Af: Carsten Jensen

6. november 2011

En rygsæk fuld af oplevelser

Det handler om at optimere koordinering og synlighed, når Copenhagen Kids nu lancerer ’Kulturrygsækken’ med en række kulturtilbud - herunder selvfølgelig børneteater - til nedsat pris til københavnske skoler og institutioner i tre udvalgte lokalområder. Og her er de lokalt udpegede kulturambassadører en vigtig brik.

I Norge fordeler Norsk Kulturråd penge til kultur for børn og unge via ordningen ’Bæremeisen’ (Bæreselen) for de helt små og ’Den kulturelle skolesekken’ (Skoletasken) for børn i hele skoleforløbet. 

Nu lancerer børnekulturnetværket Copenhagen Kids så ’Kulturrygsækken’, som skal sikre nem og billig adgang til kulturoplevelser for dagsinstitutioner, skoler og fritidsordninger. I første omgang sker det som et pilotprojekt i tre udvalgte lokalområder.

Der er tilbud om besøg i teatre og biografer, spillesteder og museer – og værkstedsforløb inden for forskellige kulturelle genrer.

Og en form for udvidet parallelprojekt til projekt ’Kulturpakker’ (www.kulturpakker.dk), som p.t. kører i kommunerne Haderslev, Kalundborg og Skanderborg, og som kompetencecentrene Teatercentrum, Levende Musik i Skolen (LMS) og Dansens Hus, står for.

Disse tre interessenter er også med i samarbejdet omkring ’Kulturrygsækken’ sammen med Det Danske Filminstitut og Skoletjenesten.

’Kulturrygsækken’ finansieres med tilskud fra Københavns Kommune og den allestedsnærværende Bikubenfonden.

Og der holdes lanceringskoncert tirsdag 8. november på Ideal Bar i Vega med Überlyd og Chapper og åbningstale af kulturborgmester Pia Allerslev (V).

Foldere med tilbud

De prisnedsatte tilbud på kultur præsenteres i to foldere. Det handler om billedkunst (på museer eller som lokale workshops), dans (på teatre eller som workshops), teater (på teatrene samt som en enkelt workshop), musik (på spillesteder eller som koncerter på skoler) og film (i biografer og kulturhuse og som workshops).

Der er små forskelle i udbud og muligheder i de to foldere, der henvender sig til henholdsvis Daginstitutioner og Skoler & fritidsordninger.

Fælles er dog lavere priser, end skoler og institutioner selv kunne opnå ved at tage i stor flok eller mindre grupper til de steder, hvor de respektive kunstformer normalt udfolder sig.

Således er der – udover workshops m.v. – som hovedregel tale om forestillinger, film, koncerter osv., der ikke afvikles specielt for skoler og institutioner, men hvor disse kan købe sig ind i de normale repertoire- og udstillingsperioder m.v.

Der er udpeget en række ’kulturambassadører’ på de enkelte skoler og institutioner, som så skal stå for tilmeldinger og lokal organisation.

Pilotprojekt

Tilbuddene fra ’Kultursækken’ startede i slutningen af oktober og løber i første omgang frem til og med juni 2012.

’Kulturrygsækken’ som nævnt et pilotprojekt i tre lokalområder – Indre Nørrebro, Indre Vesterbro og Amager Nord – hvor alle daginstitutioner, skoler og fritidsordninger kan deltage, og man så kan afprøve forskellige modeller ud fra de lokale brugeres ønsker og behov.

Den professionelle scenekunst for børn og unge fylder sin væsentlige del af ’Kultursækken’, og det bliver da spændende at se, hvor meget de stationære københavnske børneteaterscener vil kunne mærke tiltaget i form af øget tilstrømning i tider, hvor flere af dem ellers må konstatere, at institutionerne har fået færre penge til opsøgende kulturbesøg.

Hvor daginstitutionerne eksempelvis kan tage til udvalgte teaterforestillinger til en pris for 25 kroner pr. barn, kan skoler og fritidsordninger komme til med klasser/grupper til enhedsprisen 500 kr. pr. forestilling – og et noget større udvalg.

500 kroner er også prisen for de fleste workshops i ’Kultursækken’. 

Vigtigt netværk af kulturambassadører

Pernille Welent Sørensen, der er formidlerkonsulent på Teatercentrum med særligt ansvar for bl.a. Kulturpakker, netværk og publikums udvikling, uddyber det økonomiske aspekt:

»Man betaler 500 kr. pr. klasse, og så supplerer ‘Kulturrygsækken’ op, så teatrene – og udbyderne af de andre tilbud – får den betaling, som de plejer efter de forskellige billetordninger, der nu er. Derfor er det særlig favorabelt at bestille workshops, fordi de som regel er meget dyrere. I pilotprojektet har der været en ønske at skabe overblik og forenkle – samt give mulighed for at opleve professionel kunst igennem mødet med eller i arbejdet sammen med kunstnere.«

Hun kan også fortælle om de foreløbige erfaringer:

»De skoler og institutioner,  hvor vi har været i personlig kontakt, er der hul igennem, så der er ingen tvivl om, at det netværk af kulturambassadører, som ‘Kulturrygsækken’ arbejder på at etablere, er helt centralt i forhold til at skabe en mere aktiv formidlingsstruktur i København. Daginstitutionsområdet er der, hvor det er ‘lettest’ at afsætte ‘Kulturrygsækken’s produkter – altså i børnehaver og vuggestuer – mens det kræver mere på skoleområdet og på fritidshjem.«

Pernille Welent Sørensen kan endnu ikke sige så meget om, hvorvidt det fx. har betydet mersalg på teatrene.

»Det er svært at sige noget om, men hvis vi går ud fra, at de skoler og daginstitutioner, der p.t. har budt ind, ikke ville have gjort det ellers, så er der omkring 50 reservationer nu – som fordeler sig ud over de forskellige ‘produkter’ – og her er de 17 reservationer på teaterforestillinger.«

Det er – selvfølgelig – planen at udvide pilotprojektet til hele Københavns Kommune.

»Pilotprojektets nuværende afgrænsning afspejler de midler, vi har. Men skulle en skole fra Indre by eller Nordvest byde ind, ville de også få mulighed, hvis der er altså er flere ledige pladser. Ambitionen er, at ‘Kulturrygsækken’ kommer til at dække hele kommunen, og at der etableres et levende netværk af kulturambassadører, som kan sikre, at alle børn og unge i København møder den professionelle kunst og/eller samarbejder med kunstnere,« lyder det fra Teatercentrums centrale repræsentant i projekt ‘Kulturrygsækken’.

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere