(9.5.2011) Årets Reumert fyldte 13 år, da prisfesten indtog Gamle Scene søndag aften og begavede dansk scenekunst med hæder og penge og kunstværker til de udvalgte. Og med kronprinsesse Mary som aftenens hædersgæst.
Hun fik også et par ord med på vejen fra Ditte Hansen, der for andet år i træk var showets suveræne vært og benyttede lejligheden til en lang række opsigtsvækkende kostumeskift og ikke mindst grove ud- og indfald mod teaterkunstens vilkår, dens økonomiske og politiske og organisatoriske bagmænd og kunstnerne selv.
’Dansk teater er en skrøbelig keramikbutik med brådne kar og krukker’, lød det bl.a. i starten, hvorefter hun aftenen igennem fortsatte med ramsaltede kommentarer og indsatte satiriske filmklip med særdeles aktuelle pointer.
Ditte Hansens indsats – med hjælp fra koreografen Bill Holmberg og skuespillerkollega Louise Mieritz i kulissen som medforfatter og sparrings partner – var på velgørende vis med til at give en god balance til prisfestens hyldest og takketaler. Også selvom ganske mange af prismodtagerne slap fint fra deres tur på podiet…
Hele holdet på scenen
Herunder bestemt også skuespilleren Lars Mikkelsen, der fik Bikubens Hæderspris – den største på 300.000 kr. – og kvitterede med et langt og godt indlæg om teatrets og sit eget væsen. Derudover blev det til i alt 15 priser og ti talentpriser. Det Kgl. Teater blev atter topscorer med fem – to til skuespillet, én til operaen og to til balletten), mens provinsteatrene hjemtog fire priser og landets små scener fem priser.
Hele listen kan ses på www.aaretsreumert.dk
– for her skal det nu dreje sig om børneteatrets indhugst i prisrækken.
Det Lille Teater gentog kunststykket fra 2002 og løb med prisen for Årets Børne-/Ungdomsteaterforestilling med ’Fra månen og ned’, der spillede på det lille teater i Lavendelstræde i efteråret 2010 for de 4-10-årige.
Og det var et glad team på hele otte personer, der befolkede Gamle Scene for at modtage hæderen. Dramaturg Trine Wisbech, der også er en del af Det Lille Teaters ledelse, forestod takketalen og pointerede, at prisvinderen var blevet til som et stort samarbejdsprojekt, der havde skrællet teatrets lille scenerum og derefter haft blot seks uger til at få forestillingen færdig.
På scenen var følgelig hele holdet, der udover dramaturgen talte instruktøren Charlotte Munksø, scenografen Christian Q Clausen, lydmanden Peter Friis og de medvirkende Rikke Bilde, Kathrine Høj Andersen og Caspar Juel Berg.
Anne Middelboe Christensen gav forestillingen fem stjerner i børneteateravisen.dk og skrev bl.a.:
’Det er lykkedes at skabe to fortællelag på én gang – legen, sådan som den foregår mellem de tre venner, men også legen, som den opleves af de tre hver især. Ungerne fanger tydeligvis pointen og lever sig ind i forskydningen. Ikke mindst derfor virker forestillingen så vellykket. På trods af sin banale handling bringer forestillingen alverdens raffinerede virkemidler i spil, så ungerne spejler sig i legen – og nok også ser sig selv udefra i glimt’.
Hun sluttede af med at prise Det Lille Teaters sans for at prøve nye kræfter, ’men også lysten til at lade småbørnsteatret blive målt op ad voksenteatret. Samtidig er forestillingen også ganske seværdig for voksne. For det med at komme med i en leg – eller blive holdt uden for en leg – det er jo sådan set det, som det meste af livet handler om’.
Garant for nyskrevet dramatik
Det Lille Teater kan til august fejre 45 års jubilæum som landets første permanente børneteaterscene – og var en af de allerførste pionerer udi det moderne danske børneteater, der for alvor kom på banen med Dansk Skolescenes fald i december 1968.
Men da havde Det Lille Teater altså spillet forestillinger i over to år, idet man 31. august 1966 havde premiere på sin første forestilling, Kaj Matthiessens ’Karrusellen Går’.
Teatret har i alle årene holdt til i baghuset i Lavendelstræde 7, der er en gammel købmandsgård fra 1789, som i tidens løb har været bl.a. snapsebrænderi og bordel og stald.
Teatrets varemærke er ny dramatik af høj kvalitet, skrevet direkte til teatret, og det høstede man i 2002 en Reumert-pris for med ’Mester flytter ind’. Nu er der altså endnu en til samlingen i det lille hyggelige teater med plads til mindre end 100 tilskuere.
Det Lille Teater har også organisatorisk været med fra starten som medstifter af BørneTeaterSammenslutningen i 1969, og teatrets daværende leder, Vibeke Gårdmand, var foreningens første valgte formand – fra 1970-73.
I dag har teatret en for tiden så usædvanlig ting som kollektiv daglig ledelse på fire personer: Klaus Simonsen, Freddi Larsen, Lone Bjerg og Trine Wisbech.
Talentpriser til ungdomsteatret
De to øvrige nominerede til børneteaterprisen måtte altså tage til takke med hæderen over at være udvalgt af Reumert-juryen.
Teater O var med ’360 grader’ nomineret for anden gang – teatret var også nomineret i 2008 for ’Europamestrene’ og har indimellem lavet så gode forestillinger som ‘Knockout’ og ‘Goodbye & farvel’ – men Lars Dammark og Anders Valentinus Dam må håbe på, at tredje gang er lykkens gang.
Teatret Masken med ’Oh, Romeo’ fik dog alligevel del i Reumert-hæderen, idet dramatikeren Thomas Markmann modtog en af de ti talentpriser for sit manuskript til forestillingen. Henrik Lyding kaldte det i børneteateravisen.dk for en ‘vellykket dramatisering af Merete Pryds Helles ungdomsroman fra 2006, som elegant blander det poetiske med det realistiske, så vi både mærker Shakespeare og nutidens sprog’.
Der var også lidt mere hæder til dansk børneteater i form af en talentpris til skuespilleren Maja Juhlin (uddannet fra Statens Teaterskole i 2010) for indsatsen i ZeBU’-forestillingen ’IRL 2’ – der fik de ultimative seks stjerner i børneteateravisen.dk, hvor ikke mindst skuespillerne blev rost for deres indsats.
‘Maja Juhlin rammer tidens sprog og håndbevægelser lige så eksakt, som hun lægger mascara’, lød det bl.a. i motiveringen.
Også skuespilleren Hadi Ka-Koush (uddannet fra Statens Teater i 2010) kan fremhæves her. Han fik prisen for sit spil i ungdoms-/voksenforestillingen ‘Nordkraft’ – samproduktionen mellem teatret af samme navn og Aalborg Teater.
Og endelig skal det da lige nævnes, at Edward Lloyd Pierce var nomineret for den innovative scenografi i ungdomsforestillingen ’Greenboy’ – en co-produktion mellem Husets Teater og Krash Kompani.
Også børneteatrets storslugende Reumert-prismodtager Catherine Poher var nomineret – men det var dog denne gang som instruktør af Åben Dans’ voksenforestilling ‘Elskende’.
Her gik prisen dog til den unge debuterende instruktør Elisa Kragerup, der fik et fornemt hattrick, idet hun blev valgt til Årets Instruktør for ‘Den Unge Werthers Lidelser’ på Det Kongelige Teater og Anne Linnet-teaterkoncerten ‘Hvid Magi’ på Betty Nansen Teatret, mens disse to forestillinger også blev valgt til Årets Forestilling og Årets Musikteater/show.