Af: Carsten Jensen

3. november 2009

En animeret oplevelse

Med 119 forestillinger, teatre fra ni europæiske lande, workshops, foredrag, film, udstillinger og legestuer m.v. åbnes der atter for et overflødighedshorn, når Silkeborg Dukketeaterfestival fra 12.-15. november byder på animationsteater på højeste niveau for både børn og voksne.

Her kan man møde monstre og vanskabninger, Hitler under sine sidste dage i førerbunkeren, et ligkistemagasin i forfald og mange andre rædselsvækkende scenarier, men også Romeo og Julie, en lattervækkende hypokonder og mange poetiske øjeblikke. For animationsteatret har lige så mange facetter som der er udøvere af denne særlige teatergenre, og det kan man i den grad forvisse sig om under Silkeborg Dukketeaterfestival, der byder på højtprofileret kunst og et hav af sideaktiviteter i perioden 12.-15. november.

Den biennale festival, der med sit store internationale fokus også går under navnet Festival of Wonder, koncentrerer sig i år om europæisk dukketeater i anledning af 20-året for Murens fald, men har også valgt temaet ’levende musik i dukketeatret’, der udover en række udvalgte forestillinger også behandles i form af flere workshops.

De er som de fleste andre workshops for voksne, foregår på engelsk og er i sagens natur mest beregnet for scenekunstnere, men der er skam også dukkeværksteder, film og udstillinger for alle aldre og forudsætninger, for Silkeborg Dukketeaterfestival er både for børn og voksne, for lokale teatergængere og for internationale teaterfolk.

Teatertid for de lokale skolebørn

Festivalen forventer 10.775 tilskuere, hvilket er fuldt hus – og ganske som det plejer at være, lyder det fra den kunstneriske leder, Ulla Dengsøe, der gennem mange år omhyggeligt har opbygget en kvalitetsfestival, der indrammes af gode spillesteder, og en fin stemning gennem fem dage. Dette lyder måske som en pressemeddelelse fra festivalen selv, men det er såmænd bare konklusionen efter besøget på seneste festival i 2007 og et nøjere studie af dette års program.

Lidt under halvdelen af de mange billetter er i øvrigt øremærket til skole- og institutionsforestillinger, for efter aftale skal alle skoler i Silkeborg have mindst en forestilling ud, ligesom mange daginstitutioner køber lukkede forestillinger.

Festivalen er således en vigtig del af børneteaterformidlingen i Silkeborg Kommune, og Ulla Dengsøe er i øvrigt af den klare opfattelse, at kommunalreformen ikke har sat sig negative spor i kommunens økonomiske prioritering af teaterkunst til børn og unge. Alene i festivalperioden får skolerne 31 forestillinger, heraf tre internationale, mens der arrangeres 34 forestillinger for institutionerne.

Billigt – men ikke gratis

Med hensyn til den officielle og åbne del af festivalen oplyser Ulla Dengsøe, at der som vanlig er rigtig god gang i billetsalget, men at man tilbageholder ca. 10 pct. af billetterne, der så først kommer til salg under festivalen.
Og det koster altså ikke en herregård at se dukketeater i Silkeborg:

»Vi har helt bevidst sat billetpriserne lavt. Billetter til børneforestillinger koster 40 kr. Voksenforestillinger koster 75 kr. og en enkelt meget dyr satsning koster 100 kr. Billetindtægterne er vigtige for festivalen, da mange af de store gæstespil er meget dyre, og også, fordi vi har meget store udgifter til hotel m.v.,« siger Ulla Dengsøe, der helt afviser muligheden af at sponsoreringen af festivalen bliver så god, at man – i lighed med andre danske festivaler med børneteater på programmet – kan tilbyde gratis billetter.

»Ved festivalens spæde begyndelse udleverede vi gratis billetter. Det giver erfaringsmæssigt et stort billetspild, så allerede for mange år siden gik vi over til brugerbetaling, og det agter vi at fortsætte med. Men stadig vil vi gerne holde lave billetpriser,« siger kvinden, der håndterer et festivalbudget på tæt ved to millioner kroner, der er skruet sammen via kommunale tilskud, statslige tilskud fra Kunstrådet og bidrag fra lokale, fonde m.v.

Pionerarbejde med dukketeater for voksne

»Pudsigt nok er det de internationale forestillinger for voksne, der går først. Vi ved dog af erfaring, at mange familier med børn først beslutter sig kort før festivalen,« lyder det fra Ulla Dengsøe, der pga. af billetsalget via internettet ikke kan sige noget helt præcist om tilskuersammensætningen, men erfaringerne fra tidligere år fortæller om et stort lokalt publikum, voksne såvel som børn, og ikke mindst et stort internationalt publikum.

»Vi ved med sikkerhed, at der kommer internationale festivalarrangører fra London, Dublin, Bratislava, Helsinki, Göteborg, Meppelt i Belgien, Montreal i Canada, Berlin, Teheran, Krakow, Lissabon og Moskva,« siger lederen af den festival, der med sine mange internationale forestillinger har givet danske teaterinteresserede forståelse for, at dukketeater for voksne er en højt respekteret kunstart i mange europæiske lande, selvom der ikke er store traditioner her i landet.

»Lige fra festivalens spæde barndom har vi vist internationale forestillinger sideløbende med danske. I starten skulle vi ’slå meget på tromme’, når vi tilbød voksenforestillinger. Det har absolut ikke været nødvendigt gennem de sidste mange år. Voksenforestillingerne er udsolgt før alle andre forestillinger. Så vi kan vist godt sige, at vi har indført dukketeater for voksne i Danmark,« kommer det fra Ulla Dengsøe, der rejser rigtig meget rundt for at finde de rigtige gæstespil.

»Jeg besøger mange festivaler både i Europa og andre steder, og ofte rejser jeg ud for at se en enkelt forestilling for at sikre mig det bedste af det bedste. Det er selvfølgelig dyrt, men også absolut nødvendigt – både af hensyn til valg af forestillinger og nødvendigt med hensyn til networking. Jeg har netop været på den store verdensfestival i Charleville i Frankrig. Her havde jeg rig lejlighed til at mødes med mange internationale teatre og med mange af mine kolleger fra hele verden. Der uddelte jeg også vores program, som der var meget stor interesse for. En meget efterspurgt spiller fra New York, som jeg længe har ønsket at invitere, sad en dag og læste i programmet og udbrød så: ’What a programme. You have all the good guys’, og så kom hans dvd’er osv. frem. Bedre kan det vist ikke være…«

Et videnscenter

At Festival of Wonder blevet kendt og respekteret i den internationale dukketeaterverden, betyder følgelig, at rigtig mange teatre gerne vil spille i Silkeborg.

»Jeg får vel gennemsnitligt et tilbud om dagen fra internationale teatre, der gerne vil vise deres forestillinger på festivalen. Det er ganske umuligt at se alle tilbuddene. Men alt, hvad vi viser, bliver set først og ofte flere gange. For eksempel har jeg set vores åbningsforestilling tre gange, før den blev inviteret,« siger Ulla Dengsøe, der endog har været med på ide-planet omkring festivalens helt store satsning, den tjekkiske nycirkusforestilling ’Obludarium’, der er lavet af Forman Brothers Theatre og som kommer til Silkeborg med en stor teaterpris i bagagen, Alfred Radok-prisen, der kan siges at være Tjekkiets svar på den danske Reumert-pris.

Med festivalens stigende anerkendelse nationalt og internationalt er Festival of Wonder også kommet til at fungere som en slags videnscenter inden for dukketeatergenren, hvor professionelle dukketeaterentusiaster mødes og udveksler erfaringer og giver hinanden gode råd.

Det kan man forvisse sig om, hvis man lægger kursen om ad Silkeborg til i løbet af de fem dukketeaterdage.

Seneste artikler

Seneste artikler

Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere