Af: Carsten Jensen

24. august 2009

Den korte version

Corona La Balance har lavet et fint lille skrift om sine fire år som statsensemble for børneteater. Kunstrådet og Scenekunstudvalget ønskede ikke at dokumentere den store satsning på børneteaterområdet.

Pr. 30. juni i år måtte Corona La Balance aflevere titlen som statsensemble for børneteater. Desværre kunne de ikke give stafetten videre til et nyt teater, for den prestigeskabende ordning er som bekendt blevet nedlagt af Kunstrådet, der ikke har kunnet finde ressourcer til en fortsættelse.

Og hverken Kunstrådet eller Scenekunstudvalget har haft behov for at iværksætte en officiel, skriftlig evaluering af projekt statsensemble, der trods alt har modtaget omkring 33 mio. kr. over de fire år – og alt andet lige er udtryk for en af de største satsninger i dansk børneteater overhovedet.

En henvendelse fra børneteateravisen.dk til formanden for Scenekunstudvalget har ikke resulteret i en reaktion, men man må gå ud fra, at det handler om (manglende) økonomi. Corona La Balance har trods forespørgsler ikke selv fået en egentlig begrundelse for denne manglende afrapportering.

Retfærdighedsvis skal det dog sige, at statsensemblet ER blevet evalueret tidligere i forløbet. Det skete i starten af 2007 og altså efter de første halvandet år og som led i kommissoriet for det nye statsensemble. Evaluatør var dramaturg og ph.d. Kirsten Dahl, men de fleste var ret enige om, at denne ‘midtvejsevaluering’ skete for tidligt i et kompliceret forløb.

80 gode sider

Men en slutevaluering vil altså ikke finde sted, og derfor har det nu tidligere statsensemble selv ladet udarbejde en lille bog om deres arbejde. ‘Historien om et statsensemble’ er en fin tryksag med flotte fotos og en faktuel dokumentation, selvom der selvfølgelig ikke er tale om et videnskabeligt, endsige neutralt stykke arbejde.

Alligevel blader man gennem de 80 sider med en stille glæde over alt det, der trods alt blev nået og kæmpet frem. Såvel kunstnerisk og som organisatorisk gennem de fire års ensemble-værk.

Det er dramaturg og bestyrelsesmedlem Biba Schwoon, der har stået for tekst og tekstindsamling, og bogen går – efter et ganske interessant og historisk belagt interview med de tre kunstneriske ledere, Marc van der Velden, Lotte Faarup og Jørgen Carlslund, om deres kunstneriske ambitioner – rent kronologisk frem med omhyggelig omtale af de enkelte forestillinger i perioden, tilsat diverse anmeldelsesuddrag og andre kommentarer.

Også laboratoriearbejde, formidling, udlandsaktiviteter, planerne om et scenekunsthus og Springfestival m.v. er kort beskrevet, inden man når frem til et lille kronologisk register.

Og således får Corona La Balance som statsensemble for børneteater alligevel dokumenteret sin eksistens og sin fyldige plads i dansk børneteaters historie.

Bogen er trykt i ca. 250 eksemplarer, som stort set alle er sendt ud i verden. Til nuværende og tidligere ansatte, til relevante offentlige instanser m.v. Men ‘Historien om et statsensemble’ kan læses og/eller downloades på hjemmesiden www.corona-la-balance.dk fra i dag.

Gæstespil på Nationalscenen

Og mens tiden som statsensemble er slut, fortsætter Corona La Balance som bekendt som lille storbyteater med base på Amager. P.t. foregår renovering af det tidligere Røde Kro Teater, og de økonomiske aftaler med Københavns Kommune og Scenekunstudvalget (sidstnævnte støtter over de næste to år med 2 x 2,6 mio. kr. til bl.a. turneaktiviteter m.v.) er på plads. Læs også artiklen
‘Vand i hovedet og begge ben på Amager’.

Corona La Balance satser på at kunne ‘åbne’ sin nye teaterhistorie på Amager i starten af det nye år. Det bliver så med en kunstnerisk ledelse uden Lotte Faarup, der har valgt at skabe sit eget teater, Det Olske Orkester, der med forestillingen ‘Skyggen af Kain’ skal turnere rundt i landet og bl.a. spille for unge kriminelle i landets fængsler.

Men Corona La Balance fortsætter som hidtil. Og man er skam ikke helt smidt ud af det gode selskab. Således indtager det tidligere statsensemble såmænd Det Kongelige Teaters Skuespilhus fra 25.-29. august, hvor man hver dag kl. 10 og 12 (lørdag kl. 15) kan møde Marc van der Velden og Lotte Bergstrøm i den meget roste forestilling, ‘100 historier og en til’.

De to spillere kan så føle suset fra det kongelige teaterliv – al den stund de har fået hver sin private garderobe med hvilebænk og eletroniske markiser og flot udsigt til havnen…

Seneste artikler

Seneste artikler

Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere