Danske Teaterjournalister har på sin generalforsamling valgt årets prismodtagere af foreningens instruktørpris Teaterkatten og Initiativprisen, der går til et innovativt tiltag, som styrker scenekunsten. Samtidig blev seks kunstnere nomineret til foreningens store pris, Teaterpokalen. Alle nominerede og prismodtagere er udvalgt på baggrund af forestillinger fra hele landet inden for hele scenekunstfeltet.
Prisoverrækkelsen holdes på Folketeatret i starten af december, hvor navnene på de tre prismodtagere offentliggøres.
Følgende seks scenekunstnere er nomineret til Teaterpokalen 2023:
– Skuespiller Jens Jørn Spottag for ’Arven’, Det Kongelige Teater og ’Kong Lear’, Aarhus Teater
– Skuespiller Ina-Miriam Rosenbaum for ’Arendt – at se i mørket’, Odense Teater og OFF
OFF/PRODUKTION
– Koreograf Palle Granhøj for ’This is not Romeo and Juliet’, Granhøj Dans
– Scenograf Benjamin la Cour for ’Bonnie og Clyde’, Odense Teater, og Cirkusrevyen 2023,
Teltet på Bakken
– Dramatiker Henrik Szklany for Anita-trilogien/’Dødsbo på pløjemarken’, Aalborg Teater
– Tina Gylling Mortensen for ’Den Gerrige’, GrønnegårdsTeatret, og ’Arturo Uis uhindrede vej
til magten’, Vendsyssel Teater
Med Teaterpokalen følger 50.000 kr. og en unik sølvskål, designet og fremstillet af sølvsmed Manuel Sjødahl. Med instruktørprisen Teaterkatten følger 25.000 kr. og en unik lagkagekniv i sølv fra Manuel Sjødahl. Med Initiativprisen følger 15.000 kr. og en teatertegning udført af Erik Werner. Slots – og Kulturstyrelsen bevilger prismidlerne.
Som det fremgår, er de nominerede alle i voksenteaterkategorien og derfor i udkanten af Teateravisens sædvanlige fokus, men som medlem af den ærede forening vælger denne skribent selvfølgelig at reklamere lidt for sagen – og håbe på, at Teaterpokalen en dag tilfalder en kunstner fra børne- og ungdomsteatret.
Den kommende prisoverrækkelse sker jo i lyset af hårde tider for teateranmelderne, der sammen med teaterjournalister medlemsskaren hos Danske Teaterjournalister. For en uges tid siden meldte Jyllands-Posten således ud, at fra 1. januar man ikke længere ville bringe teaterkritik, hvilket koster de to faste freelancere deres arbejde. På andre medier er teaterkritikken skåret ned i takt med de mange nedskæringer, der sker i dagspressen og som bl.a. rammer kulturstoffet.
(caj)