(15.12.2010) I Kalundborg Kommune er ordningen ’Kulturpakker’ kommet godt fra start med et væld af danse-, teater- og musikoplevelser for alle kommunens skoleelever. I den forbindelse er et andet nyt projekt blevet sat i søen på en af kommunens skoler: På Nyrupskolen skal syv udvalgte elever fra 7.-9. klasse således afprøve rollen som arrangør til skolens Kulturpakke-arrangementer.
Projektet er inspireret af den norske ’Elever som arrangør’-ordning, hvor skolerne har et elevudvalg, der tager imod de udøvende kunstnere, når de kommer til skolen, sørger for bespisning, opsætning af stole, scene, pr. mv. inden en forestilling, en koncert, en danseworkshop eller lign. skal afvikles.
Ordningen er meget populær i Norge, hvor elever som arrangører er udbredt til næsten alle Norges skoler. ’Elever som arrangører’ giver skolebørn en mulighed for at være aktive omkring kunstnerbesøg, bruge deres forskellige kompetencer og få et medejerskab til skolens kunstneriske begivenheder.
Man kan læse mere om den norske ordning på https://docs.rikskonsertene.no/eleversomarrangorer
)
– ligesom man kan se den lille film, som nogle norske elever har lavet om deres oplevelser ved at være kulturvært: https://www.youtube.com/watch?v=yAxqGYEcJjE
I lære som værter
Derfor er partnerne bag Kulturpakker – Levende Musik i Skolen, Dansens Hus og Teatercentrum – er blevet enige om at afprøve ideen i Danmark i de to kulturpakke-kommuner Kalundborg og Haderslev.
De syv elever, som på Nyrupskolen er blevet døbt ’kulturpiloter’, er valgt ud fra deres forskellige kompetencer. Gruppen består derfor af medlemmer, der kan løse tekniske problemer, skrive, tegne og komme på skæve idéer. Første opgave for gruppen bliver at øve sig i at lave pr inden en kulturbegivenhed på skolen. Og, i den forbindelse har de arbejdet sammen med journalist Karen Lund, der er informationsmedarbejder i LMS, Levende Musik i Skolen.
Kulturpiloterne i Kalundborg er nu gået i gang med at organisere sig og de fordele ansvarsområder. I november havde kulturpiloterne en workshop med en journalist for at få værktøj til at lave såvel for- som efteromtale af de arrangementer, som de skal være værter for.
Og på Nyrupskolen i Kalundborg er første udfordring for de unge elev-arrangører at være værter, når Meridiano Teatret i februar gæster skolen med forestillingen ’Robinson & Crusoe’.
Kulturpiloter i Randers til april
Teatercentrums formidler-koordinator, Pernille Welent Sørensen, siger, at man her følger ordningens udvikling tæt og tager alle erfaringer til sig i videreudviklingen af konceptet.
Og i forbindelse med Festival 2011 – Teater for børn og unge, der afvikles i Randers fra 3.-10. april 2010, arbejdes der på at udvide ordningen til værtskommunen Randers, så der på udvalgte spillesteder vil være et elev-korps klar til at tage sig af værtskabet for festivalpublikum og teaterfolk.
»Ved at inddrage børn og unges ressourcer som værter og formidlere af scenekunst for børn og unge får de mulighed for at lærer noget om at være rammesætter for kulturelle arrangementer og får værktøjer til at blive en slags eventmagere. Og vi får som Teatercentrum, som teater eller kontaktlærer på en skole et ’publikum’, som i langt højere grad er deltagere i begivenheden end blot forbrugere af den. Jeg er af den overbevisning, at det vil betyde engagerede elever, som oplever deres betydning i afviklingen af f.eks. teater på deres skole,« lyder det fra Pernille Welent Sørensen.
’Local Hero’
Hun er som koordinator på Teatercentrum især optaget af skabe nye formidlingsveje og således revitalisere de logistiske muligheder for at udbrede scenekunst for børn og unge.
Og her spiller aktiv inddragelse af målgruppen en større og større betydning, hvor det gennem 40 år på børneteaterområdet primært har været de voksne arrangører af teater på skoler, institutioner, teaterforeninger m.v., man som producent og som formidlerinstitution som Teatercentrum har forsøgt at få i tale.
Flere forsøg blev iværksat allerede ved festivalen i april i Esbjerg, hvor bl.a. projekt ’Lån en ung!’ blev sat i scene. Her kunne teaterfolk, formidlere og andre publikummer låne en ung til at se teater med og bagefter tale med vedkommende om forestillingen. Denne ordning bliver også etableret under en eller anden form ved den kommende festival i Randers i april 2011.
»Vi arbejder på at udvikle ordningen med afsæt i de erfaringer, vi fik i Esbjerg, så ’Lån en ung!’ skal nok være på plads i Randers, men måske i en lidt anden form,« siger Pernille Welent Sørensen.
Et helt nyt initiativ er til gengæld ’Local Hero’, hvor unge formidler scenekunst gennem lokale netværk og social medier. Projektet er stadig under udvikling.
»Tanken er, at unge teaterinteresserede – f.eks. fra dramahold, gymnasieklasser, efterskoler, kulturskoler m.v. – inviteres til at få en særlig status som ’Local Hero’, hvor de gennem egne formidlingsformer kan fortælle om teateroplevelser. Det kan være lommefilm, Facebook m.v. De skal selv være med til at udvikle formidlingsformerne, netop fordi de ved, hvordan unge kommunikerer til og med andre unge. Vores ønske er, at de deltager på festivalen men også at de inddrages lokalt af egnsteatre, teaterforeninger mv. i formidling af scenekunst til børn og unge,« fortæller Pernille Welent Sørensen.
I det hele taget handler det om at skabe forskellige netværk udover de allerede eksisterende, så de unge selv står for at formidle scenekunst til børn og unge. Det handler om brugerinddragelse af teatrenes målgrupper.
For mere information om ordningen med unge som arrangører kan man kontakte Pernille Welent Sørensen:
ps@teatercentrum.dk