Af: Carsten Jensen

24. august 2009

Den korte version

Corona La Balance har lavet et fint lille skrift om sine fire år som statsensemble for børneteater. Kunstrådet og Scenekunstudvalget ønskede ikke at dokumentere den store satsning på børneteaterområdet.

Pr. 30. juni i år måtte Corona La Balance aflevere titlen som statsensemble for børneteater. Desværre kunne de ikke give stafetten videre til et nyt teater, for den prestigeskabende ordning er som bekendt blevet nedlagt af Kunstrådet, der ikke har kunnet finde ressourcer til en fortsættelse.

Og hverken Kunstrådet eller Scenekunstudvalget har haft behov for at iværksætte en officiel, skriftlig evaluering af projekt statsensemble, der trods alt har modtaget omkring 33 mio. kr. over de fire år – og alt andet lige er udtryk for en af de største satsninger i dansk børneteater overhovedet.

En henvendelse fra børneteateravisen.dk til formanden for Scenekunstudvalget har ikke resulteret i en reaktion, men man må gå ud fra, at det handler om (manglende) økonomi. Corona La Balance har trods forespørgsler ikke selv fået en egentlig begrundelse for denne manglende afrapportering.

Retfærdighedsvis skal det dog sige, at statsensemblet ER blevet evalueret tidligere i forløbet. Det skete i starten af 2007 og altså efter de første halvandet år og som led i kommissoriet for det nye statsensemble. Evaluatør var dramaturg og ph.d. Kirsten Dahl, men de fleste var ret enige om, at denne ‘midtvejsevaluering’ skete for tidligt i et kompliceret forløb.

80 gode sider

Men en slutevaluering vil altså ikke finde sted, og derfor har det nu tidligere statsensemble selv ladet udarbejde en lille bog om deres arbejde. ‘Historien om et statsensemble’ er en fin tryksag med flotte fotos og en faktuel dokumentation, selvom der selvfølgelig ikke er tale om et videnskabeligt, endsige neutralt stykke arbejde.

Alligevel blader man gennem de 80 sider med en stille glæde over alt det, der trods alt blev nået og kæmpet frem. Såvel kunstnerisk og som organisatorisk gennem de fire års ensemble-værk.

Det er dramaturg og bestyrelsesmedlem Biba Schwoon, der har stået for tekst og tekstindsamling, og bogen går – efter et ganske interessant og historisk belagt interview med de tre kunstneriske ledere, Marc van der Velden, Lotte Faarup og Jørgen Carlslund, om deres kunstneriske ambitioner – rent kronologisk frem med omhyggelig omtale af de enkelte forestillinger i perioden, tilsat diverse anmeldelsesuddrag og andre kommentarer.

Også laboratoriearbejde, formidling, udlandsaktiviteter, planerne om et scenekunsthus og Springfestival m.v. er kort beskrevet, inden man når frem til et lille kronologisk register.

Og således får Corona La Balance som statsensemble for børneteater alligevel dokumenteret sin eksistens og sin fyldige plads i dansk børneteaters historie.

Bogen er trykt i ca. 250 eksemplarer, som stort set alle er sendt ud i verden. Til nuværende og tidligere ansatte, til relevante offentlige instanser m.v. Men ‘Historien om et statsensemble’ kan læses og/eller downloades på hjemmesiden www.corona-la-balance.dk fra i dag.

Gæstespil på Nationalscenen

Og mens tiden som statsensemble er slut, fortsætter Corona La Balance som bekendt som lille storbyteater med base på Amager. P.t. foregår renovering af det tidligere Røde Kro Teater, og de økonomiske aftaler med Københavns Kommune og Scenekunstudvalget (sidstnævnte støtter over de næste to år med 2 x 2,6 mio. kr. til bl.a. turneaktiviteter m.v.) er på plads. Læs også artiklen
‘Vand i hovedet og begge ben på Amager’.

Corona La Balance satser på at kunne ‘åbne’ sin nye teaterhistorie på Amager i starten af det nye år. Det bliver så med en kunstnerisk ledelse uden Lotte Faarup, der har valgt at skabe sit eget teater, Det Olske Orkester, der med forestillingen ‘Skyggen af Kain’ skal turnere rundt i landet og bl.a. spille for unge kriminelle i landets fængsler.

Men Corona La Balance fortsætter som hidtil. Og man er skam ikke helt smidt ud af det gode selskab. Således indtager det tidligere statsensemble såmænd Det Kongelige Teaters Skuespilhus fra 25.-29. august, hvor man hver dag kl. 10 og 12 (lørdag kl. 15) kan møde Marc van der Velden og Lotte Bergstrøm i den meget roste forestilling, ‘100 historier og en til’.

De to spillere kan så føle suset fra det kongelige teaterliv – al den stund de har fået hver sin private garderobe med hvilebænk og eletroniske markiser og flot udsigt til havnen…

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere