(19.10.2010) Det nye Teater Nordkraft måtte starte sin teaterhistorie med at spille forestillinger, hvor fusionspartnerne Jako-Bole Teatret og Jomfru Ane Teatret har holdt til, for indflytningen til de nye lokaler i Nordkraft er trukket ud.
Først her i oktober er teatret på plads på Aalborg Kommunes gamle kraftværk, der nu er kulturelt samlingssted for teater, kunst, biograf, idræt, undervisning m.v. under navnet Nordkraft, og hvor teatret af samme navn bl.a. kan glæde sig over to spillesale, to øvelokaler, lokaler til administration m.v.
Disse gode rammer gør ifølge teaterchef Jakob Højgård Jørgensen Nordkraft til landets sjettestørste teater, og det bliver fejret i uge 42 med bl.a. gratis børneteater hele ugen og åben hus for alle på Nordkraft 24. oktober kl. 11-16. Dagen efter – mandag den 25. oktober – finder den helt officielle åbning af Teater Nordkraft sted.
En stor del af første sæsons repertoire er i ren og skær nødvendighed udredet af den nuværende chef for Odense Teater, Michael Mansdotter i dennes egenskab af afgående leder af Jomfru Ane Teatret.
Det har Jakob Højgård Jørgensen, der selv kommer fra jobbet som administrator m.v. på Teatret Møllen i Haderslev, det naturligvis helt fint med, selvom han glæder sig til at udvikle sit eget repertoire i næste sæson. Men han vil dog allerede i indeværende sæson sætte sit eget aftryk via de mange gæstespil, der er med til at fylde Nordkrafts spilleplan op. Og så årets juleforestilling, der bliver i kabaretgenren – som det sig hør og bør på de kanter…
Nordkraft melder udsolgt!
I indeværende sæson, der vil byde på seks egenproduktioner, er Nordkraft startet ud med ungdomsforestillingen ’De skrigende halse’ om Ronni og punkbandet ’De skrigende halse’ der blev spillet 25. september til 16. oktober på Jomfru Ane Teatret – og er blevet anmeldt
her på portalen.
Og det virker helt naturligt, at første sæson også vil byde på signaturforestillingen ‘Nordkraft’, der (naturligvis) er en dramatisering af Jakob Ejersbos bestsellerroman fra 2002. Den nu afdøde succesforfatters barske skildring af vild ungdom i Aalborg i 1990’erne bliver omsat til scenen i instruktion af Hans Henriksen og i samarbejde med Aalborg Teater, der leverer skuespillere tillige med unge talenter fra landets teaterskoler. Denne ungdomsforestilling afvikles fra 3. februar-12. marts 2011.
Men det er i virkeligheden kun en realiaoplysning, for forestillingen er allerede totalt udsolgt her næsten fem måneder før urpremieren…
Som de øvrige egenproduktioner vil også forestillingen ’Nordkraft’ i øvrigt være besat af et udvalgt skuespillerhold, for Nordkrafts teaterleder vil ikke arbejde med et fast ensemble.
»Ensemble er godt, det har så mange fordele, men på et lille teater med et lille ensemble betyder det også nogle meget stramme begrænsninger. Vores ambition er at have frihed til at lave teater for alle og at kunne lave teater om alt – og hvordan kan man sikre sådan en bredde, hvis alt skal puttes i en meget fast form. Så er det langt mere smidigt at arbejde med muligheden for at kunne hyre folk efter de præcise behov, den enkelte opsætning byder os,« har Jakob Højgaard tidligere udtalt til Nordjyske.dk
Autodidakt debutant
Nordkraft byder dog også på en vaskeægte børnedramatikerdebutant, idet Kate Bryrup debuterer med ’Vulkanen’ til marts næste år.
Kate Bryrup er nok et nyt navn som dramatiker, men hun har en årelang tilknytning til børneteatermiljøet, idet hun bl.a. har været administrator hos Comedievognen og AnemoneTeatret i København og teaterformidler i det nordjyske – bl.a. som stifter af en lokal teaterforening – og sidste år debuterede hun så som (voksen)dramatiker med egnsspillet ’Heksen i Bradsted’, der spillede i Rebild Bakker og Halkær Voldsted i maj 2009. ’Heksen i Bradsted’ er baseret på en autentisk lokal historie om en rapkæftet kvinde, som pga. tidens overtro bliver dømt som heks (se mere på www.heksenibradsted.dk
)
Både til egnsspillet og til det dampende nye børneteaterstykke har Kate Bryrup i øvrigt fået kritik og vejledning af dramaturg Jane Rasch, der bl.a er projektleder på BørneTeaterSammenslutningens succesrige DramatikerVæksthus-projekter.
»Jeg har et stort behov for at udtrykke mig og nyder at lytte ind i mig selv efter den rigtige formulering til en replik. Jeg har skrevet en smule før og var for resten også deltager på et skrivekursus under en nordisk børneteaterfestival tilbage i 1990’erne, men ellers må jeg nok siges at være autodidakt dramatiker,« fortæller Kate Bryrup, der for ganske nylig deltog i den første ‘læseprøve’ på sit stykke.
»Det var en god oplevelse, fordi replikkerne lød, som jeg har tænkt dem. Nogle gange med en ny drejning, som støttede figuren på en – for mig – overraskende måde. Den foreløbige læseprøve har gjort mig mere sikker på, hvordan det kan blive,« siger Kate Bryrup, hvis forestilling nok hedder ‘Vulkanen’ og tager sit udgangspunkt i begivenhederne i Pompeji for næsten 2000 år siden – helt præcist i år 79 – men har inspiration fra nutidens katastrofer.
Pompeji som omdrejningspunkt
»Tsunamien, der ramte Indonesien, Thailand og Sri Lanka m.v. i december 2004 gjorde selvsagt et stort indtryk på mig. Det var en naturkatastrofe, men med tidens teknik havde man jo registreret rystelserne; men for ikke at miste turistindtægter gik de oplysninger ikke videre. De forfærdelige konsekvenser kender vi. Det at kunne råde over sit eget liv, at træffe afgørelser for sig selv er vigtigt for mig, men den mulighed fik alle de mennesker i Asien ikke,« siger Kate Bryrup, inden hun slår krøllen tilbage til det gamle Italien.
»Jeg var i Pompeji for en del år siden, hvor man kan se sliddet fra kærrerne på gadens sten; kværnen til at male mel står der stadig, for alting er faktisk lige forladt, inden pimpstenene, gasserne og lavaen kom. Og så det niveau de var på: Deres hverdag og deres demokrati for 2000 år siden ligner næsten vores for 95 år siden, og pga. lighederne valgte jeg Pompeji som omdrejningspunkt for mit stykke. Forskellen ligger i, at de havde slaver – altså ikke bare tyende – og det er så det, ‘Vulkanen’ handler om: At være venner, når magtforholdet er så skævt. Og hvor svært det kan være for børn at få de voksne til at lytte, samt at finde ud af hvornår er det tid at handl,e og det vil i ’Vulkane’n sige: Hvornår skal man flygte,« fortæller Kate Bryrup.
Erfarne kræfter
Men selvfølgelig skal historien gøres børneteateregnet, så det overordnede plot er forankret i en specifik fortælling om to piger, der er opvokset i det samme hus, men den ene er slavepige, og den anden er herskabspige. Slavepigen Iris på ni år og hendes mor Agate gør alt, hvad de kan for at samle penge for at kunne at købe sig fri. Den ti-årige herskabspige Primigenia går i skole, men skal gøres gifteklar og derfor lære at opføre sig standsmæssigt. Derfor må hun ikke blive set i byen sammen med Iris, men hjemme må de gerne lege sammen.
Den korte fortsættelse er, at pigerne ved at mærke rystelserne fra det kommende vulkanudbrud fra Vesuv prøver at få de voksne til at rejse, hvad der til sidst lykkes, selvom Primigenia må sætte sit eget liv ind for at få Iris med, mens Iris’ mor, slaven Agate, ikke kommer med.
Det er den erfarne børneteatermand Søren Skjold, der skal iscenesætte ‘Vulkanen’, som får scenografi af den lige så erfarne Niels Secher, mens de medvirkende bliver Marie Vestergård Jacobsen og Ane Helene Hovby.
Kate Bryrup har selv fået lov til at komme med sine bud på instruktør og scenograf, men hvordan det bliver at se sine figurer komme til live på scenen, har Kate Bryrup altså til gode en rum tid endnu, idet premieren jo først ligger 17. marts næste år.
Stiftede teaterforening
Lige nu er hun i øvrigt også optaget af helt andre aktiviteter. Kate Bryrup opdrætter nemlig også økologiske ænder, og med såvel mortensaften som julen på vej er der gang i rapperiet på Gravhøjgård, hvor der slagtes til november (se www.and-oko.dk
). Tidligere har gården bl.a. lagt marker til økologiske grønne asparges m.v.
Kate Bryrup er uddannet civiløkonom, men har som så mange andre inden for børneteaterområdet også været den ‘obligatoriske’ vej forbi Teatervidenskab på Københavns Universitet, hvor hun blev exam. art. i 1984. Den økonomiske uddannelse fik hun brug for som budgetchef (1985-88) hos Kraft Foods A/S og siden som administrator hos teatret Comedievognen (1988-91) og AnemoneTeatret (1992-94), og med det fulgte også organisatorisk arbejde i bl.a. Dansk ASSITEJ og som ansat og frivillig festivalmedhjælper til de store april-festivaler gennem mange år hos Teatercentrum m.v., inden hun og familien valgte at flytte fra Lyngby til det nordlige Jylland og slå sig ned i Byrsted ved Nibe.
Men organisationsgenet tog hun med, og i 2001 stiftede hun så Halkær Teaterforening, som hun både blev forkvinde og organisator i. Det betød i en række år, at der blev arrangeret forestillinger for både voksne og børn i lokalområdet, men lige nu står foreningen på standby.
»Efter fem år hvor publikummerne ikke blev flere og det derfor var svært at få det til at løbe rundt, er Halkær Teaterforening blevet en sovende forening, som forhåbentlig kan vågne til dåd igen. Jeg har stadig kontakt til et par skoler omkring valg af forestillinger og er opstillet til Rebild Kulturråd, hvor jeg har siddet tidligere og dengang fik gennemført professionelle forestillinger til alle skolebørn. Det vil jeg tage op igen, hvis jeg kommer ind,« lyder det kampberedt fra Kate Bryrup.
Fra producent til formidler
Kate Bryrup har således som flere andre folk med rødder i dansk børneteater også gjort en indsats for at få lokale teaterforeninger op at stå i mere eller mindre kulturorganisationsrige områder. Således kan bl.a. nævnes Klaus Eggert, der efter mange år hos bl.a. Teater Rio Rose og aktiv i International ASSITEJ m.m.v. står bag oprettelsen af Langelands Selvbestaltede Kulturforsyning, mens mange andre børneteaterfolk er aktive i allerede eksisterende lokale teaterforeninger, hvor de så bidrager med indsigt og ekspertise.
Og Kate Bryrup ser heller ikke selv noget svært ved at gå fra den ene side af branchen til den anden – fra producent til aftagerleddet.
»Jeg har både været administrator, hvor jobbet var snævert defineret til PR, og administrator i gruppeteaterforstand, hvor man indgår i den fælles ledelse og er med til at tage kunstneriske valg og derudover varetager alle administrative opgaver. Der var skiftet selvfølgelig markant til en teaterforening, hvor man ikke har fingrene med i forestillingens udviklingsproces. Men Halkær Teaterforening var bare én af aktiviteterne i Halkær Kro og Kulturhus, hvor hovedaktiviteten er musikarrangementer og økologisk mad. Til sommer vil vi forsøge os med en kreativ uge, hvor folk camperer på området og er tilknyttet et værksted,« fortæller Kate Bryrup, der også er aktiv i og har været forkvinde for Halkær Kvindenetværk, der bl.a. har arrangeret teater- og dramakurser (se mere på www.kreativedageihalkaer.dk
).
Nærværende teater
Men med så meget teatererfaring og –indblik var det ikke så mærkeligt, at også dramatikerevnerne på et tidspunkt skulle prøves af. Det blev så i første omgang til egnsspillet ‘Heksen i Bradsted’, der i sommeren 2009 spillede i Rebild og Halkær, og hvor dramatiker Bryrup selvfølgelig også var fundraiser, produktionsleder og billetsælger.
Egnsspillet fik i øvrigt økonomisk støtte fra Fødevaredirektoratets landdistriktpulje (!) – hvilket kan forekomme som en lidt pudsig kulturstøtteordning, men måske også siger noget om Kate Bryrups ihærdighed.
Med i egnsspillet var en blanding af professionelle og amatører, men nu gælder det så et professionelt teaters professionelle opsætning af ‘Vulkanen’. Og måske er der mere på vej, for et egnsspil og et børneteaterstykke har vel givet blod på tanden?!
»Jeg har beskæftiget mig med teater fra jeg var fjorten; og der hvor jeg kan bidrage er med replikker og en sammenhængende historie. Det er en fornøjelse at sidde alene og koncentrere sig om et drama, og når det så kan munde ud i et samarbejde med skuespillere, instruktør og scenograf, når de går på gulvet, er det meget givende. De forholder sig til teksten, vi diskuterer, vi bliver klogere, jeg ændrer i teksten. Forestillingen bliver bedre. Så, ja, jeg er så småt i gang med nye idéer,« kommer det fra Kate Bryrup, der ikke mangler store ord om børneteater, når det er bedst:
»At se børneteater har hjulpet mig til at blive et mere helt menneske. Her taler jeg om det hudløse, nærværende teater, som gerne vil mødes med sit publikum. Det findes der en del af,« siger Kate Bryrup.
Forhåbningerne er selvsagt, at ’Vulkanen’ kan skrive sig ind i denne flotte tradition.