Der var brug for næsten 205 mio. kr., hvis alle 239 ansøgninger til puljen Scenekunst for børn, unge og voksne – der havde frist 2. juni og hvor uddelingsresultatet netop er offentliggjort – skulle begunstiges.
Midler i den størrelsesorden råder Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS) ikke over, men udvalget fandt dog i alt 73.280.000 kr. frem til 100 ansøgninger efter at have gransket de mange indkomne ansøgninger.
Helt i tråd med tidligere uddelinger fik stort set ingen det ønskede beløb – bortset fra tre i småsumsafdelingen: Bora Bora Residency Centre (50.000 kr.), Forsøgsstationen (150.000 kr.) og Convoi Exceptionel (40.000 kr.) – mens flere ansøgere måtte se deres forhåbninger om flerårig driftsstøtte i millionklassen forvandlet til projektstøtte i betydelig mindre skala.
Eller for de 139 andre ansøgninger: Slet ingenting.
Det er de barske vilkår for både ansøgerne og det udvalg, der skal tage beslutningerne på såvel scenekunstens som mulighedernes vegne.
Bæredygtighed og mangfoldighed
Men her er, hvad Scenekunstudvalget selv melder ud i kølvandet på uddelingen:
'Der er to temaer, som vi særligt har lagt mærke til i denne ansøgningsrunde. Det ene er bæredygtighed, som er et vigtigt fokus for teatrene i disse år, både når det gælder bæredygtig produktion, men også som tema i forestillingerne. Det andet er mangfoldighed, hvor der især er fokus på arabiske kvinders liv. Scenekunsten evner effektivt og varieret at formidle og skabe opmærksomhed om forskellige emner til alle aldersgrupper, og det er vores håb, at forestillingerne når ud til rigtig mange borgere i hele landet', lyder det fra udvalgsleder Lars Seeberg.
Bæredygtighedstemaet i form af klimakrisen udfoldes ifølge den medfølgende pressemeddelelse i forestillingen ’Historien om mig’, der skabes af PowerPlay i samarbejde med Teater V og Katapult og hvor klimaaktivister skal redde verden ved at undersøge de mentale årsager til den allestedsnærværende klimakatastrofe.
Det andet fremtrædende tema handler om at være kvinde med arabisk etnicitet i en moderne verden, hvor bl.a. danskdansk i forestillingen ’Habibti Stadig Single?' vil se på erfaringer og udfordringer, når man er 1. generations dansk-arabisk kvinde med et bagland, der ser institutionen ægteskab som det en kvindes liv bygges på. Forestillingen skal på landsdækkende turné og samarbejder desuden med boligsociale helhedsplaner i bl.a. Gellerup og Værebro Parken.
Mens et andet projekt, der sætter stereotyper under kritisk behandling, er forestillingen ’Den anden arabiske kvinde’, co-produktion mellem Teater Grob og Hanin Georgis. Forestillingen er et opgør med fordomme og med at blive sat i bås.
Målgruppeplacering
Her er nævnt produktioner, der formentlig vil blive markedsført primært som voksenforestillinger eller måske ungdoms- og voksenforestillinger, men de to tendenser kan også opleves i mange specifikke børne- og ungdomsforestillinger i disse år.
I vedstående faktaboks ses den samlede liste over støtte til to af de tre kategorier fra den aktuelle PUS-uddeling: 'Børn og unge' samt 'Delvis for børn og unge' – den tredje er selvfølgelig 'Voksne'.
Af tekniske årsager fremgår denne målgruppeplacering ikke af den tilgængelige liste over støttetildelte ansøgere på kunst.dk
Men den mulighed har Teateravisen heldigvis, fordi man i embedsværket bag Projektstøtteudvalget venligst og på opfordring sender et excelark, hvor det totale overblik fremgår: Alle ansøgere, det ansøgte, det tildelte – og altså placering i de tre ovennævnte kategorier.
Det forrige Projektstøtteudvalg gjorde i 2016 op med den hidtidige praksis med opdelte puljer til henholdsvis teater for børn og unge og for voksne.
Dermed forsvandt også den historiske mulighed for børneteaterområdet for at kontrollere, at den uskrevne regel om, at børneteatret sikres minimum 25 procent af udvalgets støttemidler, blev overholdt.
Det ER måske også en anakronisme og det ER givet svært at rubricere de mange ansøgninger, bl.a. fordi mange teatre nu producerer forestillinger, som ikke retter sig direkte mod en specifik aldersgruppe, ligesom der samarbejdes og co-produceres på kryds og tværs af tidligere skel mellem børne-, ungdoms- og voksenteatre.
Nyt PUS fra årsskiftet
Alligevel forsøger Teateravisen at skrue tunnelsynet på for lige at opliste modtagerne af støtte fra området.
Med erkendelse af, at det både ville kræve adgang til de specifikke ansøgninger og et udvidet kendskab til de mange aktører på scenekunstområdet for helt at kunne gennemskue, hvorfor de enkelte ansøgere er havnet i de enkelte grupperinger.
Men det kan da lige nævnes, at Dansehallerne får ca. fire mio. kr. til KORA, der står for organisationens særlige indsats for de 0-16 årige, hvor man præsenterer dans og koreografi for børn i daginstitutioner og skoler.
Mens Dramatiker Væksthus får en halv mio. kr. til brug for det kommende talentholds andet år, 2022-21. Dermed fortsætter Projektstøtteudvalget med at støtte det gode arbejde med at fremelske nye dramatiker-talenter til dansk børne- og ungdomsteater – ganske som man har gjort siden DV-projektets start i 1997 (se artiklen 'Nye tider for Dramatiker Væksthus').
Og som lidt useriøs bonusinfo kan da nævnes, at der er et sammenfald på hele 15 ansøgere mellem den aktuelle PUS-tildeling og de deltagende teatre på Horsens Teaterfestival, der afvikles i denne weekend:
Myka, Teater Blik, Hvid Støj Sceneproduktion, Teaterværkstedet Madam Bach, Passepartout Theatre Production, Teater Patrasket, Kitt Johnson X-act, Live Art Danmark, Boaz Barkan, Teater RUM, Luna Park Scenekunst, Hils Din Mor, Uppercut Danseteater, Gunilla Lind Danseteater, Mærkværk og Kitt Johnson X-Act.
Her er de formentlig med adskillige produktioner, der tidligere har modtaget støtte fra det nuværende Projektstøtteudvalg, der fratræder ved årsskiftet og erstattes af nye kræfter.
Men desværre næppe med flere og ellers stærkt påkrævede midler til de puljer, der indgår i udvalgets portefølje – og hvor man p.t. blot råder over ca. 114 mio. kr. årligt til uddeling.
Hele listen over den aktuelle tildeling kan findes her: https://www.kunst.dk/for-ansoegere/tildelinger