Når åbningsfesten i Sønderborg søndag eftermiddag markerer starten på Aprilfestival 2017, er det samtidig afslutningen på et meget langt planlægningsforløb, der skal sikre et velorganiseret arrangement med logistisk holdbare løsninger på en lang række udfordringer, så både de lokale værter og de faste arrangører fra Teatercentrum sammen med de tilrejsende teatre og formidlere og internationale gæster og ikke mindst de lokale børn og deres voksne kan nyde en uge fyldt med forestillinger og events og (fag)snak og andet det andet, der hører med til denne verdens største festival med teater for børn og unge.
Startskud med langt tilløb
Aprilfestivalen arrangeres for 47.gang af Teatercentrum, der kommer med mange erfaringer og en række meget konkrete køreplaner, der er blevet brugt og finpudset gennem flere årtiers velgennemførte festivaler. Det skal værtskommunen så forholde sig til, samtidig med at man selvfølgelig har sine egne forventninger og ideer til arrangementet, der også mødes af lokale praktiske forhold og kommunalpolitiske dagsordener m.v.
Planlægningen af begivenheden er således fyldt med møder og forhandlinger og aftaler og kompromisser og lejlighedsvise irritationer forud for en fuldt udrullet festival.
Det ender som regel op i et glimrende samarbejdsklima og en succesrig festival efter års og måneders forberedelser. Og så kan Aprilfestival afvikles efter en nogenlunde fast skabelon, garneret af lokale initiativer.
At en kommune overhovedet byder ind på en Aprilfestival, skyldes oftest resultatet af en række lokale ildsjæle, der med flere års tilløb har besluttet sig for at få festivalen til deres hjemkommune. Det kan være ledende medarbejdere i kommunalforvaltningen, skolelærere, teaterforeningsfolk eller et lokalt egnsteater – og fra en uforpligtende henvendelse til Teatercentrum til en festival er en underskrevet aftale med datoer og budget, går der flere år. Lige nu er der således seriøse forhandlinger i gang omkring Aprilfestivaler et godt stykke ind i 2020'erne.
Udskiftning på posterne
Det betyder, at den politiske beslutningskompetence kan blive forrykket af kommunalvalg og lokalpolitiske slagsmål – men også at vigtige samarbejdspartnere i den kulturelle forvaltning risikerer at forsvinde videre i karrieren og ud af beslutningsprocesserne. Oftest kommer andre og lige så dedikerede folk så til, men det kan af og til påvirke dynamikken og de uskrevne aftaleniveauer i planlægningsfasen.
Det er en konkret virkelighed, som Teatercentrums leder og medarbejdere har skullet forholde sig til mange gange – og det gælder også i Sønderborg, som Teatercentrum har glædet sig og stadig glæder sig over samarbejdet.
»Her er virkelig en kommune, som VIL noget med festivalen,« som direktør Henrik Køhler fra Teatercentrum tidligere har udtalt.
»Hvor nogle værtskommuner primært glæder sig over et godt produkt og den synlighed, det giver, så indgår festivalen i en overordnet strategi i Sønderborg omkring, hvordan man skaber kultur, der rækker ud over borgere og kommune og giver kulturel identitet.«
Disse ord og forventninger gælder stadig – også selvom et par jobskift og et tragisk dødsfald betyder, at initiativrige samarbejdspartnere som kulturchef, projektleder og projektassistent er blevet skiftet ud undervejs: I januar 2016 fik kultur- og eventchef John Bøgelund Frederiksen således nyt job andetsteds, mens den energiske projektassistent Hanna Lee Malling døde efter en tragisk faldulykke i juli 2016 – og så forlod projektleder Suzanne Cecilie Jagd også festivalarbejdet til fordel for et nyt job i november 2016.
Teatercentrum kan så glæde sig over, at den nuværende projektleder, Mia Lilliendahl Larsen, har taget over sammen med projektassistent og kulturfrivillighedskoordinator Ulla Hermann og ført planer og initiativer videre frem til festivalens start.
Øget bevidsthed for teaterkunst
Og den nye øverste embedsmand med fingeren på pulsen omkring Aprilfestival 2017, Stephan Kleinschmidt, der er formand for Kulturel og Regional Udvikling i Sønderborg Kommune, er klar i mælet, når det gælder et spørgsmål fra Teateravisen omkring kommunens syn på udfordringer og forventninger i forbindelse med Aprilfestival 2017.
»Vi har i Sønderborg Kommune en god og lang erfaring med at tiltrække og gennemføre store events. Det er første gang, at vi har et så stort arrangement, hvor en så bred vifte af aktører er fælles om at løfte de mange opgaver. Det er kulturambassadører, biblioteker, skoler, uddannelsessteder, handelsstanden, foreninger og mange flere, der samarbejder. Det har skabt en utrolig stærk alliance. Arbejdet frem mod Aprilfestival har øget vores bevidsthed og skabt en samarbejdsstruktur, der vil række langt ud over festivalugen og være til gavn for kommende store arrangementer.
Desuden vil festivalen med sit høje aktivitetsniveau og store synlighed helt generelt være et potentiale for at øge bevidsthed for teaterkunst fremover.«
Velfungerende team-model
Teatercentrums direktør, Henrik Køhler, kan istemme forventningen om et velgennemført arrangement. Det sker både omkring beslutningsprocesserne i toppen og de helt konkrete opgaver, der udføres af en række lokale arbejdsgrupper, som fungerer upåklageligt.
»Vi lukker folk helt ind i festivalens maskinrum og uddelegerer en række vigtige opgaver til lokale teams, der har hver deres ansvarsområder og fungerer med en form for selvledelse, som det er muligt for os at overvåge og tilføre nye elementer, selvom Teatercentrum befinder sig i København i fasen frem til festivalstart.
Det er en meget relationsbåret og funktionsdygtig model, som selvfølgelig beriges af de kompetente lokale kræfter og deres lokalkendskab.«
Åbningsfest 23. april
Resultatet af de fælles anstrengelser kan opleves af alle med start fra søndag 23. april kl. 13-17, hvor der er Åbningsfest på Biblioteket i Sønderborg i forbindelse med billetkontorets åbning og frigivelse af billetter til næsten 200 forskellige gratis forestillinger.
Borgmester Erik Lauritzen og udvalgsformand Stephan Kleinschmidt sørger for gode ord til den officielle åbning, inden Sebastian Klein & Chapper tager over med 'Det sygeligt seje cirkusshow'. Herefter tager de lokale over igen med sminkeværksted, musikperformance samt hip & dans og sang fra Als Performance Academi.
Og sådan bliver der gennem den efterfølgende uge vekslet mellem synlighedsskabende aktiviteter rundt omkring i kommunens byer fra lokale kreative sjæle som Als Performance Academi, Efterskolen Epos og Sønderborg Ungdomsskole, mens de tilrejsende turneteatre tager sig af de omkring 700 forestillinger, der vil blive spillet på skoler og institutioner i området i ugens løb, inden det hele kulminerer med weekendens overflødighedshorn af forestillinger i Sønderborg fredag, lørdag og søndag.
Det meste er gratis
Der spilles også offentlige forestillinger eftermiddage og aftener på hverdagene rundt om i kommunen, ligesom et stort festivalshow torsdag aften i Alsion vil præsentere publikum for en række smagsprøver fra nogle af festivalens mange forestillinger. Alt med gratis adgang, selvom billetter skal rekvireres (se faktaboks).
Faktisk er det faglige seminar torsdag, en oplevelseskonference for formidlere, teaterfolk og andre interesserede, sammen med festivalens cafebesøg i weekenden noget nær det eneste, hvor der opkræves gebyr eller kontanter…
For de deltagende teatre vil der også være en række aktiviteter af faglig karakter ugen igennem – mens de kan slappe af med snak og fællesskab i feriebyen Marina Fiskenæs i Gråsten.
Aprilfestivalen bliver også besøgt af over 100 internationale teater- og fagfolk, der skal se mere på dansk børneteater og netværke – og de mange fremmede tungemål vil kunne bemærkes i Sønderborg og omegn i ugens løb.
Skabe, maskotter, stole og puder…
De vil sikkert fra deres side opleve en venlig lokalbefolkning, der i forvejen er vant til turister og erhvervsfolk – og nærheden til den tyske grænse, der også har inspireret til festivalens tema: Naboskab.
Som også har ført til et af de mange lokale initiativer med indbygget humor, idet Sønderborg Produktionshøjskole har skaffet og malet Karlekammerskabe i Aprilfestivalens farver – som skal fungere som spillestedsmarkører i den store teaterweekend!
Andre lokale specialiteter, der venter teaterfolk og gæster fra nær og fjern er Aprilmaskotter, der skal rundt i kommunens byer: Sønderborg – Gråsten – Nordborg, for at lave støj i gaden og annoncere, at festivalen kommer. De vil være iført kostumer, som EUC Syd, Beklædningslinjen, har kreeret – inspireret af festivalplakaten.
Man vil også kunne støde på til lejligheden kreerede teaterstole og teaterpuder ved de mange forestillinger, skabt i et samarbejde med Vidensby – House of Creativity. Teaterstolene er et samarbejde med kinesiske kunstnere og folkeskoleelever, men teaterpuderne ser dagens lys i samarbejde med Horsens Statsfængsel og workshops med folkeskolelærere…
Festivalkommunen står også bag en vandreudstilling, hvor info om disse kreative projekter sammen med historiske festivalplakater og årets festivalplakat bliver sendt rundt i kommunen og bl.a. udstilles i Nordborghus og, Gråsten Slotskirke i løbet af festivalugen.
Biblioteket Sønderborg udstiller de næste måneder alle 83 plakater, der i efteråret deltog i konkurrencen om at blive Aprilfestival 2017' s vinderplakat.
Møllen i nabolaget
Desuden vil der også blive udstillet Teatret Møllens teaterplakater gennem 40 år – med Gitte Kaths særlige kunstneriske kendetegn – under Aprilfestivalen i Sønderborg.
Og det giver god mening, for Teatret Møllen er Sønderjyllands store og betydningsfulde børne- og ungdomsteater, der med base i Haderslev samtidig er festivalens nærmeste lokale professionelle børneteaterproducent. Og det er i øvrigt Møllens skuespiller og instruktør, Ole Sørensen, der har ansvaret for torsdagens store festivalshow.
Sønderborg kan dog selv prale med en undervisnings- og aktivitetstilbud i allehånde scenekunstneriske genrer – og i øvrigt også huser en af landets store teaterforeninger, der arrangører en lang række forestillinger for såvel børn som voksne – og det på så imødekommende facon, at Sønderborg Teaterforening fik teaterproducenternes arrangørpris, initieret af Kulturkongen.dk, på Danmarks Teaterforeningernes seminar i 2011.
Teaterforeningen er selvfølgelig også aktiv omkring Aprilfestival, idet de står for en reception for de internationale gæster på Sønderborg Teater onsdag.
Godt naboskab…