Af: Carsten Jensen

21. marts 2019

En revideret udgave

Nu foreligger en afhandlet scenekunstaftale med bred politisk opbakning. Det kulturministerielle udspils elementer med eksklusiv støtte til tre jyske regionalteatre, udviklingsstøtte til egnsteatre, reduktion af Formidlingsordningen og nedlæggelse af Refusionsudvalget blev stort set fulgt. Men rabatordningen for børne- og ungebilletter blev skånet, mens Det Københavnske Teatersamarbejde ikke blev nedlagt, men dog beskåret. Totalt set er reformen en beskeden revision af en flig af scenekunstområdet.

Kulturministeriet offentliggjorde onsdag en revideret udgave af scenekunstudspillet fra 21. februar, der nu er afhandlet politisk til en egentlig aftale om ændringer på scenekunstområdet, hvor regeringen har stemmeaftalt støtte fra Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og SF.

Forliget er måske nok det muliges kunst, men udgør både økonomisk og indholdsmæssigt mere lapperier end en grundig revision af de elementer, der tilsammen udgør statens årlige udlæg til scenekunstområdet på 1,2 milliarder kroner.

I forhold til kulturministerens udspil (se artiklen 'Fra kulturstøtte til udviklingsbistand?') er der sket ændringer på enkelte områder, mens andre forlag er gået glat igennem.

Jyske kraftcentre og udvalgte egnsteatre

Et beløb på tre mio. kr. årligt i en fireårig periode til styrkelse af tre udvalgte jyske (egns)teatre gradueret, så Fredericia Teater får 4,4 mio.kr. årligt, Randers Egnsteater 3,0 mio. kr. og Vendsyssel Teater 3,1 mio.kr. – beløbene er  fastsat således, at de tre teatre fremadrettet vil få samme direkte statslige tilskud på̊ i alt 5,1 mio.kr. 

Teatrene omdannes fra egnsteatre til særlige regionale teatre og får egne bevillinger på finansloven henhold til scenekunstlovens § 5, om teatre med særlige opgaver 

En udviklingspulje på 33 mio. kr. over fire år er nu konkretiseret og bruges til fireårige udviklingstilskud til en række egnsteatre, hvoraf BaggårdTeatret er udset et fireårigt tilskud på tre mio. kr. – mens Aveny-T, der i udspillet var placeret sammen med de tre kommende jyske kraftcentre, nu er er proppet ind i denne kasse med otte mio. kr. over fire år – fire mio. kr. mindre end forslag – stadig med begrundelsen, at teatret med sin nye profil er 'et af de få teatre i Danmark, hvis forestillinger er målrettet teenagere'…

De udvalgte egnsteatre er teatre, der ikke allerede modtager et særligt statsligt driftstilskud –  der stammer fra fortsatte tilskud efter amternes nedlæggelse – og to egnsteatre med et meget lille særligt statsligt driftstilskud, Thy Teater og Bellevue Teatret.

Den samlede liste over de 14 ser således ud: Black Box Theatre, Bornholms Teater, Dansk Rakkerpak, Undergrunden, HamletScenen, Holbæk Teater, Ishøj Teater, Mungo Park Kolding, Nørregade Teatret, Syddjurs Egnsteater, Teater Vestvolden og Aaben Dans Productions, der hver modtager ca. 1,7 mio. kr. over de fire år samt Thy Teater (ca. 1,2 mio.) og Bellevue Teater (ca. 213.000 over to år).

Hvad egnsteatrene i øvrigt angår, vil forligskredsen stemme en lovændring, som gør, at egnsteatrene kan medregne samproduktioner i det lovpligtige krav om to årlige egenproduktioner – herunder at  forestillinger produceret af et mindre kompagni, som huses i egnsteatret over flere år tæller fremadrettet med som egenproduktioner. 
 

Anslag mod Refusionsudvalg og Formidlingsordning 

I den politiske stemmeaftale fastholdes forslaget om at nedlægge Refusionsudvalget, hvorefter opgaven med refusionsgodkendelse af forestillinger overgår til en rent administrativ behandling i regi af Projektstøtteudvalget – dvs. evt. godkendelse alene på baggrund af skriftlig ansøgning. 

Også selve refusionsordningen forenkles, så det ikke længere vil være muligt at opnå refusion ved køb af enkeltbilletter. Disse kan fremover kun modtage tilskud via Formidlingsordningen. Det sker for at fjerne risikoen for, at der ydes dobbelt statsstøtte til billetter solgt med rabat til kommuner.  

Også den foreslåede gradvise reduktion af Formidlingsordningen, hvor staten p.t. bruger ca. 75 mio. kr. årligt til billiggørelse af teaterbilletpriser, fastholdes. Besparelsen skal bl.a. bruges til at finansiere styrkelsen af de tre jyske teatre.

Det betyder selvsagt dyrere teaterbilletter – men primært for voksne, idet tilskuddet til billetter solgt med børne- og unge-rabat fastholdes. Det er uhyre vigtigt – også selvom den sociale slagside for voksensegmentet er åbenlys.

De ressourcesvage lades i stikken

Forslaget om at nedlægge Det Københavnske Teatersamarbejde (KbhT), der p.t. bruger 4,6 mio. kr. årligt til at administrere fire store teatre i Hovedstadsområdet (Folketeatret, Betty Nansen Teatret, Nørrebro Teater og Østerbro Teater (Republique og Østre Gasværk) er blevet barberet ned til en årlig besparelse på 1,5 mio. kr.  Og det pointeres, at reduktionen ikke må påvirke de enkelte teatres driftstilskud negativt.

Og det var så den scenekunstaftale.

Ingen hjælp til betrængte små storbyteatre – hvor de fleste ligger i København og åbenbart ikke har den store politiske tiltrækningskraft. Ingen håndsrækning til de mange projektteatre, der kæmper om støtte fra stærkt begrænsede puljemidler – og i stor udstrækning udgøres af børne- og ungdomsteatre.

Og som det bl.a. lyder fra direktør Louise Steenstrup, Dansk Teater, i en kommentar til aftalen:  

'Mange af de anerkendte børne- og ungeteatre, som Danmark endda er internationalt kendte for, risikerer nu at komme under yderligere pres, hvilket i sidste ende kan føre til, at teaterudbuddet til børn og unge bliver mindre'.

Hun har også blik for, at de positive elementer for (de udvalgte) egnsteatre og nye regionale indsatsteatre er hæftet på specifikke puljemidler, der i aftalen er sat til udløb efter fire år. 

Og som det noteres i scenekunstaftalen, så afholdes udgifterne til de beskrevne indsatser indenfor den eksisterende ramme til scenekunst på finansloven for 2019. Der ER primært tale om omprioriteringer, ikke et massivt boost til et betrængt kulturområde.

***

Se hele scenekunstaftalen med økonomisk oversigt via dette pdf-link

Seneste artikler

Seneste artikler

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School. Materialet blev præsenteret for offentligheden i slutningen af august sammen med bogen ’AI i gymnasiet’. Både undervisningsmaterialet og den nyudgivne undervisningsbog er guf for alle, der ønsker at vide mere om AI i særdeleshed og vores digitale liv i almindelighed.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School. Materialet blev præsenteret for offentligheden i slutningen af august sammen med bogen ’AI i gymnasiet’. Både undervisningsmaterialet og den nyudgivne undervisningsbog er guf for alle, der ønsker at vide mere om AI i særdeleshed og vores digitale liv i almindelighed.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere