var anbefalet af en gruppe Børnekulturpiloter fra Urbanplanen. De kom i flere år i træk efter deres besøg på den årlige Aprilfestival tilbage med en lang liste af forestillinger, forsynet med kommentarer og stjerner. Og så valgte vi én fra toppen af listen.« 

»I de senere år har vi desuden haft gode oplevelser med at programsætte denne type forestillinger på senere tidspunkter, hen på eftermiddagen. Nu i år havde vi flere interessante forestillinger plus et emne, 'Gys og gru', der kunne passe fint til netop denne aldersgruppe. Så vi kombinerede begrebet tweens med et tema og et eftermiddags-tidspunkt. Så må det vise sig, om det slår an.«

En bevidst afgrænset festival

– Amager Børneteaterfestival er jo en pudsig størrelse rent logistisk – nærmest en række enkeltstående forestillinger i enkeltstående institutioner og kulturhuse og uden et egentligt festivalcentrum eller -stemning. Lige i år betyder det så, at det modsat andre festivaler er muligt at gennemføre arrangementet trods restriktioner og forsamlingsforbud, men hvordan oplever man som arrangør det som en festival?

»En festival er i bund og grund en sammenhængende række af begivenheder, en fest. Hver festival har så sin egen stemning og sit eget ’faste’ publikum, sine egne ritualer og ’personlighed’. For os findes ’sammenhængen’ i, at vores festival foregår i en afgrænset og specifik periode, efterårsferie, og i et specifikt og afgrænset område, Amager.« 

»Dens målgruppe er ligeledes afgrænset: Institutioner og børn med forældre. Den har desuden sin særlige logistik i, at der er syv forskellige kulturinstitutioner aka spillesteder, der slår pjalterne sammen og kører en fælles organisering, programlægning og kommunikation i stedet for hver for sig at organisere nogle aktiviteter, der kunne komme til at ’konkurrere’ med hinanden,« siger Marc van der Velden.

»Der er andre typer festivaler, hvor samværet efter forestillingerne er næsten vigtigere end selve oplevelse af forestillinger, og derfor opererer de festivaler med samlingspunkter med alkoholbevilling, hvor man kan spise og drikke sammen. Det passer ikke lige til vores målgruppe, selvom vi sidste år startede et nyt initiativ, hvor der var fællesspisning for to publikumsgrupper, efter de havde set hver deres forestilling. Desværre har vi på grund af corona-påbud måtte aflyse planen med et fællesmåltid i år.«

Branding og lokalt samarbejde

– Er det jeres oplevelse/erfaring, at festivalen er med til at brande ZeBU som (lokalt) børneteater eller er det mere fremvisning af dansk børneteater generelt samt det gode kulturelle samarbejdsklima på Amager?!

»Jeg håber bestemt, at festivalen er med til at ’brande’ ZeBU – ikke som et teater, der kun tænker på egen ’salgsværdi’, men som et teater, der er sig sin lokale placering bevidst og søger det lokale samarbejde. Vi har fra starten i 2010 søgt dette tætte samarbejde og er efter min mening også lykkedes med det,« siger Marc og henviser til andre af teatrets egne eller samarbejdende arrangementer:

»Udover Amager Børneteaterfestival kan jeg nævne Amager Børnemusikfestival i vinterferien, kalenderinstallationen '24 Hemmeligheder' i december måned – selvom dette års femte udgave desværre må aflyses på grund af corona-situationen – og den internationale Springfestival hvert andet år i maj måned, der bygger på et tæt samarbejde med alle kulturscener omkring Musiktorvet ved Øresundsvej.

At vi så med Amager Børneteaterfestival også har mulighed for at samle op til 20 forskellige børneteaterforestillinger i én festival – og med få undtagelser nogle der ikke er blevet vist før på Amager – gør at vi er i stand til at kreere en platform for et rimeligt bredt udsnit af, hvad der sker kunstnerisk i dansk børneteater lige her og nu. Og det er vel ikke så ringe endda…«

Anmelderi

Så vidt Marc van der Velden. Man må håbe, at både lokale tilskuere og tilrejsende børneteaterinteresserede vil fylkes ved spillestederne på Amager i den tilstundende efterårsferie og bevise, at dansk børneteater trods tidens ugunst stadig er en publikumsmagnet.

Teateravisen er i hvert fald ganske fornøjet over muligheden for ved denne festival at råde lidt bod på den nedtur, det var ikke at kunne sende sine anmeldere til de 40 udvalgte forestillinger på Horsens Teaterfestival. Således vil seks af de refusionsgodkendte forestillinger, der var tilmeldt i Horsens, nu blive set og siden anmeldt af portalens professionelle kritikerkorps. 

De fleste af festivalens forestillinger ER nemlig allerede anmeldt i Teateravisen, hvis man skulle ønske en faglig vurdering som supplement til festivalprogrammets omtaler af de enkelte produktioner.

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere