Af: Martin Dreyer Pedersen

16. marts 2015

‘Det kommer til at betyde mere end nogen kan forestille sig’

Aprilfestival 2015 nærmer sig hastigt, og teateravisen.dk har derfor taget turen til Nordsjælland for at få en snak med Grethe Olsen, kulturidealist, børneteaterindkøber og ikke mindst medansvarlig for, at den store festival i år afvikles i Frederikssund og Halsnæs kommuner.

Bag enhver Aprilfestival står mindst én ildsjæl i den kommune, der ender med at stå for værtsskabet til verdens største festival med professionelt teater for børn og unge.

I år er det således naturligt at pege på Grethe Olsen som en af drivkræfterne i arbejdet med at få Aprilfestival 2015 til Frederikssund. Og lige så naturligt at tage turen til den nordsjællandske fjordby for at få en snak med hende.

Og en formiddag i februar byder Grethe Olsen så teateravisen.dk's udsendte velkommen i kulturhuset Elværket med kaffe og wienerbrød – samt et hav af scrapbøger, der dokumenterer de seneste mange års indsats med at arrangere  teaterforestillinger for børnene i kommunen. Hvilket altså ikke mindst skyldes Grethe Olsens indsats i Frederikssund Børneteater, hvor hun har været formand siden den spæde start i 1991.

Grethe Olsen, der lige er blevet 69 år, er et velkendt ansigt i Frederikssund Kommune, hvor hun sad i byrådet for SF i 25 år frem til seneste kommunalvalg. Her talte hun til stadighed kulturens sag og har i det hele taget viet sit liv til teater, hvor især børne- og ungdomsteater står hendes hjerte nær.

Børneteater i faste rammer

I 2014 modtog hun kommunens årlige kulturpris for sin indsats, og i år krones hendes anstrengelser altså med afviklingen af April 2015 for første gang i kommunen.

»Jeg flyttede til Frederikssund i 1981. Jeg blev lærer og begyndte at blande mig i kulturlivet. Jeg overværede vikingespillene og kom ind i den lokale teaterforening, som spurgte om ikke jeg kunne stå for at få flere børneforestillinger til kommunen. Der havde været en pædagog tidligere, som havde taget sig af det, men der manglede teater for de lidt større børn,« fortæller Grethe Olsen.

»Jeg syntes, at det var sjovt at få børneteater ind i nogle helt nye rammer. Frem for at vælge direkte fra forskellige teatre blev det til en brochure, hvor der i 1991 var beskrevet et udvalg på 16 forestillinger. Vi fik lavet et logo, og børnene var med til at tegne brochurens forside og andre teatre blev præsenteret. Institutioner kunne byde ind og købe forestillinger til ca. 40 kr. pr. billet og så var der refusion på skolerne. Det har været hamrende skægt og en vidunderlig del af mit liv.«

Kulturens betydning

Et rigt indre og ydre kulturliv – hvad enten det udspringer af litteratur, musik, billedkunst eller teater – bør ifølge Grethe Olsen være et hvert menneskes ret. Hun er klar over, at idrætslivet skal fylde og fylder meget i Frederikssund, men hun kæmper fortsat en kamp for, at hver en borger skal have adgang til og ikke mindst have lyst til adgang til kultur.

Aprilfestivalen bliver helt i tråd med hendes opfattelse af kulturens muligheder.

»Det kommer til at betyde mere, end nogen kan forestille sig. Jeg tror, at det store arbejde, der bliver lavet med Teatercentrum og os som kommune, kommer til at være skelsættende. Jeg tror, at udviklingen med at få opdraget skoleelever, lærere og pædagoger gennem teater og litteratur vil åbne op for nye læringsmuligheder – ja, det vil komme bag på mange, hvor meget vi kan lære. Forarbejdet op til festivalen vil også manifestere sig rigtig mange steder. Erhvervslivet vil kunne se fordelene. Tænk på turisme og al opmærksomheden. Alle vil kunne profitere af denne festival. Tro på det,« lyder det overbevisende fra den lokale ildsjæl.

Grethe Olsen tror og har troet på idéen om Aprilfestivalen i Frederikssund de sidste fem-seks år, hvor fundamentet til festivalen blev støbt og herefter blevet mere og mere udbygget for nu at være en realitet.

»Det var på tide, at Aprilfestivalen kom til Nordsjælland. Jeg talte, efter et møde med Henrik Køhler fra Teatercentrum og Jens Frimann fra Helsingør (formand for den lokale teaterforening, red.), med min borgmester. En budgetaftale et par år efter åbnede op for, at der kunne tilføres penge. Det skulle have været i 2014, men der kom et par forhindringer i vejen. Vi var pludselig parat igen i 2015, hvor Vejle havde tidligere påtaget sig værtskabet, men sprang fra, og Teatercentrum kunne derefter præsentere vores kommune som vært for festivalen 2015. Der røg champagnepropperne af i en fart,« fortæller hun.

Politik som en pligt

Det politiske liv har høj prioritet. Grethe Olsen mener, at mange flere burde blande sig i politik frem for at se passivt til eller brokke sig uden at have hjemmel for det.

»Det burde være som at aftjene sin værnepligt at tage ansvar og ikke bare være med til at stå og sige, at politikere er idioter. Desværre er der en tendens til at sige, at lærere ikke laver noget, at politikere kun er der for egen vindings skyld, og at andre igen udnytter systemet, men så kom dog selv ind i det politiske liv og gør noget selv. Ja, det burde være en pligt at sidde i politik. Du får et ansvar, og du kan ikke krænge det af dig,« kommer det fra Grethe Olsen, der ikke er bleg for at sige sin mening.

Som politiker har hun kæmpet hårde kampe, hun har talt højt om sine mærkesager, og hun har også oplevet modvind. Et nyt kulturhus i Frederikssund havde opbakning fra et enigt byråd, men en valgkamp kom i vejen. En række politiske modstandere mente, at Grethe Olsen kun tænkte i prestigebyggeri.

»Vi skulle have et nyt bibliotek, og så skulle vi selvfølgelig i tilknytning til det have nogle sale og alt det, som et moderne bibliotek skal kunne rumme i dag. Men nogle blev tosset. Vi har kort til København og kan bare tage derind, og så har vi Elværket (nuværende kulturhus, red.), men Elværket er kun otte meter i bredden, og mange teatertrupper kræver mindst ni meter. Da der var valgkamp, gik jeg selvfølgelig ud og talte højt om fordelene ved et nyt samlet bibliotek og kulturhus, og så var det mig, som fik hug – ikke byrådet som helhed. Det ville have kostet i omegnen af 150 millioner kroner, så det var et stort hus, som skulle kunne rumme rigtig meget, men så røg den. Vi kunne have været i gang med at bygge et kulturhus nu.«

Verdensmestre i børneteater

Grethe Olsen tror på, at Aprilfestival 2015 vil være med til at få borgerne i kommunen til åbne øjnene op for nødvendigheden af et rigt kulturliv og få dem til at se, hvor meget gavn, som ikke kun børn og unge men også voksne og ældre mennesker kan få af kulturelle oplevelser.

Begivenheden er en ønskedrøm, som går i opfyldelse. Som formand for Frederikssund Børneteater ved hun om nogen, at teater kan påvirke på en helt særlig måde. Ikke kun byen og kommunen vil kunne opleves på en helt ny måde, men borgerne vil komme hinanden ved som aldrig før.

»Jeg ser frem til og håber, at rigtig mange mennesker vil sige i den uge: Hold da lige op! Hvad er der sket med vores by og kommune? Hvor er det stort. Børnene kan slæbe deres forældre med ud om aftenen, hvor de igen kan se noget nyt teater. De vil boltre sig i en verden af historier – plus det faktum at børn vil kunne se og forstå temaer, som forældrene ellers har svært ved at tale med deres børn om. Det hele er vendt op og ned. Den pulserende glæde vil brede sig, og folk vil opleve hinanden, guide hinanden og hjælpe hinanden. Jeg skal personligt suge til mig af al det fantastiske, som skal ske den uge,« siger Grethe Olsen, der glæder sig over, hvordan børneteater gennem tiderne har begejstret og rørt mange unge mennesker.

Danmark er verdensmestre i børneteater – og det er altså ikke kun noget med røde næser, som hun siger.

 

Martin Dreyer Pedersen er cand.mag. i dansk og teatervidenskab og har praktisk teatererfaring som bl.a. dramalærer, dramatiker og teateranmelder. Han er tilknyttet Teatercentrum omkring Aprilfestival 2015.

Seneste artikler

Seneste artikler

Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere