Af: Carsten Jensen

7. maj 2012

Det er vigtigt at vise sig frem

Den internationale SpringFestival 2012 har nu base på Amager, men sigtet er globalt. Arrangørerne fra ZeBU vil skabe øget synlighed for scenekunst for børn og unge fra hele verden, hente inspiration fra udlandet til den mere selvtilstrækkelige del af dansk børneteater – og samtidig være en eventmæssig murbrækker i hovedstadsområdet.

Der er noget ganske symbolsk ved, at SpringFestival 2012 sættes i gang onsdag den 9. maj med en gadeparade af giraffer fra det spanske teater Xirriquiteula på Musiktorvet ved Amager Kulturpunkt, for en af de væsentligste grunde for arrangørerne fra ZeBU til at afvikle en international børneteaterfestival handler netop om at rage op og vise synlighed. Synlighed i det københavnske kulturbillede over for både tilskudsgivere, publikum og kolleger – og samtidig et lille opgør med den selvtilfredshed, som dansk børneteater ofte fremviser.

»Vi vil gerne vise mangfoldigheden og kvaliteten i børneteatret – og at det også findes i udenlandske forestillinger. Dansk børneteater har i lidt for mange år virket lidt for selvtilfredse pga. den uomtvistelige succes i udlandet. Men selvstrækkeligheden skal ikke skjule, at der også laves mindst lige så godt og nogle gange anderledes godt børneteater i udlandet. Vi vil gerne vise det frem for institutioner, private, kolleger m.v.,« siger Jørgen Carlslund, der sammen med Marc van der Velden udgør såvel SpringFestivalens som arrangørteatret ZeBU’s kunstneriske ledelse.

En international profil

»Internationaliseringen betyder meget for vores kunstneriske profil i ZeBU, og derfor er SpringFestival selvfølgelig også en international teaterfestival, selvom det er både dyrt og besværligt at hente udenlandske forestillinger ind, som måske sjældent er gearet til turne,« siger Jørgen Carlslund, som dog håber på, at en international festival af høj kvalitet kan sætte scenekunst for børn og unge i fokus hos både medier og publikum og vise, at børneteater kan være fuldt på højde med det bedste voksenteater.

Det vil SpringFestival 2012 byde ind på med 12 udenlandske forestillinger fra bl.a. Iran, Island, Belgien, Frankrig, Spanien, Norge og Sverige – suppleret af ni danske forestillinger, inkl. to af ZeBU’s egne og den nyslåede Reumert-prisvinder Teater Mys ’Små skridt’.

Forestillingerne vises over otte dage, fra 9.-16. maj 2012, med udgangspunkt i Amager Kulturpunkt og en række andre spillesteder. Dertil kommer seminarer, workshops, værksteder, udstillinger m.v.

Ikke mange ’konkurrenter’

SpringFestival er en biennal international festival, der afvikles for tredje gang – og uden den store konkurrence fra tilsvarende festivaler her i landet.

Teatret Fair Play, Odsherred Teater og Holbæk stod for nogle år siden bag et tilsvarende forsøg – og med samme motiv – på at lave en international festival med Caravanen, som med udgangspunkt i Vestsjælland også rullede over Fyn og til Jylland. Det blev til tre udgaver, inden festivalen gik i sig selv igen.

Silkeborg Dukketeaterfestival – også kaldet Festival of Wonder – eksisterer dog i bedste velgående som ligeledes biennal international festival, men viser teater for både børn og voksne og altså i Jylland.

Den store april-festival, arrangeret af Teatercentrum, inviterer som regel to-tre internationale forestillinger med, ligesom Horsens Teaterfestival i de senere år har sat et par udenlandske forestillinger på programmet.

Den største internationale festival for børneteater nogensinde blev dog afviklet i maj 2011 i forbindelse med ASSITEJ’s verdenskongres i København og Malmø, hvor 27 udenlandske samt ti svenske og ti danske forestillinger udgjorde et imponerende teaterudbud og i øvrigt blev spillet på de store teatre i de to Øresundsbyer. Omend til larmende tavshed fra de københavnske medier…

Festival som murbrækker

Men hvor de store danske festivaler, den omrejsende april-festival og Horsens-festivalen i september, i høj grad handler om at vise teater frem for danske formidlere og arrangører, mens den internationale teatershowcase :Danish+ i Aarhus med danske forestillinger på engelsk er målrettet tilrejsende udenlandske teaterkøbere, er SpringFestivals sigte anderledes

»Vi fokuserer på de lokale tilskuere og ikke på internationale opkøbere/gæster,« siger Jørgen Carlslund om SpringFestival 2012, der altså er for ’almindelige mennesker’ og tænkt som en murbrækker for både arrangørerne fra ZeBU og børneteater som genre og som en måde at sætte København og hovedstadsområdet på det børneteaterkulturelle landkort.

»Så mange som muligt skal vide, at der sker noget her, lyder det fra Carlslund, der erkender, at festivalens synlighed er en særdeles vigtig faktor for de økonomiske tilskudsgivere, der bl.a. består af Københavns Kommune, Region Hovedstaden, Statens Kunstråd og en række fonde.

Gratis for institutioner og skoler

Der er ekstra spænding på denne gang, fordi SpringFestival for første gang har centrum på Amager efter et par succesrige festivaler på Østerbro, hvor ZeBU – der indtil flytningen til Amager som lille storbyteater lød navnet Corona La Balance og havde base i Vanløse – altså slet ikke selv hørte hjemme.

»Der skal på den måde opbygges en ny publikumsbase, og de lokale skal vænne sig til at bruge deres lokale teater, men fordelen er selvfølgelig, at festivalen nu foregår tæt på vores eget teater og i lokalmiljøet,« lyder det fra Jørgen Carlslund.

Han er dog ret roligt omkring festivalens generelle belægningsprocent, der også har været høj ved de forrige festivaler. Ikke mindst fordi alle forestillinger er gratis for institutioner og skoler, ligesom der normalt er rigtig mange tilskuere til de mange udendørs forestillinger, der selvsagt også er gratis. Og så koster billetter til de indendørs glæder blot 50 kroner stykket.

Festivalens program er i øvrigt sendt ud til Storkøbenhavn samt formidlere og biblioteker m.v. på det meste af Sjælland. Og alle interesserede institutioner og skoler kan således byde ind på en gratis tur til en forestilling

Kulturudveksling over Øresund

Selvom SpringFestival 2012 primært foregår på Amager, er der også festivalaktiviteter i flere omegnskommuner, takket være en festivaldonation i form af regionalpuljemidler.

Det betyder, at der bl.a. spilles forestillinger i Herlev, Ishøj og Greve – men også Gamla Tvätteriet i Malmø indgår som spillested i SpringFestival.

Og dansk-svensk kulturudveksling på tværs af Øresund er programsat på festivalen, hvor en dansk og en svensk skoleklasse på mellemtrinnet via arbejde med teater skal få et indblik i forskelle og ligheder mellem de to sprogkulturer.  Samme formål har en svensk/dansk workshop med en svensk og en dansk ungdomsteatergruppe, der begge er vant til at arbejde med improvisationsteater.

Unge i fokus

De unge er også synlige på anden måde i festivalen, idet en flok ’unge agenter’ vil dokumentere SpringFestival 2012 i skikkelse af filmmagere, anmeldere, eventmagere m.v. – og her primært sætte fokus på professionel scenekunst på de unges præmisser.

Der vil givet være en del agenter fra ZeBU’s eget ungdomslaboratorium, ZeRUM, men andre unge mellem 13-19 år er også velkomne.

De unge befolker i øvrigt også scenen, idet unge amatører og professionelle medvirker i den svenske forestilling ’Zonen’ af Drömmarnes Hus, der spiller søndag aften på festivalen, mens ZeRUM-forestillingen ’WHAT IF’ tager over mandag aften.

Således rækker ZeBU’s scenekunstneriske laboratorium og den accelererende trend med unge skuespillere i professionelt regi også ind over SpringFestival.

Festivalen fortsætter

Jørgen Carlslund lægger afslutningsvis ikke skjul på, at SpringFestival i høj grad er tænkt som en synlighedsskabende murbrækker-event for ZeBU, der skal gøre det muligt at skabe bedre betingelser for nogle af teatrets mange projekter og ideer, fordi både nuværende sponsorer og potentielle tilskudsgivere kan se, at der sker noget på og omkring det lille storbyteater på Amager.

»Festivalen er jo også med til at generere en vis volumen for ZeBU, så der også er plads til kunstneriske krumspring for begge kunstneriske ledere,« lyder det fra Carlslund, der også glæder sig over, at festivalen, der jo primært er finansieret af eksterne midler, også skaber flere projektjob inden for branchen omkring festivalens afvikling.

Og han slår i øvrigt fast, at det er besluttet, at der også BLIVER en fjerde SpringFestival om to år.

Men lige her og nu er der altså en god lejlighed til at se, hvad dette års SpringFestival kan tilbyde af oplevelser med international og dansk scenekunst for børn og unge…

Seneste artikler

Seneste artikler

Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere