(24.3.2011) Skal den trykte udgave af Den Røde Brochure skrottes?
Det er et af de spændende spørgsmål, som modtagerne af den nyeste udgave af det omfangsrige repertoirekatalog for scenekunst for børn og unge skal svare på.
For det 296 siders store katalog kommer i et oplag på 12.000 eksemplarer, hvoraf de 10.000 fluks sendes gratis ud til formidlere, organisationer, teatre m.v. – hele modtagerskaren for den hedengangne avisudgave af Børneteateravisen – og faktisk ved udgiverne fra Teatercentrum ikke særlig præcist, hvor mange af disse tusinder af bøger, der reelt rammer interesserede modtagere.
Eller rettere: Man ved, at rigtig mange formidlere/arrangører absolut ikke vil undvære kataloget i bogform, fordi det fungerer som deres vigtigste håndbog, når der skal købes turnerende børneteater ind eller arrangeres ture til de stationære børneteaterscener.
For dem er det både en fornøjelse og en nødvendighed at kunne bladre frem for at trykke på tangenter, når man skal kigge dansk børneteater efter i kortene.
Brugerundersøgelse
Men Den Røde Brochure findes jo altså også som online-version på udgivernes (Teatercentrums) hjemmeside – hvor den så har den fordel at kunne opdateres med korrektioner, nye produktioner m.v. gennem hele sæsonen.
Mange bruger så begge dele som gensidigt supplement, men nu vil Teatercentrum gerne have et mere håndfast svar på problemstillingen papir kontra net.
Derfor er der i Den Røde Brochure 2011-12 indlagt en brugerundersøgelse med overskriften: ’Den Røde Brochure – har den en fremtid?’
Her bedes alle modtagere af repertoirekataloget svare på, om man gerne vil modtage Den Røde Brochure fremover – og fem korte spørgsmål om brugerniveauet – og returnere dem i på det frankerede svarkort.
Afhængig af responsen – som også kan indleveres online (!) – vil det vise sig, om man også i fremtiden kan modtage et eksemplar af Den Røde Brochure i den nuværende farvestrålende papirudgave på knap 300 portodyre sider.
Papir og/eller online
Succesraten for besparelser er sat ganske lavt – ud fra professionelle vurderinger kan man kun forvente, at to-tre procent af de 10.000 modtagere tager sig de få sekunders tid til at besvare spørgeskemaet, fortæller Den Røde Brochures redaktør gennem de seneste år, Søren K. Kløft, der også er kommunikationskonsulent på Teatercentrum.
Der er i øvrigt ikke sat en deadline på besvarelser, men Søren K. Kløft forventer, at alle potentielle svar er i hus inden sommerferien. Og opfordrer her til, at så mange som muligt tager sig tid til at svare på undersøgelsen.
Hvad den umiddelbare konsekvens af svarene bliver, har man dog ikke lagt sig fast på hos Teatercentrum, men det er klart, at en egentlig nedlæggelse af papirudgaven KAN komme på tale på kortere eller længere sigt.
Sikkert er det dog, at brochuren for sæson 2011-12 nu skulle være ude hos de faste modtageradresser – skæringsdatoen med postvæsenet var sat til 23. marts – og at andre interesserede formidlere, institutioner, organisationer og private m.fl. kan rekvirere Den Røde Brochure ganske gratis, inkl. porto, ved henvendelse til Teatercentrum.
De fleste er med
Og den gratis fornøjelse er så at kunne se, hvad 134 danske børne- og ungdomsteatre byder på i den kommende sæson. Med 436 refusionsberettigede teateroplevelser over katalogets 296 sider er der nok at gå til.
Udover de mange forestillingsbeskrivelser inkl. priser og tekniske dat – der er leveret af teatrene selv som egentlige salgstekster – er der en række gode forbrugersider med vejledning for arrangører omkring køb af børneteater, om refusionsordningen, nyttige adresser og hjemmesider m.v.
Ganske få af landets refusionsberettigede børneteatre er ikke med i Den Røde Brochure for 2011-12 – til gengæld ’mangler’ de fleste af de store institutionsteatre, landsdelsscener, Det Kongelige Teater m.fl., der jo ellers også tilbyder familieforestillinger for samme segment.
Børneteateravisen.dk har allerede anmeldt et godt stykke over halvdelen af de 436 forestillinger – p.t. omkring 230 stykker – og rigtig mange af de øvrige og specielt nye/nyere forestillinger vil ligeledes blive anmeldt i løbet af den kommende sæson.
Så hvis man vil kigge mere på de professionelle kritikeres vurderinger, er det bare at bruge Søg-funktionen (indtast teater og forestillingsnavn) her på portalen.
Omslagskunstneren
Den Røde Brochure, der første gang udkom i 1971 og dengang var et lille blåt hæfte med blot 11 børneteatres forestillinger, har været haft rød forside siden 1972, deraf navnet.
Og mange kunstnere har været forbi for at kreere forsiden. I år er det farvestrålende omslag lavet af Anders Walter (f. 1978), der begyndte at tegne for lokale blade i Århus som 12-årig og solgte sin første tegneserie som 14-årig.
Han har studeret illustration og filmvidenskab ved School of Visual Arts i New York. Anders Walter har arbejdet med reklame i mange sammenhænge og bl.a. lavet plakater for Carlsberg, Spies, DSB og Nordisk Film. Han har desuden udgivet tegneserien ’Solas’ i to bind, der også udkommer i Frankrig og Belgien. Udover tegnearbejdet har Anders Walter arbejdet som instruktør på musikvideoer.