Af: Carsten Jensen

6. oktober 2020

En tiltrængt fælles oplevelse

I kølvandet på en lang række aflyste teaterfestivaler kan man nu igen møde den levende børneteaterkunst - nemlig i efterårsferien på Amager Børneteaterfestival, hvis særlige opbygning gør det muligt at gennemføre arrangementet, der byder på 20 forskellige forestillinger samt en række kreative workshops. ZeBU's kunstneriske leder, Marc van der Velden, sætter ord på festivalens form og indhold.

Efter en næsten ubærlig række af aflysninger af både store og små festivaler med teater for børn og unge, er det meget tilfredsstillende, at en af de mellemstore af slagsen, Amager Børneteaterfestival, trods alt bliver afviklet fra 12.-17. oktober. Med 20 teatre, 20 forskellige forestillinger og i alt 30 opførelser.

Det er ikke mindst festivalens særlige struktur med meget spredte spillesteder på syv forskellige kulturinstitutioner rundt omkring på Amager, der gør det nemmere at håndtere afstand og allehånde andre covid-19-restriktioner på en for både publikum og kunstnere tilfredsstillende måde. 

Det var ZeBU, der tog initiativ til denne efterårsferie-festival, da teatret slog sig ned på Amager som nyslået lille storbyteater under Københavns Kommune i 2010.

Amager Børneteaterfestival afvikles følgelig i år for 11. gang – som et fælles arrangement af syv kulturinstitutioner (se faktaboksen), der hver især lægger scene til forestillinger og mange andre aktiviteter i form af workshops og teaterskole (se faktaboksen).

Mulighed for atter at møde den levende kunst

Teateravisen har spurgt Marc van der Velden, medarrangør af festivalen for 11. gang og frem til årsskiftet stadig kunstnerisk leder på ZeBU (se note), om man forventer en covid-19-bestemt afmatning i tilstrømning og billetsalg. 

»Vi følger selvfølgelig til punkt og prikke de påbud, regeringen er kommet med, og de specifikationer vores organisationer anbefaler. Det betyder bl.a. nedsættelse af antallet af tilskuere på op mod 60 pct. af den normale kapacitet. Vi ved desuden allerede fra vores normale billetsalg, at skoler og institutioner i nogle tilfælde ikke ønsker eller ikke må benytte sig af den offentlige trafik, så det kan blive svært for dem, der kommer langt fra.«

»Hvorvidt den almene utryghed på grund af virusset – lad os kalde det ’den psykologiske faktor’ – kommer til at spille en væsentlig rolle i beslutningsprocessen, er svært at spå om. Der er sikkert nogen, der vælger teaterbesøg fra, men i lige så høj grad kunne man håbe, at folk netop vælger at komme ud for at få en tiltrængt fælles oplevelse, føle et samvær, lade sig forføre af en levende kunstart,« kommer det optimistisk overbevisende fra Marc van der Velden.

Gys og gru og tweens

Årets Amager-festival har valgt at satse på flere forestillinger for de lidt større børn i modsætning til tidligere års fokus på teater for de små børn op til skolealderen.

– Hvorfor har I fokus på tweens i år? Tidligere har I argumenteret for, at den aldersgruppe (normalt vist defineret 9-12 år) ikke er nemme at få i teatret i efterårsferien – og at det i øvrigt også er en gruppe, som ZeBU generelt har haft svært ved at få i tale i lokalområdet…?

»Vi har fra starten forsøgt os med tiltag til at tiltrække de lidt ældre børn – og deres forældre. Typisk i aldersgruppen 8-13 år. Nemt er det ikke, men vi har villet det,« siger Marc.

»I flere år har vi f.eks. valgt én forestilling til festivalen for de ældre børn, som var anbefalet af en gruppe Børnekulturpiloter fra Urbanplanen. De kom i flere år i træk efter deres besøg på den årlige Aprilfestival tilbage med en lang liste af forestillinger, forsynet med kommentarer og stjerner. Og så valgte vi én fra toppen af listen.« 

»I de senere år har vi desuden haft gode oplevelser med at programsætte denne type forestillinger på senere tidspunkter, hen på eftermiddagen. Nu i år havde vi flere interessante forestillinger plus et emne, 'Gys og gru', der kunne passe fint til netop denne aldersgruppe. Så vi kombinerede begrebet tweens med et tema og et eftermiddags-tidspunkt. Så må det vise sig, om det slår an.«

En bevidst afgrænset festival

– Amager Børneteaterfestival er jo en pudsig størrelse rent logistisk – nærmest en række enkeltstående forestillinger i enkeltstående institutioner og kulturhuse og uden et egentligt festivalcentrum eller -stemning. Lige i år betyder det så, at det modsat andre festivaler er muligt at gennemføre arrangementet trods restriktioner og forsamlingsforbud, men hvordan oplever man som arrangør det som en festival?

»En festival er i bund og grund en sammenhængende række af begivenheder, en fest. Hver festival har så sin egen stemning og sit eget ’faste’ publikum, sine egne ritualer og ’personlighed’. For os findes ’sammenhængen’ i, at vores festival foregår i en afgrænset og specifik periode, efterårsferie, og i et specifikt og afgrænset område, Amager.« 

»Dens målgruppe er ligeledes afgrænset: Institutioner og børn med forældre. Den har desuden sin særlige logistik i, at der er syv forskellige kulturinstitutioner aka spillesteder, der slår pjalterne sammen og kører en fælles organisering, programlægning og kommunikation i stedet for hver for sig at organisere nogle aktiviteter, der kunne komme til at ’konkurrere’ med hinanden,« siger Marc van der Velden.

»Der er andre typer festivaler, hvor samværet efter forestillingerne er næsten vigtigere end selve oplevelse af forestillinger, og derfor opererer de festivaler med samlingspunkter med alkoholbevilling, hvor man kan spise og drikke sammen. Det passer ikke lige til vores målgruppe, selvom vi sidste år startede et nyt initiativ, hvor der var fællesspisning for to publikumsgrupper, efter de havde set hver deres forestilling. Desværre har vi på grund af corona-påbud måtte aflyse planen med et fællesmåltid i år.«

Branding og lokalt samarbejde

– Er det jeres oplevelse/erfaring, at festivalen er med til at brande ZeBU som (lokalt) børneteater eller er det mere fremvisning af dansk børneteater generelt samt det gode kulturelle samarbejdsklima på Amager?!

»Jeg håber bestemt, at festivalen er med til at ’brande’ ZeBU – ikke som et teater, der kun tænker på egen ’salgsværdi’, men som et teater, der er sig sin lokale placering bevidst og søger det lokale samarbejde. Vi har fra starten i 2010 søgt dette tætte samarbejde og er efter min mening også lykkedes med det,« siger Marc og henviser til andre af teatrets egne eller samarbejdende arrangementer:

»Udover Amager Børneteaterfestival kan jeg nævne Amager Børnemusikfestival i vinterferien, kalenderinstallationen '24 Hemmeligheder' i december måned – selvom dette års femte udgave desværre må aflyses på grund af corona-situationen – og den internationale Springfestival hvert andet år i maj måned, der bygger på et tæt samarbejde med alle kulturscener omkring Musiktorvet ved Øresundsvej.

At vi så med Amager Børneteaterfestival også har mulighed for at samle op til 20 forskellige børneteaterforestillinger i én festival – og med få undtagelser nogle der ikke er blevet vist før på Amager – gør at vi er i stand til at kreere en platform for et rimeligt bredt udsnit af, hvad der sker kunstnerisk i dansk børneteater lige her og nu. Og det er vel ikke så ringe endda…«

Anmelderi

Så vidt Marc van der Velden. Man må håbe, at både lokale tilskuere og tilrejsende børneteaterinteresserede vil fylkes ved spillestederne på Amager i den tilstundende efterårsferie og bevise, at dansk børneteater trods tidens ugunst stadig er en publikumsmagnet.

Teateravisen er i hvert fald ganske fornøjet over muligheden for ved denne festival at råde lidt bod på den nedtur, det var ikke at kunne sende sine anmeldere til de 40 udvalgte forestillinger på Horsens Teaterfestival. Således vil seks af de refusionsgodkendte forestillinger, der var tilmeldt i Horsens, nu blive set og siden anmeldt af portalens professionelle kritikerkorps. 

De fleste af festivalens forestillinger ER nemlig allerede anmeldt i Teateravisen, hvis man skulle ønske en faglig vurdering som supplement til festivalprogrammets omtaler af de enkelte produktioner.

Seneste artikler

Seneste artikler

Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere