Af: Carsten Jensen

15. januar 2009

Der kom en pakke med kultur

Alle landets kommuner tilbydes nu en samlet kulturpakke med professionelt teater, dans og musik til skolebørnene. Bag står de tre netværksorganisationer Teatercentrum, Dansens Hus og LMS - Levende Musik i Skolen.

Tre kunstarter i én pakke skal danne vejen for oplevelser til alle landets skolebørn. Det er tre organisationer med mange års erfaring i formidling af professionel kunst for børn og unge, der nu spiller ud med et godt tilbud til landets kommuner: Afsæt en mindre sum penge pr. skolebarn og få en teaterforestilling, en danseforestilling og en teaterkoncert pr. barn pr. år. Og det med et minimum af administration for kommunen.

Ideen er fostret og udviklet i det netværk, der består af LMS – Levende Musik i Skolen, Dansens Hus (Ordningen Dans for børn) og Teatercentrum og som jævnligt mødes for at optimere betingelserne for, at landets børn får professionelle kulturoplevelser inden for de tre genrer.

Udover at være et offensivt skridt i den generelle kulturformidling kan det også være en vigtig håndsrækning til ikke mindst det turnerende børneteater, der lider af efterveerne af kommunalreformen, som mange steder i landet afmonterede et ellers velfungerende netværk af teaterformidlere på institutioner og skoler.

Modelforsøg

I første omgang skal kulturpakke-modellen afprøves for at se, om det er muligt at få udvalgte kommuner med på ideen, der med en central koordinator og en enkel opbygning skal give minimal administration for den enkelte kommune.

Samtidig lægger de tre kompetence-centre dog vægt på, at der skal være ‘lokalt ejerskab’ af den trefasede begivenhed, idet kommunen skal udpege både kommunal kontaktperson (det kan være en børnekulturkonsulent eller en frikøbt lærer el. lign.) og kontaktpersoner på skolerne, hvor vedkommende skal være ansvarlig for arrangementernes afvikling.

Som en vigtig sidegevinst skal det være med til at udvikle et kulturformidlende og kompetence-bærende netværk.

Om projektet fortæller Henrik Køhler, der er sekretariatsleder på Teatercentrum:

»Ideen er udsprunget af et naturligt behov ude i kommunerne for at kunne overskue tilbuddene om professionel kunst for børn, men på opfordring fra Kunstrådet satte de tre kompetencecentre LMS, Dansens Hus og Teatercentrum sig sammen og udviklede ‘Kulturpakker for Børn’ og sendte ideen til Kunstrådet. Desværre har Kunstrådet ikke set sig i stand til at støtte tiltaget økonomisk, men vi gennemfører alligevel et pilotprojekt i Haderslev Kommune i 2009/10, omend det bliver i en økonomisk skrabet model. Målet er, udover at sikre at alle skolebørn i kommunen i sæson 09/10 oplever mindst en skolekoncert, en teaterforestilling og en danseworkshop/forestilling, at vi opbygger et velfungerende netværk af kulturkoordinatorer, som også i fremtiden sikrer professionelle oplevelser til børnene.«

Henrik Køhler fortæller, at man i den indledende fase har været i kontakt med en halv snes kommuner, der alle var positive, men havde svært ved at få finansieringen klar så hurtigt. Men pilotprojektet er altså endt med at løbe af stabelen i Haderslev Kommune.

»Interessen for ‘Kulturpakker for Børn’ har været meget stor hos de kommuner, vi har været i kontakt med omkring pilotprojektet, ikke mindst fordi projektet giver en overskuelig økonomisk ramme for kommunen. Det er således muligt for kommunen allerede i budgetlægningen at sætte et rimeligt præcist beløb af til professionel kunst for børn. For os at se er der ikke nogen tvivl om, at denne slags initiativer er fremtiden for formidlingen af kunst til børn og på lang sigt kan man sagtens forestille sig 98 kommuner som deltagere i projektet. Det ville naturligvis kræve en opprioritering af kompetencecentrenes ressourcer. Til gengæld ville det efterlade landet med et velfungerende, landsdækkende netværk af formidlere,« lyder det fra Henrik Køhler.

Læs Henrik Køhlers UDSPIL’s-klumme om kulturpakkerne her på sitet – og se mere på www.kulturpakker.dk

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere