Når et normalt år består af 365 dage og Nørregaards Teater i indeværende sæson 2009-10 er med i opførelsen af over 380 forestillinger rundt omkring i det ganske og danske land, så siger det sig selv, at der må være nogenlunde tilfredse miner hos teatrets ledelse.
Den hidsige aktivitet står så oven i købet i skærende kontrast til diverse udmeldinger fra andre børneteaterproducenter og i de kommunale aftagerled om færre opgaver og færre penge til indkøb af turnerende børneteater.
De 380 forestillinger er bl.a. et resultat af succesrige samarbejdsprojekter med bl.a. Teatret Møllen (’Den indbildt syge’), og Jako-Bole Teatret (’I byens lys’) samt samarbejdsaftaler med Teater O (’Europamesteren’ og ’Knockout’) og Teatret st.tv. (’6,P,LR,K?’)
Og medleder hos Nørregaards Teater, Carsten Wittrock, mener, at det samlede tal gør Nørregaards Teater til landets største turneteater – foran mammutten Det Danske Teater, der nu som folketeatret.dk ellers kalder sig ’det største turnerende teater i Danmark med en årlig turnekvote på mellem 275 og 350 forestillinger.
Carsten Wittrock har dog fundet frem til, at tallet i indeværende sæson er ca. 250 forestillinger (og så lige ca. 200 stationært i København), så under alle omstændigheder kan børneteatret – der jo ikke selv har nogen fast scene – godt tillade sig at byde ind på titlen som Danmarks største turneteater.
Gode faste kunder
Og det er ikke sket alene ved at sælge ’hele butikken’ til en enkelt arrangør – a la det første år efter kommunesammenlægningen, hvor Nørregaards Teater solgte 45 gange ’Kan du fløjte Johanne’ – men teatret lever stadig godt af tilfredse og tilbagevendende kunder, der rask væk køber otte-ti forestillinger ad gangen. Og så hjælper det jo også, at deres samarbejdsteatre sælger rigtig godt. I indeværende sæson er det således Teater O’s ’Knockout’, der topper med 20 forestillinger i Kalundborg.
Men de 380 forestillinger i alt er jo ikke så ringe for et teater, der blev stiftet i 1992 af Claus Reiche og Hans Nørregaard, som tog succesforestillingen ’Robinson & Crusoe’ med sig fra Kaskadeteatret.
En halv snes år senere forlod Claus Reiche teatret – der så blev til Nørregaards Teater – for at forfølge en akademisk karriere, der bl.a. har givet en ph.d. i børneteater og en titel som udviklingschef på KulturPrinsen i Viborg.
Forud for forrige sæson trådte Hans Nørregaard så også ud af teatrets daglige ledelse, der nu består af Carsten Wittrock, Nina Jeppesen og Heine Ankerdal – der til sammen råder over kompetencer inden for skuespil, scenografi, komposition, teknik og administration.
Fornyelse og muligheder
Og med mange udsolgte forestillinger gennem to sæsoner – og godt booket op til den kommende 2010-11, må skiftet siges at være en succes.
Men derfor kan man jo godt stille Carsten Wittrock – der i faktisk har været med i Nørregaards Teater helt fra teatrets start som stifter, administrator – og i øvrigt er forfatter til teatrets vellykkede dramatisering af ’Per Gynt’, ’Peers lille verden’, som var på repertoiret i slut-90’erne og nogle sæsoner frem.
»Man kan vel overordnet sige at det er gået ret smertefrit. Teatret blev i sin tid stiftet som et trepersoners ledet teater og organiseret som en forening og dermed en generalforsamling som øverste myndighed. Teatret blev stiftet på generalforsamlingen i 1992 med initiativ fra Hans Nørregaard, Claus Reiche og mig – så en af stifterne er stadig med i ledelsen,« siger Carsten Wittrock, der erkender, at der med en ny ledelses-sammensætning er mange ting, der ’går fra selvfølgeligheder til åbne spørgsmål’ – men at fornyelsen jo også giver nye muligheder for et teater.
Og Hans Nørregaard er i øvrigt stadig med på sidelinjen, bl.a. sidder han faktisk i teatrets nye bestyrelse.
Stifter på sidelinjen
»Det er klart vores opfattelse, at Hans er glad for at være på sidelinjen. Hans ønskede at trække sig som leder af teatret – og vi som nyansat ledelse ønskede at gøre brug af Hans som instruktør – i den første sæson på forestillingerne ’Den indbildt syge’ og ’I byens lys’ og i den kommende sæson i samproduktionen med AbstraXteater, ’Mit skatkammer’. Vi kan høste af hans erfaring, han er fri for den daglige drift og har dermed mulighed til at instruere andre teatre – og han gennemfører endda et eget projekt i den kommende sæson (bedstefarteater, red. – se artiklen
),« siger Carsten Wittrock.
Administration på skift
Rent geografisk har Nørregaards Teater også flyttet sig – fra den nu forhenværende teaterejers domæne i Ebeltoft til en mere ydmyg adresse på femte sal i København.
Men det hænger også sammen med, at den nuværende ledelse rent faktisk kører kontoret på skift uden fast adresse.
»Vi har et 70-nummer, som omstillet til den, der nu har telefonvagten – og det er fordelt helt fra sæsonstarten, således at vi hver især kan planlægge vores øvrige funktioner i teatret. Vi har en server hos Mico-data som vi på logge på, uanset hvorfra vi arbejder,« fortæller Carsten Wittrock, der selv tager turen på landevejene som tekniker og medhjælper – mens Heine Ankerdal og Nina Jeppesen også er at finde på spillerholdene.
Og så tager de tre ellers de afgørende beslutninger om repertoire, turneplan, samarbejdspartnere osv. via daglig snak og en månedligt ledelsesmøde.
Dertil kommer så et månedlangt seminar – med fælles arbejdsdag – lige efter børne- og ungdomsteaterfestivalen i april, hvor der modtages bestillinger, skrives kontrakter – og laves ansøgning til Scenekunstudvalget for næstfølgende sæson…
En fremtid som egnsteater?
Og det går som nævnt strygende. I skrivende stund har man således reserveret eller endelig kontrakt på ca. 130 forestillinger til sæson 2010-11.
Og klare planer for den korte og længere fremtid:
»På den korte bane har vi ambitionen om hver sæson at producere en til to forestillinger og gerne også to samarbejdsproduktioner, for derved at fastholde den store kundekreds, som teatret har med de 380 opførelser i indeværende sæson. At fastholde et udbud for de yngste og gennem vores samproduktioner at sigte mod et udbud for hele aldersspektret,« siger Carsten Wittrock.
»Vigtigst af alt er. at vi fastholder en kvalitet og konstant giver os selv og vores publikum nye udfordringer. Og på længere sigt ser vi os selv som et teater med flerårig driftsaftaler – som egnsteater eller lille storbyteater – med et naturligt fokus på nye initiativer og spillere i det danske teaterlandskab. Det må også gerne være som nu – altså et væksthus for projektteatre – men med lidt sikrere og mere solide rammer i form af prøvelokale, turnéudstyr, biler, konsulenter m.m.,« lyder det fra Carsten Wittrock.