Af: Carsten Jensen

6. november 2011

En rygsæk fuld af oplevelser

Det handler om at optimere koordinering og synlighed, når Copenhagen Kids nu lancerer ’Kulturrygsækken’ med en række kulturtilbud - herunder selvfølgelig børneteater - til nedsat pris til københavnske skoler og institutioner i tre udvalgte lokalområder. Og her er de lokalt udpegede kulturambassadører en vigtig brik.

I Norge fordeler Norsk Kulturråd penge til kultur for børn og unge via ordningen ’Bæremeisen’ (Bæreselen) for de helt små og ’Den kulturelle skolesekken’ (Skoletasken) for børn i hele skoleforløbet. 

Nu lancerer børnekulturnetværket Copenhagen Kids så ’Kulturrygsækken’, som skal sikre nem og billig adgang til kulturoplevelser for dagsinstitutioner, skoler og fritidsordninger. I første omgang sker det som et pilotprojekt i tre udvalgte lokalområder.

Der er tilbud om besøg i teatre og biografer, spillesteder og museer – og værkstedsforløb inden for forskellige kulturelle genrer.

Og en form for udvidet parallelprojekt til projekt ’Kulturpakker’ (www.kulturpakker.dk), som p.t. kører i kommunerne Haderslev, Kalundborg og Skanderborg, og som kompetencecentrene Teatercentrum, Levende Musik i Skolen (LMS) og Dansens Hus, står for.

Disse tre interessenter er også med i samarbejdet omkring ’Kulturrygsækken’ sammen med Det Danske Filminstitut og Skoletjenesten.

’Kulturrygsækken’ finansieres med tilskud fra Københavns Kommune og den allestedsnærværende Bikubenfonden.

Og der holdes lanceringskoncert tirsdag 8. november på Ideal Bar i Vega med Überlyd og Chapper og åbningstale af kulturborgmester Pia Allerslev (V).

Foldere med tilbud

De prisnedsatte tilbud på kultur præsenteres i to foldere. Det handler om billedkunst (på museer eller som lokale workshops), dans (på teatre eller som workshops), teater (på teatrene samt som en enkelt workshop), musik (på spillesteder eller som koncerter på skoler) og film (i biografer og kulturhuse og som workshops).

Der er små forskelle i udbud og muligheder i de to foldere, der henvender sig til henholdsvis Daginstitutioner og Skoler & fritidsordninger.

Fælles er dog lavere priser, end skoler og institutioner selv kunne opnå ved at tage i stor flok eller mindre grupper til de steder, hvor de respektive kunstformer normalt udfolder sig.

Således er der – udover workshops m.v. – som hovedregel tale om forestillinger, film, koncerter osv., der ikke afvikles specielt for skoler og institutioner, men hvor disse kan købe sig ind i de normale repertoire- og udstillingsperioder m.v.

Der er udpeget en række ’kulturambassadører’ på de enkelte skoler og institutioner, som så skal stå for tilmeldinger og lokal organisation.

Pilotprojekt

Tilbuddene fra ’Kultursækken’ startede i slutningen af oktober og løber i første omgang frem til og med juni 2012.

’Kulturrygsækken’ som nævnt et pilotprojekt i tre lokalområder – Indre Nørrebro, Indre Vesterbro og Amager Nord – hvor alle daginstitutioner, skoler og fritidsordninger kan deltage, og man så kan afprøve forskellige modeller ud fra de lokale brugeres ønsker og behov.

Den professionelle scenekunst for børn og unge fylder sin væsentlige del af ’Kultursækken’, og det bliver da spændende at se, hvor meget de stationære københavnske børneteaterscener vil kunne mærke tiltaget i form af øget tilstrømning i tider, hvor flere af dem ellers må konstatere, at institutionerne har fået færre penge til opsøgende kulturbesøg.

Hvor daginstitutionerne eksempelvis kan tage til udvalgte teaterforestillinger til en pris for 25 kroner pr. barn, kan skoler og fritidsordninger komme til med klasser/grupper til enhedsprisen 500 kr. pr. forestilling – og et noget større udvalg.

500 kroner er også prisen for de fleste workshops i ’Kultursækken’. 

Vigtigt netværk af kulturambassadører

Pernille Welent Sørensen, der er formidlerkonsulent på Teatercentrum med særligt ansvar for bl.a. Kulturpakker, netværk og publikums udvikling, uddyber det økonomiske aspekt:

»Man betaler 500 kr. pr. klasse, og så supplerer ‘Kulturrygsækken’ op, så teatrene – og udbyderne af de andre tilbud – får den betaling, som de plejer efter de forskellige billetordninger, der nu er. Derfor er det særlig favorabelt at bestille workshops, fordi de som regel er meget dyrere. I pilotprojektet har der været en ønske at skabe overblik og forenkle – samt give mulighed for at opleve professionel kunst igennem mødet med eller i arbejdet sammen med kunstnere.«

Hun kan også fortælle om de foreløbige erfaringer:

»De skoler og institutioner,  hvor vi har været i personlig kontakt, er der hul igennem, så der er ingen tvivl om, at det netværk af kulturambassadører, som ‘Kulturrygsækken’ arbejder på at etablere, er helt centralt i forhold til at skabe en mere aktiv formidlingsstruktur i København. Daginstitutionsområdet er der, hvor det er ‘lettest’ at afsætte ‘Kulturrygsækken’s produkter – altså i børnehaver og vuggestuer – mens det kræver mere på skoleområdet og på fritidshjem.«

Pernille Welent Sørensen kan endnu ikke sige så meget om, hvorvidt det fx. har betydet mersalg på teatrene.

»Det er svært at sige noget om, men hvis vi går ud fra, at de skoler og daginstitutioner, der p.t. har budt ind, ikke ville have gjort det ellers, så er der omkring 50 reservationer nu – som fordeler sig ud over de forskellige ‘produkter’ – og her er de 17 reservationer på teaterforestillinger.«

Det er – selvfølgelig – planen at udvide pilotprojektet til hele Københavns Kommune.

»Pilotprojektets nuværende afgrænsning afspejler de midler, vi har. Men skulle en skole fra Indre by eller Nordvest byde ind, ville de også få mulighed, hvis der er altså er flere ledige pladser. Ambitionen er, at ‘Kulturrygsækken’ kommer til at dække hele kommunen, og at der etableres et levende netværk af kulturambassadører, som kan sikre, at alle børn og unge i København møder den professionelle kunst og/eller samarbejder med kunstnere,« lyder det fra Teatercentrums centrale repræsentant i projekt ‘Kulturrygsækken’.

Seneste artikler

Seneste artikler

Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere