Kommentar af Me Lund

29. oktober 2020

Den kulturelle indlandsis kælver – igen

Kulturminister Joy Mogensen slår nu til lyd for, at Det Kongelige Teater skal kunne spille flere musicals. Ikke for musicalernes skyld. Ikke for publikums skyld. Men for pengenes.

KUNSTEN i almindelighed og scenekunsten i særdeleshed er presset. Ikke bare af covid-19. Men også af tidsånden, der tilsyneladende foretrækker det sofa- og slumrevenlige serieformat på Netflix frem for fokuseret nærvær i teatersalen. 

Forleden gik den socialdemokratiske kulturminister Joy Mogensen derfor ud med et forslag om, at Det Kongelige Teater skulle spille flere musicals. I sig selv et helt banalt udsagn, der som andre uvidende ytringer foregiver at løse et problem uden at forholde sig til, at det dels skaber andre, dels slet ikke har taget sig tid til at definere problemets kerne. 

Med denne type uigennemtænkte mediestøj er kulturministeren således igen i gang med at fjerne opmærksomheden fra det egentlige problem, nemlig at kunsten i årevis er blevet udsultet økonomisk og nu tillige lider under, at regeringen hverken har respekt eller visioner for området.

 

I SIG SELV er musicals på nationalscenen jo ikke kontroversielt eller endsige noget columbusæg i forhold til at få solgt billetter. Det er sket masser af gange i teatrets historie, at drama og opera har veget pladsen for den populære genre, når der har været en særlig kunstnerisk begrundelse for det. 

Det skete f.eks. i 1950'erne og 1960'erne med musicalspexet 'Den gode fregat Pinafore', i nyere tid med 'My Fair Lady' og 'Cabaret' – og det sker sikkert også med forårets 'West Side Story'. Det Kongelige Teater har faktisk i de senere år rakt meget ud mod nye publikumsgrupper inden for alle kunstarterne, bl.a. er balletten frisk med fængende dansepotpourri-aftener, og skuespillet står bag alternative teaterkoncerter og mastodontforestillingerne i Ulvedalene, som nu også bliver eksporteret til det jyske brohoved på Moesgaard i Aarhus.

 Alle er velkomne på nationalscenen. Selvfølgelig er de det. Børnene har sågar fået deres helt egne Bamseballetter, Jakob Martin Strid og  Astrid Lindgren i det store format og et samarbejde med Sigurd Barrett og hans 'Danmarkshistorie'.

 

DISSE TILTAG – deres høje kvalitetsniveau i øvrigt ufortalt – har reddet nationalscenen økonomisk. Også da det blev stillet over for den forrige regerings såkaldte omprioriteringsbidrag, som medførte horrible besparelser, der med et par pennestrøg fjernede uerstattelige traditioner og fremtidige kunstneriske muligheder på stedet.

De fleste blev efterhånden enige om, at det var for galt, men det er aldrig blevet problematiseret, at den nye aggressivt kommercielle praksis – som nu altså vil skrive musicals ind i Det Kongelige Teaters næste flerårsaftale – er sevet ind som den ny normal, manipulerende italesat som 'øget demokratisering'. Endsige, at den har forplantet sig til det øvrige teaterlandskab inklusive visse dele af børneteatret. 

Det er ikke musicalerne, der er problemet. Det er tankegangen. Alle opfordres til at jagte kassesucceserne, statsstøtte eller ej, for ellers er man – død. 

 

SÅ HVAD bliver det næste? At kulturministeren opfordrer de økonomisk trængte børneteatre til at spille børnemusicals for at kompensere for de aflyste festivaler og heraf manglende udstillingsvinduer? Der skal nok være gesjæftig forretningsvilje, som ser potentiale i det, og sådan vil traditionen for at dyrke og videreudvikle det særlige udtryk, der med børnene i centrum har gjort dansk børneteater til en verdenssensation, sygne hen og gå tabt. Nøjagtig som det i stigende tempo er sket med viden, praksis, traditioner og omhyggelighed overalt i kunstens verden.

Det er nemt at gå efter kulturministeren. Men hun er ikke hovedproblemet. Det chokerende er, at en så potent regering som den nuværende ikke har afsat politiske ressourcer til at give kunsten det rygstød og den respekt, der kunne løfte den på samme måde, som det er sket tidligere i historien. Engang stillede socialdemokratiet sig i spidsen for en oprustning og en kvalitetssikring på kunstens område. Det talte kunsten op. Det lod f.eks. de bedste kunstnere udsmykke skolerne og vænnede børn til mødet med kunsten og  kunstnerne. Den form for demokratisering – og samtalen om den – forsvandt endegyldigt med nødvendighedens politik.

NU HANDLER det om Arne. Og om klima. Men kunsten er vores kulturelle indlandsis. Med jævne mellemrum kommer der sprækker i den. Mens de vokser, hører man den faretruende rumlen, den urovækkende klagen derinde fra massivet. Men ingen gør noget. Ingen tænker på, hvad det kommer til at betyde for vores børn og børnebørn. Alle trækker på skuldrene og tænker, det er naturens gang. 

Og nu – netop nu! – har endnu et stolt stykke kulturel identitet revet sig løs og kastet sig i bølgerne med et afmægtigt suk. Borte. Opløst. Bobler – ikke i bækken, men i Historieløshedens Hav. 

Og vi lod det ske.

 

Me Lund er freelance teater- og kulturjournalist, forfatter, foredragsholder og oversætter, dramaturg, medlem af Reumert-juryen, Lauritzen-prisens priskomite – og lejlighedsvis teateranmelder her på Teateravisen

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere