NEKROLOG af Carsten Jensen

8. januar 2022

En kæmpe i dansk børneteater er gået bort

Michael Ramløse er død. Et fantastisk rummeligt og allerede dybt savnet menneske. En rigtig god ven. En institution i dansk børneteater, der aldrig selv søgte rampelyset, men hvis organisatoriske indsats og indflydelse i kampen for børneteatrets status og synlighed og kunstneriske niveau næppe vil blive overgået.

ET KUNSTNERISK og organisatorisk fyrtårn gennem fire årtier i dansk børneteater er død. Michael Ramløse blev 72 år – og måtte de sidste år døje med et skrantende helbred i kølvandet på en hjerteoperation med grotesk efterfølgende fejlbehandling, der satte sit præg på hans virke pga. smerter og nedsat lungefunktion.

Men han var sej, beklagede sig sjældent, selvom undersøgelser og lejlighedsvise indlæggelser blev en del af tilværelsen. Sidste forår måtte han tilbringe adskillige uger i isolation på hospitalet med MRSA, som også førte til bl.a. udskiftning af pacemaker og kroniske rygproblemer. Efter et fald juleaften blev han atter indlagt, fik igen konstateret MRSA – og sov stille ind 8. januar.

 

HELBREDSPROBLEMERNE var medvirkende til, at han i januar 2017 stoppede som adm. leder af Teatret Fair Play – og blev hyldet af et gevaldigt fremmøde til en afskedsreception, hvor han bl.a. blev prist med stående ovationer, muntre anekdoter og lange og bevægende taler af kolleger, samarbejdspartnere og andre, der har haft ham som mentor og forbillede gennem Michaels lange, glorværdige karriere i dansk børneteater og det internationale arbejde.

»Jeg var slet ikke klar over, at jeg var så enestående og fantastisk,« lød det dengang ganske karakteristisk fra Michael Ramløse, hvis cv dog taler for sig selv: Kunstnerisk som dramatiker, komponist, iscene- og oversætter m.v. Organisatorisk som bl.a. leder af Teatercentrum og aprilfestivalerne, generalsekretær i International ASSITEJ, formand for Refusionsudvalget, formand for BørneTeaterSammenslutningen (BTS) og mange andre steder, hvor hans kampgejst og talegaver også betød indflydelse og forandringer, der stod i skærende kontrast til hans personlige beskedenhed og en total mangel på forfængelighed, som på et tidspunkt fik kære kolleger til at oprette en forening til Michael Ramløses forskønnelse…

 

ET LEJLIGHEDSVIST iltert temperament hører også med til historien, selvom han primært brugte det overfor lovgivere og myndigheder m.fl. i kampen for bedre vilkår og synlighed for dansk børneteater.

Som da han på et møde konfronterede det daværende Teaterrådet med ordene: »Gør Jeres arbejde eller gå af!« 

Som i den berømte tale han som BTS-formand leverede ved festivalen i Lyngby i 2002, hvor åbningsforestillingen blev afbrudt efter 85 pct. af spilletiden for at markere de 15 pct., som den borgerlige regering havde skåret af kulturbudgetterne. Kulturministeren var til stede og blev rasende, de lokale honoratiores ligeså – men Michael talte for teatrene og ikke fordrageligheden.

 

FOR DENNE STÆRKT SORGRAMTE skribent var han en overmåde god ven og kampfælle gennem 35 år, lige fra mit første møde med ham efter overtagelsen af redaktørposten for BørneTeaterAvisen i 1986, hvor han fluks tilbød skriverier og hjælp og via sin umådelige indflydelse og popularitet også banede en nem og hyggelig vej ind i det danske børne- og ungdomsteatermiljø.

Michael Ramløse var nemlig også et festligt gemyt, der ved skæbnens lunefuldhed var begavet med et efternavn i forunderlig kontrast til hans naturlige tørst, som gerne kom til udtryk i gode venners lag. Og rygningen blev heller aldrig lagt på hylden. 

Det er gennem årene – udover samvær ved diverse arrangementer og som ledsager på faglige rejser i udlandet – blevet til rigtig mange hyggelige 'ølmøder' over et par fadøl på udvalgte værtshuse, hvor der er blevet snakket børneteater og udvekslet anekdoter og af og til sågar noget, vi valgte at betragte som livsfilosofisk tankegods. 

Det havde vi tænkt os at blive ved med i rigtig mange år endnu. Men nu er han borte og jeg savner allerede helt massivt hans gode selskab.

Men mindet om et ekstraordinært menneske og et fyrtårn i dansk børneteater vil leve videre. Æret være hans minde.

Seneste artikler

Seneste artikler

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere