Af: Carsten Jensen

24. august 2009

Forsiden af bogen prydes af et foto fra Reumert-prisvinderen 'Historien om en mor' Foto: Jens Hemmel

Den korte version

Corona La Balance har lavet et fint lille skrift om sine fire år som statsensemble for børneteater. Kunstrådet og Scenekunstudvalget ønskede ikke at dokumentere den store satsning på børneteaterområdet.

Fakta

Corona La Balance er en fusion af Corona Danseteater og Theater La Balance.

Teatret var statsensemble for børneteater fra august 2005 til juni 2009. De tre første år med en støtte på 9 mio. kr. og sidste år nedskåret til 6 mio. kr.

Siden 1. juli 2009 har Corona La Balance været lille storbyteater under Københavns Kommune - fra 1. januar 2010 i det ombyggede Røde Kro Teater på Øresundsvej 4 på Amager, men man beholder

Smedehallen på Kastanie Allé i Vanløse som produktions- og øvelokaler.

Økonomi: Fra 1. januar 2010 støtte fra Københavns Kommune med tre mio. kr. årligt i tre år. Scenekunstudvalget har bevilget 2,6 mio.kr. årligt de to kommende sæsoner.

Læs mere om teatret på www.corona-la-balance.dk

Pr. 30. juni i år måtte Corona La Balance aflevere titlen som statsensemble for børneteater. Desværre kunne de ikke give stafetten videre til et nyt teater, for den prestigeskabende ordning er som bekendt blevet nedlagt af Kunstrådet, der ikke har kunnet finde ressourcer til en fortsættelse.

Og hverken Kunstrådet eller Scenekunstudvalget har haft behov for at iværksætte en officiel, skriftlig evaluering af projekt statsensemble, der trods alt har modtaget omkring 33 mio. kr. over de fire år – og alt andet lige er udtryk for en af de største satsninger i dansk børneteater overhovedet.

En henvendelse fra børneteateravisen.dk til formanden for Scenekunstudvalget har ikke resulteret i en reaktion, men man må gå ud fra, at det handler om (manglende) økonomi. Corona La Balance har trods forespørgsler ikke selv fået en egentlig begrundelse for denne manglende afrapportering.

Retfærdighedsvis skal det dog sige, at statsensemblet ER blevet evalueret tidligere i forløbet. Det skete i starten af 2007 og altså efter de første halvandet år og som led i kommissoriet for det nye statsensemble. Evaluatør var dramaturg og ph.d. Kirsten Dahl, men de fleste var ret enige om, at denne ‘midtvejsevaluering’ skete for tidligt i et kompliceret forløb.

80 gode sider

Men en slutevaluering vil altså ikke finde sted, og derfor har det nu tidligere statsensemble selv ladet udarbejde en lille bog om deres arbejde. ‘Historien om et statsensemble’ er en fin tryksag med flotte fotos og en faktuel dokumentation, selvom der selvfølgelig ikke er tale om et videnskabeligt, endsige neutralt stykke arbejde.

Alligevel blader man gennem de 80 sider med en stille glæde over alt det, der trods alt blev nået og kæmpet frem. Såvel kunstnerisk og som organisatorisk gennem de fire års ensemble-værk.

Det er dramaturg og bestyrelsesmedlem Biba Schwoon, der har stået for tekst og tekstindsamling, og bogen går – efter et ganske interessant og historisk belagt interview med de tre kunstneriske ledere, Marc van der Velden, Lotte Faarup og Jørgen Carlslund, om deres kunstneriske ambitioner – rent kronologisk frem med omhyggelig omtale af de enkelte forestillinger i perioden, tilsat diverse anmeldelsesuddrag og andre kommentarer.

Også laboratoriearbejde, formidling, udlandsaktiviteter, planerne om et scenekunsthus og Springfestival m.v. er kort beskrevet, inden man når frem til et lille kronologisk register.

Og således får Corona La Balance som statsensemble for børneteater alligevel dokumenteret sin eksistens og sin fyldige plads i dansk børneteaters historie.

Bogen er trykt i ca. 250 eksemplarer, som stort set alle er sendt ud i verden. Til nuværende og tidligere ansatte, til relevante offentlige instanser m.v. Men ‘Historien om et statsensemble’ kan læses og/eller downloades på hjemmesiden www.corona-la-balance.dk fra i dag.

Gæstespil på Nationalscenen

Og mens tiden som statsensemble er slut, fortsætter Corona La Balance som bekendt som lille storbyteater med base på Amager. P.t. foregår renovering af det tidligere Røde Kro Teater, og de økonomiske aftaler med Københavns Kommune og Scenekunstudvalget (sidstnævnte støtter over de næste to år med 2 x 2,6 mio. kr. til bl.a. turneaktiviteter m.v.) er på plads. Læs også artiklen
‘Vand i hovedet og begge ben på Amager’.

Corona La Balance satser på at kunne ‘åbne’ sin nye teaterhistorie på Amager i starten af det nye år. Det bliver så med en kunstnerisk ledelse uden Lotte Faarup, der har valgt at skabe sit eget teater, Det Olske Orkester, der med forestillingen ‘Skyggen af Kain’ skal turnere rundt i landet og bl.a. spille for unge kriminelle i landets fængsler.

Men Corona La Balance fortsætter som hidtil. Og man er skam ikke helt smidt ud af det gode selskab. Således indtager det tidligere statsensemble såmænd Det Kongelige Teaters Skuespilhus fra 25.-29. august, hvor man hver dag kl. 10 og 12 (lørdag kl. 15) kan møde Marc van der Velden og Lotte Bergstrøm i den meget roste forestilling, ‘100 historier og en til’.

De to spillere kan så føle suset fra det kongelige teaterliv – al den stund de har fået hver sin private garderobe med hvilebænk og eletroniske markiser og flot udsigt til havnen…

Fakta

Corona La Balance er en fusion af Corona Danseteater og Theater La Balance.

Teatret var statsensemble for børneteater fra august 2005 til juni 2009. De tre første år med en støtte på 9 mio. kr. og sidste år nedskåret til 6 mio. kr.

Siden 1. juli 2009 har Corona La Balance været lille storbyteater under Københavns Kommune - fra 1. januar 2010 i det ombyggede Røde Kro Teater på Øresundsvej 4 på Amager, men man beholder

Smedehallen på Kastanie Allé i Vanløse som produktions- og øvelokaler.

Økonomi: Fra 1. januar 2010 støtte fra Københavns Kommune med tre mio. kr. årligt i tre år. Scenekunstudvalget har bevilget 2,6 mio.kr. årligt de to kommende sæsoner.

Læs mere om teatret på www.corona-la-balance.dk

Flere artikler

Marc og Joop og Det første bogstav

Marc og Joop og Det første bogstav

På Horsens Teaterfestival i september kunne man møde et helt nyt teater med et temmelig særegent navn, hvis første forestilling var et autentisk flygtningsdrama. Bag forestilling og teater står en af dansk børne- og ungdomsteaters mest erfarne kunstnere
Læs mere
Scenekunst og julestemning

Scenekunst og julestemning

De første store juleforestillinger er allerede sat i gang rundt omkring på landets store scener, mens de lidt mindre og helt små teatre venter med at uddele dramatisk juleknas til slutningen af november og starten af december. Teateravisen prøver som vanligt at levere et overblik over de scenekunstneriske julerier.
Læs mere
Teateravisen skifter digital ham

Teateravisen skifter digital ham

Efter 15 år som nyhedsportal i de samme grafiske gevandter sker der endelig noget. Så velkommen til en 2023-udgave af Teateravisen.dk, som forhåbentlig gør det endnu mere behageligt at besøge denne særlige medie-niche for professionel scenekunst for børn og unge.
Læs mere
Et blåt egern taler ud!

Et blåt egern taler ud!

I kølvandet på bl.a. Horsens Teaterfestivals tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse og interaktivitet er Teateravisens anmelder, Kirsten Dahl, taget på en oplevelsesorienteret rundtur i tidens scenekunst for børn og unge for at se, hvad der egentlig gemmer sig bag de mange buzzwords.
Læs mere

Seneste artikler

Seneste artikler

Marc og Joop og Det første bogstav

Marc og Joop og Det første bogstav

På Horsens Teaterfestival i september kunne man møde et helt nyt teater med et temmelig særegent navn, hvis første forestilling var et autentisk flygtningsdrama. Bag forestilling og teater står en af dansk børne- og ungdomsteaters mest erfarne kunstnere
Læs mere
Scenekunst og julestemning

Scenekunst og julestemning

De første store juleforestillinger er allerede sat i gang rundt omkring på landets store scener, mens de lidt mindre og helt små teatre venter med at uddele dramatisk juleknas til slutningen af november og starten af december. Teateravisen prøver som vanligt at levere et overblik over de scenekunstneriske julerier.
Læs mere
Teateravisen skifter digital ham

Teateravisen skifter digital ham

Efter 15 år som nyhedsportal i de samme grafiske gevandter sker der endelig noget. Så velkommen til en 2023-udgave af Teateravisen.dk, som forhåbentlig gør det endnu mere behageligt at besøge denne særlige medie-niche for professionel scenekunst for børn og unge.
Læs mere
Et blåt egern taler ud!

Et blåt egern taler ud!

I kølvandet på bl.a. Horsens Teaterfestivals tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse og interaktivitet er Teateravisens anmelder, Kirsten Dahl, taget på en oplevelsesorienteret rundtur i tidens scenekunst for børn og unge for at se, hvad der egentlig gemmer sig bag de mange buzzwords.
Læs mere
Marc og Joop og Det første bogstav

Marc og Joop og Det første bogstav

På Horsens Teaterfestival i september kunne man møde et helt nyt teater med et temmelig særegent navn, hvis første forestilling var et autentisk flygtningsdrama. Bag forestilling og teater står en af dansk børne- og ungdomsteaters mest erfarne kunstnere
Læs mere
Scenekunst og julestemning

Scenekunst og julestemning

De første store juleforestillinger er allerede sat i gang rundt omkring på landets store scener, mens de lidt mindre og helt små teatre venter med at uddele dramatisk juleknas til slutningen af november og starten af december. Teateravisen prøver som vanligt at levere et overblik over de scenekunstneriske julerier.
Læs mere
Teateravisen skifter digital ham

Teateravisen skifter digital ham

Efter 15 år som nyhedsportal i de samme grafiske gevandter sker der endelig noget. Så velkommen til en 2023-udgave af Teateravisen.dk, som forhåbentlig gør det endnu mere behageligt at besøge denne særlige medie-niche for professionel scenekunst for børn og unge.
Læs mere
Et blåt egern taler ud!

Et blåt egern taler ud!

I kølvandet på bl.a. Horsens Teaterfestivals tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse og interaktivitet er Teateravisens anmelder, Kirsten Dahl, taget på en oplevelsesorienteret rundtur i tidens scenekunst for børn og unge for at se, hvad der egentlig gemmer sig bag de mange buzzwords.
Læs mere