Aarhus Teater har i fire år haft et særligt fokus på børn og unge. I 2015 udgjorde den unge målgruppe knap 25% af det samlede publikum, og i dag er hver tredje af teatrets publikum under 25 år.
Ifølge en pressemeddelelse fra teatret skyldes denne udvikling en målrettet indsats mod skoler, familier og de svære ’løssalgsunge’ for at gøre teatret attraktivt: En effektiv billetprispolitik (65 kr. til alle forestillinger), et relevant repertoire og en professionel læringsafdeling, der årligt er i kontakt med omkring 4.000 børn, unge, lærere og forældre, er de tre primære grunde til, at 39.050 børn, unge og studerende købte billetter i sæson 2018/19.
Samtidig noterer teatret, at det samlede antal tilskuere for den foregående sæson er 9% over budget (105.868), men dog mindre end rekordsæsonen 2017/18.
Faldet skyldes en markant afkortning af (høj)sæsonen, hvor det ikke var muligt at spille i august, september og oktober pga. en omfattende ombygning af Aarhus Teaters Store Scene.
Sæsonens salgsmæssige højdespringere var familieforestillingen 'Den uendelige historie' (26.816 – se anmeldelsen i Teateravisen), genopsætning af Reumert-vinderen 'Erasmus Montanus' (17.881) glamrockmusicalen 'The Rocky Horror Show' (16.411) og dramatiseringen af Johs. V. Jensens roman Kongens Fald (14.268) – alle på Store Scene.
(Billedet: Aarhus Teaters effektfulde opsætning af ’Den uendelige historie’ var med til at få billetsalget for børn og unge i vejret. Foto: Emilia Therese)