Af: Carsten Jensen

15. september 2013

En lille fødselsdag

Teateravisen.dk kan fejre fem års fødselsdag som nyhedsportal. Det er fortsat den eneste medieplatform, der udelukkende er dedikeret til professionel scenekunst for børn og unge - som det har været siden starten i 1972 som tidsskrift under navnet Børneteateravisen. Snart vil man i øvrigt kunne studere samtlige papirudgaver frem til etableringen af nyhedsportalen 15. september 2008. Portalen er i sagens natur et nicheprodukt, men en stigende interesse kan måles i klik og mails til redaktionen.

Hvis man googler på 'Daniel Agger', får man over 1,6 millioner hits, mens ordet "børneteater" kun giver ca. 142.000 'resultater'.

Det siger jo – den udmærkede fodboldspillers meritter ufortalt – ganske meget om mediernes og folkets interesse for henholdsvis en kendt sportsmand og en mindre kendt, men særdeles udbredt kulturform, men iagttagere og udøvere af dansk børneteater ved jo  godt, at medierne ikke står i kø for at udbrede det glade budskab.

På den baggrund er det egentlig rimeligt tilfredsstillende, at der er over 60.000 hits på "teateravisen.dk", som netop forsøger dette…

Vigtigst er det selvfølgelig, at en masse teaterfolk, formidlere, organisationer og andre med interesse for professionel scenekunst for børn og unge når forbi portalen og dens indhold af anmeldelser, artikler, noter, debatindlæg, annoncer m.v.

Og det sker heldigvis i stigende tal, siden børneteateravisen.dk under overskriften 'Tak fordi I kiggede forbi' 15. september 2008 slog portene op for den digitale afløser af det kvartalsvise tidsskrift i papiravisformat.

Statistikken for teateravisen.dk – som portalen har heddet siden marts 2013 – melder således for indeværende år, at der til nu har været over 3,7 mio. hits, fordelt på næsten 100.000 besøg og 40.000 såkaldt 'unikke besøgende'.

Og selvom det ikke er cifre, som de store nyhedssites, Facebook, YouTube eller for den sags skyld populære pornosider falder i svime over, så viser det da, at der er aktivitet…

Lidt om anmeldelser

Det er der så også på selve nyhedsportalen, der med en deltidsansat redaktør som eneste faste ankermand på de fem år har produceret 626 anmeldelser, knap 350 artikler, over 400 noter og mere end 90 debatindlæg.

Artiklerne er ofte temmelig lange (mener også mange…), noterne ligeså – men det er faktisk helt bevidst og ud fra devisen om, at portalen trods netmediestatus stadig godt må være lidt 'avisagtig', for korte og overfladiske nyheder er der rigeligt af andre steder. Så må folk stige af og på de mange ord, som selvfølgelig også gerne må være både informative og underholdende…

Anmeldelserne er også lange – og det i en tid, hvor mange aviser har valgt at neddrosle teateranmeldelser til noget nær noteform. Og i øvrigt ganske sjældent bringer anmeldelser fra børne- og ungdomsteaterområdet. Men også derfor er anmeldelserne  hjørnestenen på teateravisen.dk og tænkt både som grundig forbrugerorientering til formidlere og andre interesserede teaterkiggere og en faglig vurdering, som teatrene også kan have glæde af og heller ikke får så mange andre steder.

Det er da også anmeldelserne – og ikke mindst de stjerner, der blev føjet til dem, da papiravisen blev til nyhedsportalen – der afstedkommer de fleste reaktioner og langt hovedparten af de debatindlæg, der indtil videre har prydet teateravisen.dk

Lidt om økonomi

Og det fortsætter forhåbentlig. Med fare for gentagelsens kedsommelighed er  teateravisen.dk's store force at være stedet, hvor stort set alle professionelle børne- og ungdomsforestillinger bliver anmeldt – så langt ressourcerne overhovedet rækker – og dertil kommer et forsøg på også at rumme nogle af de mange familieforestillinger på de store institutionsteatre samt mange af de forestillinger, der egentlig er lavet som voksenteater, men med et fikst 'fra 15 år' også ønsker at henvende sig til det næsten voksne ungdomspublikum…

Det er besparelserne i skiftet fra dyr, postdistribueret papiravis fire gang årligt til digitalt nyhedsmedie, der har muliggjort en massiv opprioritering af anmeldelser og fast tilknytning af fem-seks professionelle kritikere.

Dertil kommer, at mange teatre, festivaler m.v. har valgt at bruge teateravisen.dk til at reklamere for deres repertoire og aktiviteter, for det er ingen hemmelighed, at indtægten fra bannerannoncerne er med til at sikre, at portalen er i stand til at bringe helt op til 120-130 anmeldelser hvert år.

Lidt om sociale medier

Skiftet fra kvartalspapiravis til døgnåben nyhedsportal giver udover anmeldelser af de fleste nye forestillinger fra såvel turnerende som stationære børneteatre selvsagt også muligheden for at være dagsaktuel i artikler og noter og være dialogforum for formidlere og producenter. 

Her må debatten siges at være det mindst vellykkede element i det, som udgiver og redaktør – og en række rare læsere – vælger at kalde en rimelig succes.

Der har været og kommer forhåbentlig også fremover til stadighed en række gode, velskrevne og interessante indlæg, men debatspalten har slet ikke nået de kvantitative mængder, som artikler, anmeldelser og noter udgør.

Det har givet også noget at gøre med den massive fremkomst og brug af de såkaldt sociale medier. Der kommunikeres jo på livet løs på Facebook, Twitter m.v. – både af teatre og teaterbrugere – og det er lidt lettere med små skriblende statements end egentlige indlæg, der skal forfattes og efterfølgende tager fast ophold på sitet.

Man kan også se, at ikke mindst Facebook er blevet det foretrukne pr-organ for en lang række (børne)teaterproducenter, hvis egne hjemmesider til gengæld nedprioriteres og ofte mangler elementær opdatering.

Lidt om forhistorien

Det var selvfølgelig ikke alle, der for fem år siden var begejstret for at se en rigtig papiravis blive til endnu et netmedie. Der var dog kun få offentlige klagesange og sågar en enkelt rigtig tåre – og det vides med sikkerhed, at visse tidligere læsere af Børneteateravisen nu stort set ikke studerer udgaven på nettet. Desuden har adskillige delagtiggjort redaktøren i, at det mest irriterende er, at man nu ikke længere kan tage tidsskriftet med på toilettet – der jo altid er et godt sted at fordybe sig…

Der blev i sin tid lavet en lille undersøgelse blandt ca. 300 engagerede formidlere, da planerne om at nedlægge papiravisen tog fart. Blandt de mest markante konklusioner var, at næsten 85 pct. ville gerne have flere anmeldelser, ligesom næsten 50 pct. ønskede sig et forum, hvor formidlere kan udveksle oplevelser og erfaringer. De fleste (ca. 70 pct.) havde derfor en overvejende positiv holdning til BTA som web-avis, fordi den i højere grad vil kunne opfylde ønsket om flere anmeldelser, aktuelle artikler m.v.

Den positive tilgang gav sig i øvrigt hurtigt til kende på behageligste vis, da børneteateravisen.dk i maj 2009 blev tildelt Springprisen (uddelt af den biennale internationale SpringFestival – se artikel) for initiativet. Og mens prisens kontante erkendtlighed straks blev omsat til en rejse til en international festival, pryder en flot skulptur af kunstneren Barbro Åberg fortsat redaktørens hjem.   

Lidt om gamle papirudgaver

Teateravisen.dk fortsætter efter planen med at være nyhedsmedie og bindeled mellem producenter og formidlere af professionelt teater for børn og unge – og alle andre, der er interesseret i denne teaterform, der faktisk udgør en væsentlig del af hele landets teatervirksomhed, men som følge af det lukkede turneliv til landets skoler, institutioner m.v. ofte er en godt skjult hemmelighed.

Da alle anmeldelser og artikler m.v. fra de første fem år – tillige med kommende tekster – bliver lagret og direkte tilgængelige for alle læsere, udgør portalen også en form for arkiv for aktiviteter på området.

Samtidig er det muligt at få det historiske overblik, idet man kan se eller gense de gamle papirnumre af Børneteateravisen (Se 'Arkiv' her på portalen). Fra 2003 til 2008 blev alle papirudgaver arkiveret som pdf'er og dermed umiddelbart tilgængelige, og de senere år har et digitaliseringsprojekt på Teatercentrum arbejdet sig gennem årgangene fra starten i efteråret 1972 – man er p.t. nået frem til 1992.

Situationen er lige nu:

1972-80: Numre som pdf og bladremodul

1981-91: Numre som pdf

1992-2002: Under forberedelse (scanning og behandling)

2003-08: Numre som pdf

2008-: Netportal – med alle artikler, anmeldelser, noter og debatindlæg fra portalstart

Således vil papirarkiv og netportal i fællesskab kunne fortælle en stor del af historien om dansk børne- og ungdomsteater. 

Seneste artikler

Seneste artikler

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. verdenskongres for scenekunst for børn og unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. verdenskongres for scenekunst for børn og unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere