Af: Carsten Jensen

9. maj 2011

Den Store Dag for Det Lille Teater

Det Lille Teater fylder 45 år til august og fik allerede søndag aften en fin jubilæumsgave fra Reumert-juryen, der gav prisen for Årets Børne-/Ungdomsteaterforestilling til 'Fra månen og ned’. Ungdomsteatret blev også hædret via talentpriser til skuespillerne Maja Juhlin for indsatsen i ZeBU’s ’IRL2’ og Hadi Ka-Koush i 'Nordkraft' og dramatikeren Thomas Markmann for manus til Maskens ’Oh, Romeo’. Og så kunne Ditte Hansen godt fortjene en Æres-Reumert for sin indsats som konferencier.

(9.5.2011) Årets Reumert fyldte 13 år, da prisfesten indtog Gamle Scene søndag aften og begavede dansk scenekunst med hæder og penge og kunstværker til de udvalgte. Og med kronprinsesse Mary som aftenens hædersgæst.

Hun fik også et par ord med på vejen fra Ditte Hansen, der for andet år i træk var showets suveræne vært og benyttede lejligheden til en lang række opsigtsvækkende kostumeskift og ikke mindst grove ud- og indfald mod teaterkunstens vilkår, dens økonomiske og politiske og organisatoriske bagmænd og kunstnerne selv.

’Dansk teater er en skrøbelig keramikbutik med brådne kar og krukker’, lød det bl.a. i starten, hvorefter hun aftenen igennem fortsatte med ramsaltede kommentarer og indsatte satiriske filmklip med særdeles aktuelle pointer.

Ditte Hansens indsats – med hjælp fra koreografen Bill Holmberg og skuespillerkollega Louise Mieritz i kulissen som medforfatter og sparrings partner – var på velgørende vis med til at give en god balance til prisfestens hyldest og takketaler. Også selvom ganske mange af prismodtagerne slap fint fra deres tur på podiet…

Hele holdet på scenen

Herunder bestemt også skuespilleren Lars Mikkelsen, der fik Bikubens Hæderspris – den største på 300.000 kr. – og kvitterede med et langt og godt indlæg om teatrets og sit eget væsen. Derudover blev det til i alt 15 priser og ti talentpriser. Det Kgl. Teater blev atter topscorer med fem – to til skuespillet, én til operaen og to til balletten), mens provinsteatrene hjemtog fire priser og landets små scener fem priser.

Hele listen kan ses på www.aaretsreumert.dk
– for her skal det nu dreje sig om børneteatrets indhugst i prisrækken.

Det Lille Teater gentog kunststykket fra 2002 og løb med prisen for Årets Børne-/Ungdomsteaterforestilling med ’Fra månen og ned’, der spillede på det lille teater i Lavendelstræde i efteråret 2010 for de 4-10-årige.

Og det var et glad team på hele otte personer, der befolkede Gamle Scene for at modtage hæderen. Dramaturg Trine Wisbech, der også er en del af Det Lille Teaters ledelse, forestod takketalen og pointerede, at prisvinderen var blevet til som et stort samarbejdsprojekt, der havde skrællet teatrets lille scenerum og derefter haft blot seks uger til at få forestillingen færdig.

På scenen var følgelig hele holdet, der udover dramaturgen talte instruktøren Charlotte Munksø, scenografen Christian Q Clausen, lydmanden Peter Friis og de medvirkende Rikke Bilde, Kathrine Høj Andersen og Caspar Juel Berg.

Anne Middelboe Christensen gav forestillingen fem stjerner i børneteateravisen.dk og skrev bl.a.:

’Det er lykkedes at skabe to fortællelag på én gang – legen, sådan som den foregår mellem de tre venner, men også legen, som den opleves af de tre hver især. Ungerne fanger tydeligvis pointen og lever sig ind i forskydningen. Ikke mindst derfor virker forestillingen så vellykket. På trods af sin banale handling bringer forestillingen alverdens raffinerede virkemidler i spil, så ungerne spejler sig i legen – og nok også ser sig selv udefra i glimt’.

Hun sluttede af med at prise Det Lille Teaters sans for at prøve nye kræfter, ’men også lysten til at lade småbørnsteatret blive målt op ad voksenteatret. Samtidig er forestillingen også ganske seværdig for voksne. For det med at komme med i en leg – eller blive holdt uden for en leg – det er jo sådan set det, som det meste af livet handler om’.

Garant for nyskrevet dramatik

Det Lille Teater kan til august fejre 45 års jubilæum som landets første permanente børneteaterscene – og var en af de allerførste pionerer udi det moderne danske børneteater, der for alvor kom på banen med Dansk Skolescenes fald i december 1968.

Men da havde Det Lille Teater altså spillet forestillinger i over to år, idet man 31. august 1966 havde premiere på sin første forestilling, Kaj Matthiessens ’Karrusellen Går’.

Teatret har i alle årene holdt til i baghuset i Lavendelstræde 7, der er en gammel købmandsgård fra 1789, som i tidens løb har været bl.a. snapsebrænderi og bordel og stald.

Teatrets varemærke er ny dramatik af høj kvalitet, skrevet direkte til teatret, og det høstede man i 2002 en Reumert-pris for med ’Mester flytter ind’. Nu er der altså endnu en til samlingen i det lille hyggelige teater med plads til mindre end 100 tilskuere.

Det Lille Teater har også organisatorisk været med fra starten som medstifter af BørneTeaterSammenslutningen i 1969, og teatrets daværende leder, Vibeke Gårdmand, var foreningens første valgte formand – fra 1970-73.

I dag har teatret en for tiden så usædvanlig ting som kollektiv daglig ledelse på fire personer: Klaus Simonsen, Freddi Larsen, Lone Bjerg og Trine Wisbech.

Talentpriser til ungdomsteatret

De to øvrige nominerede til børneteaterprisen måtte altså tage til takke med hæderen over at være udvalgt af Reumert-juryen.

Teater O var med ’360 grader’ nomineret for anden gang – teatret var også nomineret i 2008 for ’Europamestrene’ og har indimellem lavet så gode forestillinger som ‘Knockout’ og ‘Goodbye & farvel’ – men Lars Dammark og Anders Valentinus Dam må håbe på, at tredje gang er lykkens gang.

Teatret Masken med ’Oh, Romeo’ fik dog alligevel del i Reumert-hæderen, idet dramatikeren Thomas Markmann modtog en af de ti talentpriser for sit manuskript til forestillingen. Henrik Lyding kaldte det i børneteateravisen.dk for en ‘vellykket dramatisering af Merete Pryds Helles ungdomsroman fra 2006, som elegant blander det poetiske med det realistiske, så vi både mærker Shakespeare og nutidens sprog’.

Der var også lidt mere hæder til dansk børneteater i form af en talentpris til skuespilleren Maja Juhlin (uddannet fra Statens Teaterskole i 2010) for indsatsen i ZeBU’-forestillingen ’IRL 2’ – der fik de ultimative seks stjerner i børneteateravisen.dk, hvor ikke mindst skuespillerne blev rost for deres indsats.

‘Maja Juhlin rammer tidens sprog og håndbevægelser lige så eksakt, som hun lægger mascara’, lød det bl.a. i motiveringen.

Også skuespilleren Hadi Ka-Koush (uddannet fra Statens Teater i 2010) kan fremhæves her. Han fik prisen for sit spil i ungdoms-/voksenforestillingen ‘Nordkraft’ – samproduktionen mellem teatret af samme navn og Aalborg Teater.

Og endelig skal det da lige nævnes, at Edward Lloyd Pierce var nomineret for den innovative scenografi i ungdomsforestillingen ’Greenboy’ – en co-produktion mellem Husets Teater og Krash Kompani.

Også børneteatrets storslugende Reumert-prismodtager Catherine Poher var nomineret – men det var dog denne gang som instruktør af Åben Dans’ voksenforestilling ‘Elskende’.

Her gik prisen dog til den unge debuterende instruktør Elisa Kragerup, der fik et fornemt hattrick, idet hun blev valgt til Årets Instruktør for ‘Den Unge Werthers Lidelser’ på Det Kongelige Teater og Anne Linnet-teaterkoncerten ‘Hvid Magi’ på Betty Nansen Teatret, mens disse to forestillinger også blev valgt til Årets Forestilling og Årets Musikteater/show.

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere