Af: Carsten Jensen

8. oktober 2009

Efterårsferie er også børneteatertid

Mange stationære børneteatre skruer op for blusset i den kommende uge med egne forestillinger, gæstespil, skattejagter og div. sideaktiviteter. Desuden afvikles to små børneteaterfestivaler i Københavnsområdet.

Der kæmpes ihærdigt om børnefamiliernes gunst i den tilstundende efterårsferie. Museer og musiksteder, badelande og butikscentre, naturparker og netcafeer – alle tilbyder at underholde børn og voksne sammen i uge 42.
Et godt tilbud er selvfølgelig professionel scenekunst for børn og unge. Hvor børneteater ofte er noget, som de kære små og lidt større ser sammen med jævnaldrende på skoler, institutioner, lokale teatre m.v., er der netop i efterårsferien gode muligheder for at opleve levende scenekunst sammen med forældre og bedsteforældre.
De fleste egnsteatre og små storbyteatre med egne scener byder på fuldt program alle efterårsferieugens dage, og mange har også ekstra lokkemidler.

Skattejagt, bøger og sød musik

Således tyvstarter Børneteatret Filuren i Århus allerede søndag den 11. oktober med skattejagt i Tivoli Friheden. Som betaling for de fundne skattekort modtager man et bevis på to fribilletter til forestillingen ’Prinsesse Himmel i Mund’, der dog først spiller på Filuren i marts måned næste år. I selve Tivoli Teatret kan man i ugens løb se forestillingen ’Den Døde Brud’, der er skabt af elever fra Filurens Teaterskole. Se mere på www.filuren.dk

Også egnsteatret i Viborg, Carte Blanche, tager utraditionelle midler i brug i efterårsferien, hvor man opfører ’Boglabyrint’ på Hovedbiblioteket. Der er tale om en ’magisk installation’, bygget af 100.000 bøger – og i denne opererer en beboer, der vil hjælpe publikum med at opleve bøgernes forunderlige verden. Se mere på www.cblanche.dk

I Aalborg sætter Jako-Bole Teatret ekstra turbo på oplevelserne tirsdag, onsdag og torsdag i uge 42, hvor der i forbindelse med Skægspires gæsteforestilling, ’Lucca’, efterfølgende er sang, dans og musik med Tine Mynster, der er kendt for sin glade, samværsskabende musik med de mindste. Se mere på www.jakobole.dk

Og apropos Skægspire, så spiller teatret også selv sin ’Lucca’ nogle dage hjemme i Odense i uge 42. Man har dog også ’Vals’ på progammet – samt besøg af Undergrunden (’Trold kan tæmmes’) og Fyren og Flammen (’Fusskopf’). Se mere på www.skaegspire.dk

T-shirt-maling og Bamse-hygge

Hopper vi over Storebælt til Næstved, vil Grønnegade Teater opføre deres nye ’teaterkoncert’ for de allermindste, ’Hva’ det?’, de fleste af efterårsferiedagene. Se mere på www.detlilleturneteater.dk

Der er selvfølgelig også masser af familieteater på de storkøbenhavnske børneteaterscener. Således spiller AnemoneTeatret ’Kokodyret og Pungmulen’ og Det Lille Teater ’Den rødhårede starut’, mens Zangenbergs Teater kan byde på ’Hr. Klovn’. Lidt længere fra indre by byder Teater Zeppelin på klimagyseren ’Klimatopia’, mens
Jytte Abildstrøms Teater tager imod på Riddersalen på Frederiksberg med både ’Gubben og æslet’ og den spritnye ’Takt og Tone’. Og Teater Vestvolden i Hvidovre er leveringsdygtig i ’Fuglen fra Afrika’. Der er flere steder ekstra forestillinger i anledningen af efterårsferien. Se mere på www.familieteater.dk

På de lidt større teatre sker der også ting og sager for de små.

folketeatret.dk’s åbne scene for børneteater, Børnescenen, åbner op for sæsonen med ’Den tårnhøje hund 2’ med Børneteatret. Med maling af T-shirts som ekstra fornøjelse i efterårsferien. Se mere på www.folketeatret.dk

Kulturhuset Viften i Rødovre lægger scene til det Det Ny Familieteaters ’Karlas Kabale’, der baseret på den tidligere topmodel Reneé Toft Simonsens populære bøger, som også er blevet filmatiseret. Se mere på www.detnyfamilieteater.dk

Og på Det Kgl. Teater benytter man efterårsferien til en genopsætning af den overmåde populære ’Kom Bamse, nu balletter vi’, hvor det store plysdyr får selskab af hele Nationalscenens børneballetkorps. Også her vil der være mulighed for lidt tegne-bamsehygge. Se mere på www.kglteater.dk

Festival i Vanløse – og med Asterions Hus

Turneteatret Asterions Hus har valgt efterårsferien til at markere, at man har åbnet sin egen teaterscene på det yderste af Christianshavn. Det sker med en hel lille teaterfestival, hvor man spiller en række af sine egne produktioner – blandt dem familieforestillingerne ’Lille Klaus og Store Klaus’ og ’Robin Hood’ for de fem-årige og op, men også ’1864’, ’Iliaden’ og ’Måske’ for de unge og voksne. Se program m.v. på www.asterionshus.dk

I den anden ende af storbyen afvikles Vanløse Børneteaterfestival på nu 13. år. Det foregår11.-16. oktober. Her kører metroen lige til forestillinger fra fem ’anerkendte børneteatre’, som det hedder i programmet. Vi kan da godt røbe, at det drejer sig om Barkentins Teater med ’Suttog’, Madam Bach med ’En mærkelig have’, Nørregaards Teater med ’Kamelen kom til sidst’, Morgana med ’Kort sagt’ og Teater 2 Tusind, der åbner festivalen med ’Tage Tyknakke’. Vanløse Børneteaterfestival er arrangeret af Corona La Balance, Vanløse Kulturhus og Vanløse Bibliotek. Se programmet her

Og så er der alle de andre efterårs-børneteateraktiviteter, der på det skammeligste ikke er nævnt. Herunder alle de turnerende børneteatre, der spiller forestillinger rundt omkring på landets biblioteker, institutioner og andre små scener i løbet af efterårsferien. Så hold øje med de lokale medier og de store guider – Kultunauts børneteaterguide kan man dog trykke sig direkte ind på øverst i højre hjørne – og tag med dit barn eller barnebarn eller naboens snotnæsede unge i teatret.

Seneste artikler

Seneste artikler

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere