Aarhus Teater Læring gennem næsten tre år med forskningsprojektet 'Ej blot til lyst' undersøgt, hvad scenekunst og teateræstetiske læreprocesser kan bidrage med i folkeskolens danskundervisning. Det har man gjort i tæt samarbejde med seks folkeskoler i Aarhus Kommune og Odder Kommune, Aarhus Universitet og Læreruddannelsen i Aarhus i det stort anlagte projekt, der er blevet finansieret af teatret og en donation på 2,15 mio kr. fra A.P. Møller-fonden.
Der er indbudt til konference 16. maj for at fremlægge nogle af resultaterne fra projektet, og hvor centrale aktører fortæller om deres oplevelser. Således kan man bl.a. møde Ida Krøgholt (resultater fra følgeforskning); Lisbet Hastrup Clausen (fagdidaktiske perspektiver); Anders Munthe (partnerskaber i projektet) m.fl.
Der er p.t. tilmeldt 100 deltagere, men Morten Daugbjerg, der er leder af Aarhus Teater Læring, fortæller i en reminder, at der er plads til mange flere…
Konferencen finder som nævnt sted 16. maj 2018 fra kl. 13-17 og foregår på Aarhus Teater, Store Scene – og prisen er 200 kr. inkl. let forplejning med drikkevarer. Der er halv pris for studerende og gratis adgang for alle, der har deltaget direkte i projektet.
Tilmelding for alle via teatrets hjemmeside eller dette link.
Man kan læse meget mere om projekt 'Ej blot til lyst' på Aarhus Teaters hjemmeside:
https://www.aarhusteater.dk/at-laering/ej-blot-til-lyst/
Teateravisen bragte i marts 2017 en ganske lang midtvejs-artikel om dannelsesprojektet, skrevet af Kirsten Dahl, 'En balance mellem pædagogik og scenekunst'.
(Billedet: Både elever og dansklærere har været aktive deltagere i Aarhus Teaters teaterpædagogiske treårs-projekt, 'Ej Blot Til Lyst'. Foto/grafik: Aarhus Teater)
(caj)