NEKROLOG af Carsten Jensen

8. januar 2022

En glad Michael Ramløse, på benene igen efter et længere hospitalsophold, modtog Karl Mantzius Prisen fra Selskabet for Dansk Teaterhistorie 18. juni 2021 i forbindelse med den udskudte Aprilfestival 2021 i Holbæk. Prisen går til et teatermenneske, som har 'rykket hegnspæle i teaterhistorien’- og Michael har med sin kunstneriske og organisatoriske indsats været en sværvægter i dansk børneteaters historie. Foto: Søren K. Kløft

En kæmpe i dansk børneteater er gået bort

Michael Ramløse er død. Et fantastisk rummeligt og allerede dybt savnet menneske. En rigtig god ven. En institution i dansk børneteater, der aldrig selv søgte rampelyset, men hvis organisatoriske indsats og indflydelse i kampen for børneteatrets status og synlighed og kunstneriske niveau næppe vil blive overgået.

ET KUNSTNERISK og organisatorisk fyrtårn gennem fire årtier i dansk børneteater er død. Michael Ramløse blev 72 år – og måtte de sidste år døje med et skrantende helbred i kølvandet på en hjerteoperation med grotesk efterfølgende fejlbehandling, der satte sit præg på hans virke pga. smerter og nedsat lungefunktion.

Men han var sej, beklagede sig sjældent, selvom undersøgelser og lejlighedsvise indlæggelser blev en del af tilværelsen. Sidste forår måtte han tilbringe adskillige uger i isolation på hospitalet med MRSA, som også førte til bl.a. udskiftning af pacemaker og kroniske rygproblemer. Efter et fald juleaften blev han atter indlagt, fik igen konstateret MRSA – og sov stille ind 8. januar.

 

HELBREDSPROBLEMERNE var medvirkende til, at han i januar 2017 stoppede som adm. leder af Teatret Fair Play – og blev hyldet af et gevaldigt fremmøde til en afskedsreception, hvor han bl.a. blev prist med stående ovationer, muntre anekdoter og lange og bevægende taler af kolleger, samarbejdspartnere og andre, der har haft ham som mentor og forbillede gennem Michaels lange, glorværdige karriere i dansk børneteater og det internationale arbejde.

»Jeg var slet ikke klar over, at jeg var så enestående og fantastisk,« lød det dengang ganske karakteristisk fra Michael Ramløse, hvis cv dog taler for sig selv: Kunstnerisk som dramatiker, komponist, iscene- og oversætter m.v. Organisatorisk som bl.a. leder af Teatercentrum og aprilfestivalerne, generalsekretær i International ASSITEJ, formand for Refusionsudvalget, formand for BørneTeaterSammenslutningen (BTS) og mange andre steder, hvor hans kampgejst og talegaver også betød indflydelse og forandringer, der stod i skærende kontrast til hans personlige beskedenhed og en total mangel på forfængelighed, som på et tidspunkt fik kære kolleger til at oprette en forening til Michael Ramløses forskønnelse…

 

ET LEJLIGHEDSVIST iltert temperament hører også med til historien, selvom han primært brugte det overfor lovgivere og myndigheder m.fl. i kampen for bedre vilkår og synlighed for dansk børneteater.

Som da han på et møde konfronterede det daværende Teaterrådet med ordene: »Gør Jeres arbejde eller gå af!« 

Som i den berømte tale han som BTS-formand leverede ved festivalen i Lyngby i 2002, hvor åbningsforestillingen blev afbrudt efter 85 pct. af spilletiden for at markere de 15 pct., som den borgerlige regering havde skåret af kulturbudgetterne. Kulturministeren var til stede og blev rasende, de lokale honoratiores ligeså – men Michael talte for teatrene og ikke fordrageligheden.

 

FOR DENNE STÆRKT SORGRAMTE skribent var han en overmåde god ven og kampfælle gennem 35 år, lige fra mit første møde med ham efter overtagelsen af redaktørposten for BørneTeaterAvisen i 1986, hvor han fluks tilbød skriverier og hjælp og via sin umådelige indflydelse og popularitet også banede en nem og hyggelig vej ind i det danske børne- og ungdomsteatermiljø.

Michael Ramløse var nemlig også et festligt gemyt, der ved skæbnens lunefuldhed var begavet med et efternavn i forunderlig kontrast til hans naturlige tørst, som gerne kom til udtryk i gode venners lag. Og rygningen blev heller aldrig lagt på hylden. 

Det er gennem årene – udover samvær ved diverse arrangementer og som ledsager på faglige rejser i udlandet – blevet til rigtig mange hyggelige 'ølmøder' over et par fadøl på udvalgte værtshuse, hvor der er blevet snakket børneteater og udvekslet anekdoter og af og til sågar noget, vi valgte at betragte som livsfilosofisk tankegods. 

Det havde vi tænkt os at blive ved med i rigtig mange år endnu. Men nu er han borte og jeg savner allerede helt massivt hans gode selskab.

Men mindet om et ekstraordinært menneske og et fyrtårn i dansk børneteater vil leve videre. Æret være hans minde.

Flere artikler

Scenekunst og julestemning

Scenekunst og julestemning

De første store juleforestillinger er allerede sat i gang rundt omkring på landets store scener, mens de lidt mindre og helt små teatre venter med at uddele dramatisk juleknas til slutningen af november og starten af december. Teateravisen prøver som vanligt at levere et overblik over de scenekunstneriske julerier.
Læs mere
Teateravisen skifter digital ham

Teateravisen skifter digital ham

Efter 15 år som nyhedsportal i de samme grafiske gevandter sker der endelig noget. Så velkommen til en 2023-udgave af Teateravisen.dk, som forhåbentlig gør det endnu mere behageligt at besøge denne særlige medie-niche for professionel scenekunst for børn og unge.
Læs mere
Et blåt egern taler ud!

Et blåt egern taler ud!

I kølvandet på bl.a. Horsens Teaterfestivals tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse og interaktivitet er Teateravisens anmelder, Kirsten Dahl, taget på en oplevelsesorienteret rundtur i tidens scenekunst for børn og unge for at se, hvad der egentlig gemmer sig bag de mange buzzwords.
Læs mere
Internationalt havebesøg i Odder

Internationalt havebesøg i Odder

Teaterværkstedet Madam Bach har netop afviklet en mini-festival for små børn og deres voksen med blot to forestillinger på en søndag eftermiddag. Men det minimalistiske koncept er helt bevidst og står samtidig i modsætning til deres mangfoldige aktiviteter både hjemme og internationalt.
Læs mere

Seneste artikler

Seneste artikler

Scenekunst og julestemning

Scenekunst og julestemning

De første store juleforestillinger er allerede sat i gang rundt omkring på landets store scener, mens de lidt mindre og helt små teatre venter med at uddele dramatisk juleknas til slutningen af november og starten af december. Teateravisen prøver som vanligt at levere et overblik over de scenekunstneriske julerier.
Læs mere
Teateravisen skifter digital ham

Teateravisen skifter digital ham

Efter 15 år som nyhedsportal i de samme grafiske gevandter sker der endelig noget. Så velkommen til en 2023-udgave af Teateravisen.dk, som forhåbentlig gør det endnu mere behageligt at besøge denne særlige medie-niche for professionel scenekunst for børn og unge.
Læs mere
Et blåt egern taler ud!

Et blåt egern taler ud!

I kølvandet på bl.a. Horsens Teaterfestivals tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse og interaktivitet er Teateravisens anmelder, Kirsten Dahl, taget på en oplevelsesorienteret rundtur i tidens scenekunst for børn og unge for at se, hvad der egentlig gemmer sig bag de mange buzzwords.
Læs mere
Internationalt havebesøg i Odder

Internationalt havebesøg i Odder

Teaterværkstedet Madam Bach har netop afviklet en mini-festival for små børn og deres voksen med blot to forestillinger på en søndag eftermiddag. Men det minimalistiske koncept er helt bevidst og står samtidig i modsætning til deres mangfoldige aktiviteter både hjemme og internationalt.
Læs mere
Scenekunst og julestemning

Scenekunst og julestemning

De første store juleforestillinger er allerede sat i gang rundt omkring på landets store scener, mens de lidt mindre og helt små teatre venter med at uddele dramatisk juleknas til slutningen af november og starten af december. Teateravisen prøver som vanligt at levere et overblik over de scenekunstneriske julerier.
Læs mere
Teateravisen skifter digital ham

Teateravisen skifter digital ham

Efter 15 år som nyhedsportal i de samme grafiske gevandter sker der endelig noget. Så velkommen til en 2023-udgave af Teateravisen.dk, som forhåbentlig gør det endnu mere behageligt at besøge denne særlige medie-niche for professionel scenekunst for børn og unge.
Læs mere
Et blåt egern taler ud!

Et blåt egern taler ud!

I kølvandet på bl.a. Horsens Teaterfestivals tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse og interaktivitet er Teateravisens anmelder, Kirsten Dahl, taget på en oplevelsesorienteret rundtur i tidens scenekunst for børn og unge for at se, hvad der egentlig gemmer sig bag de mange buzzwords.
Læs mere
Internationalt havebesøg i Odder

Internationalt havebesøg i Odder

Teaterværkstedet Madam Bach har netop afviklet en mini-festival for små børn og deres voksen med blot to forestillinger på en søndag eftermiddag. Men det minimalistiske koncept er helt bevidst og står samtidig i modsætning til deres mangfoldige aktiviteter både hjemme og internationalt.
Læs mere