Af: Carsten Jensen

15. september 2008

Egnsteaterkonsulent forlader posten

Efter blot et halvt års tid som nyslået egnsteater-konsulent har Anette Eggert valgt at sige op. Betingelserne for jobbets varetagelse levede ikke op til forventningerne.

Da Kunststyrelsen pr. 1. februar i år ansatte tre egnsteaterkonsulenter i helt nye stillinger, var den garvede administrator og tidligere medlem af Teaterrådet, Anette Eggert, en af dem.

Det er hun ikke mere. Selvom hun har valgt ikke at udtale sig helt konkret om årsagen, skinner det alligevel igennem, at jobbet måske indebærer for meget mundkurv til en person af Anette Eggerts karakter, der ønsker at politisere sit arbejde. Herunder det problematiske i den indførte rammestyring af egnsteatrene – med faldende refusionsprocent til følge.

Konsulentordningen er et led i den revision af egnsteaterordningen, som Folketinget vedtog i maj 2007, og de tre egnsteaterkonsulenters opgave er at følge og bidrage til udviklingen på landets egnsteatre – herunder fordele en kvalitetsudviklingspulje på en million kroner. Egnsteaterkonsulenterne skal desuden evaluere egnsteatre i dialog med teatre og kommuner og kan indstille til Kunstrådet, at statsrefusion og

-tilskud til et egnsteater reduceres/bortfalder.

Anette Eggert har siden tiltrædelsen sammen med sine to kolleger, Carsten Wittrock og Susanne Danig, arbejdet med rammerne for konsulenternes virke.

Dumt at gå nu

»Altså, man kan sige, at nu har vi lagt grunden i form af en handlingsplan, et evalueringskoncept, betingelser for modtagelse af penge fra puljen –og det er så nu, det egentlige arbejde går i gang. Så det er en dum tid at gå – og jeg burde blive for at ændre på vilkårene for jobbet,« lyder det ærligt fra Anette Eggert, der alligevel er kommet frem til, at det bare ikke var det job, som hun troede, at det var.

»Men jeg er ikke i tvivl om, at ordningen kan blive meget spændende og betydningsfuld – også for teatrene. Vi har jo besøgt dem alle og er blevet taget vældig godt imod. Mange af dem føler, at der er langt til ‘København’ og er glade for at få en direkte forbindelse. Og mange steder er egnsteatrene det eneste teater i miles omkreds – og det kan føles temmelig isoleret fra et større fagligt fællesskab. Og på det politiske plan kan det dokumentationsarbejde, konsulenterne udfører, måske åbne øjnene i Kulturministeriet for, hvilke kraftcentre vi har rundt i de yderste provinser,« siger Anette Eggert, der altså bare ikke kunne forlige sig med, at man som egnsteaterkonsulent og dermed embedsmand ikke må udtale sig om de politiske perspektiver – herunder rammestyringens svøbe, der alle andre steder end i Kulturministeriet opfattes som en svøbe for teatrenes udviklingsmuligheder og for kommunernes lyst og evne til at fastholde deres lokale teater.

Pilotprojekt før jul

Tilbage står de to andre egnsteaterkonsulenter, der har valgt at kæmpe videre med jobbet – inklusive de mange bureaukratiske krav, som det fra andre kilder forlyder, at de bliver mødt med i Kunststyrelsen.

Carsten Wittrock og Susanne Danig har midlertidig fordelt Anette Eggerts teater-portefølje imellem sig, mens det afgøres, om de kan køre videre alene eller der fluks vil blive udpeget en ny egnsteaterkonsulent. Der er dog et stærkt pres fra baglandet i form af Scenekunstudvalget og organisationerne BørneTeaterSammenslutningen (BTS) og Foreningen Af Små Teatre (FAST), der vil have udnævnt en ny tredje konsulent. Og vedkommende skal så helst være fra Jylland – al den stund, at Carsten Wittrock siden sin udnævnelse er blevet københavner…

De tilbageværende egnsteaterkonsulenter har under alle omstændigheder sat sig selv under et bastant tidspres, idet det er planen at lave et pilotprojekt i form af evaluering af tre egnsteatre inden årets udgang.

Seneste artikler

Seneste artikler

En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere