Af: Carsten Jensen

12. marts 2016

En lille guide til den forvirrede formidler

Aprilfestival 2016 har nu lagt programmet på hjemmesiden, så ikke mindst de mange formidlere landet over, der agter sig til Frederiksberg, kan gå i gang med at planlægge deres tour de force til festivalens mange forestillinger. Men man skal holde tungen lige i munden, når der lægges program og bestilles billetter - det sidste kan først ske fra 1. april - for flere forestillinger spilles i regi af nye teatre, mens andre har fået ny titel - og så er der også dem med nye spillere, ændret opsætning m.v. Her er et forsøg på at rede nogle tråde ud...

Landets mange formidlere, hvoraf mindst 3-400 udenbys forventes til Aprilfestival 2016 på Frederiksberg, kan nu gå ind på festivalens hjemmeside – www.aprilfestival.dk – hvor programmet for såvel de offentlige hverdagsforestillinger som de mange weekendforestillinger nu ligger klart.

Selve billetbestillingen til de i alt ca. 200 forskellige forestillinger kan dog først ske online fra 1. april – mens lokale børn og voksne og andre interesserede først kan gå på nettet og hente billetter fra mandag den 4. april.

Man kan så også bestille og afhente billetter i selve festivalugen 10.-17. april ved at møde frem på festivalens billetudlevering på Frederiksberg Bibliotek.

Alle billetter er gratis, men sikrer adgang de valgte forestillinger.

Og for formidlerne er forspringet i billetkøen vigtig for den planlægning, der går forud for deres rejse til festivalen, som udover at være en imponerende kulturel manifestation også fungerer som en vigtig salgsmesse for såvel producenter som arrangører.

Mange formidlere ser rigtig mange forestillinger og udveksler erfaringer, inden de køber ind til deres respektive skoler, institutioner, biblioteker, teaterforeninger m.v.

Festivalen sælger…

Teateravisen.dk forsøgte for fire år siden at skaffe et overblik via en større undersøgelse, hvor alle festivalens teatre et par måneder efter festivalen i april 2012 i Ringsted blev spurgt om salget. Som vanligt er med den slags, svarede langt fra alle, men den samlede melding fra 64 teatre (ud af 113 deltagende) var over 1000 solgte forestillinger som direkte resultat.

Topscorer for et enkelt teater var 90, mens flere andre noterede sig 40-75 solgte forestillinger. Normalt genererer festivalen også efterfølgende salg. Og mange af de små turneteatre angav, at festivaldeltagelse var essentielt for deres muligheder for at komme ind på et svært marked.

Undersøgelsen søgte også at afdække de turnerendes børneteatres forventninger til salget i den aktuelle sæson – og her var det samlede svar fra de responderende teatre, at Aprilfestivalen stod for op mod en tredjedel af det samlede sæsonsalg. Med mange individuelle udsving.

Man kan se link til undersøgelse og tilhørende artikler i faktaboksen – og altså konstatere, at formidlerne og deres forestillingskøb spiller en stor rolle for teatrenes oplevelse af en vellykket festival.

Gode grunde til ændringer

Derfor er det også godt at vide, at de fleste formidlere/arrangører studerer programmet grundigt, inden billetbestillingen afgives.

Men det betyder ikke, at man derved undgår allehånde faldgruber i udvælgelsen – for i forhold til foregående festivaler eller teaterpremierer kan forestillinger have fået ny titel, blive spillet under et andet teaternavn, have ændret indhold, opsætning, scenografi eller skiftet ud blandt de medvirkende – og det fremgår ikke altid af hverken festivalprogram eller teatrenes hjemmesider.

Der kan være mange grunde til ændringerne, såvel kunstneriske som økonomiske og lavpraktiske, men det kan betale sig at tjekke både lister og hukommelse en ekstra gang, når man som formidler får mistanke om, at man er ved at bestille billet til en forestilling, som man allerede har set og taget stilling til.

Som en lille service er her en lille, uhøjtidelig og sikkert ufuldkommen rundtur til nogle af de både meget gamle og meget nye forandringer og fornyelser og forbedringer – til brug for både formidlere og andre interesserede…

Fra AbstraXteater til Teaterhuset Filuren

Hovedkriteriet for at blive nævnt i nedenstående liste er, at forestillingerne er blevet anmeldt her på portalen (eller i BørneTeateravisen/BTA) under et andet teaternavn eller med en anden titel.

– AbstraXteater: 'Pelle Erobreren' – forestillingen deltog i regi af Team Teatret på festivalen i Ringsted i 2012. (se anmeldelse)

– André Andersen: 'Hamlet Solo' – ifølge teatret er der tale om en helt og aldeles ny opsætning forhold til forestillingen med samme navn, som spillede i regi af Teater Solo på festivalen i Ballerup i 2009. André Andersen fortæller til teateravisen.dk, at det faktisk kun er kostumet og titlen, der er tilbage fra den første udgave – idet der er lavet nyt manus, ny scenografi m.v. Den gamle anmeldelse er dermed at betragte som et kuriosum.

– Apollo Teater: 'Godmorgen Sol' – forestillingen har spillet i regi af Apollo Teatret siden dets start for en halv snes år siden, men blev i sin tid produceret af Comedievognen og anmeldt i BTA (se pdf)

– Arthotel: 'Vi ses i morgen' – forestillingen var i 2013 på festival på Mors i regi af Realproduktion, som nu har udskilt sin teaterdel under navnet Arthotel, mens Realproduktion koncentrerer sig om lyd/musik/speaks, tekniske installationer og konsulentopgaver. Forestillingen er uændret og den gode anmeldelse holder.

– Bornholms Teater: '687 km' – forestillingen er en nyopsætning af 'Del dit lort!' – hvor en af de markante ændringer er, at pigerne i de to roller er skiftet ud med to drenge. (se anmeldelse af førsteudgaven)

– Faster Cool: 'Hønes første æg' – forestillingen blev i 2011 produceret af Taastrup Teater og har siden bl.a. turneret i regi af Teater Vestvolden. Nu har Camille í Dali taget sin forestilling ind i et spritnyt teater, Faster Cool, med fokus på dukke og animationsscenekunst for de allermindste. (se anmeldelse)

– Ishøj Teater: 'Byen uden lyde' – forestillingen blev i 2013 produceret af SaltoMortale, men er nu genopstået i en ændret samproduktion med Ishøj Teater. Ifølge teater Allen Grynnerup, der nu står som medinstruktør, ligesom der er kommet ny scenografi m.v., har forestillingen fået et nyt og mere abstrakt udtryk, ligesom musikarrangementerne er skrevet om og forbedret flere steder. (se anmeldelse af førsteudgaven)

– Mærkværk: '4,1 promille' – forestillingen blev produceret i 2012 i regi af Alias Teaterproduktion (og Pollner Teaterproduktion), men Alias delte sig i 2015 i to – hvor Alias nu havde fokus på voksenteater og Mærkværk fortsatte med ungdomsforestillinger – og med '4,1 promille' på repertoiret. (se anmeldelse)

– Meridiano Teatret: 'Englene i sneen' – forestillingen havde premiere i december 2014 som juleforestilling hos Filiorum i Gentofte – under titlen 'Englene fra Gentofte'. Men teatret har nu skiftet bynavnet ud med sne, når forestillingen spiller andetsteds…(se anmeldelse)

– Nørregaards Teater: 'Elsker, elsker ikke' – forestillingen blev i 2015 produceret og spillet som Miteaters første forestilling. Bag teatret står Heine Ankerdal, der  tidligere var del af ledelsen hos Nørregaards Teater, som altså til Aprilfestival 2016 har taget forestillingen med i Nørregaards navn. Det gælder i øvrigt også 'Kamelen kom til sidst', som Heine Ankerdal også fik med sig fra Nørregaards Teater til sit eget nystartede. (se anmeldelse)

– Teater Pandora:' Sa Tu Sai' – forestillingen fik en fin anmeldelse her på portalen efter festivalen i Esbjerg i 2010, hvor den spillede i regi af Teater NoCanDo. Det gør den sådan set stadig, men teatret har netop skiftet navn til det nemmere forståelige Teater Pandora – taget efter den mytiske Pandoras æske, der som teaterleder Lone Vibe Pedersen siger:'kan rumme alt, både det mørke og dramatiske, men også håbet, og vi har skabt alle vores forestillinger ud fra denne vision'. (se anmeldelse)

– Teaterhuset Filuren: 'Fugle flyver i flok' – forestillingen er oprindelig en afgangsforestilling fra den private teaterskole Ophelia, men præsenteres nu i en lettere justeret opsætning i regi af Filuren. (endnu ikke anmeldt)

Masser af små og store ændringer

På Aprilfestival 2016 vil der også være en række samproduktioner i programmet, hvor ikke alle samarbejdspartnere er nævnt, fordi et af teatrene bag produktionen har taget forestillingen til sig og turnerer med den alene i eget navn (eksempelvis Bornholms Teaters 'Leonora', der var en samproduktion med Taastrup Teater, og Filurens 'Verden – og så mig', hvor coproducent Teater P23's navn er væk)

Og så vil der på Aprilfestival 2016 være et væld af forestillinger, der er kommer med nye spillere, ændret scenografi osv. For nogle er der tale om mindre ændringer, mens der også forekommer genopsætninger af ældre og succesrige forestillinger (eksempelvis Fair Plays 'Et ord er et ord', der spillede 2002-2009).

Og så er der jo flere gode gamle med maaange år på samvittigheden, som Comedievognens 'Mis med de blå øjne' og DRT's pølsevognsdrama 'To med det hele' – men de blev så også anmeldt i samme regi dengang for 10-15-20 år siden.

Og netop 20 år er p.t. teateravisen.dk's grænse for at genanmelde gamle forestillinger.

Teateravisen.dk anmelder alt…

 I øvrigt er op mod trefjerdedele af festivalens tilmeldte forestillinger allerede anmeldt her på portalen – en snes bliver det i den resterende tid op til festivalstart – så  formidlere og andre interesserede festivalgængere har her via Søg-funktionen muligheden for at få lidt faglig forbrugerorientering med på vejen – ud over de korte programomtaler og eventuelle commandoraids til de respektive teatres hjemmesider. 

Der ligger p.t. over 930 anmeldelser på portalen

Og det er teateravisen.dk's stålfaste forventning, at anmelderkorpset får set alle de ikke-anmeldte forestillinger i løbet af festivalen – det bliver omkring 45-50 stykker – som der så bliver bragt anmeldelser af i de efterfølgende uger og måneder.

Seneste artikler

Seneste artikler

Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Nyt teater tager livtag med angsten

Nyt teater tager livtag med angsten

Et af de nye teatre, der er med på KLAP-teaterfestivalen for første gang, er teater Luns, der deltager med en forestilling om angstens komplekse natur, der bl.a. bygger på de to teaterstifteres og medvirkendes egne oplevelser. Luns ser frem til festivalen og mødet med både publikum og teaterkolleger.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Nyt teater tager livtag med angsten

Nyt teater tager livtag med angsten

Et af de nye teatre, der er med på KLAP-teaterfestivalen for første gang, er teater Luns, der deltager med en forestilling om angstens komplekse natur, der bl.a. bygger på de to teaterstifteres og medvirkendes egne oplevelser. Luns ser frem til festivalen og mødet med både publikum og teaterkolleger.
Læs mere