(20.4.2011) Anmeldelser af scenekunst for børn og unge er hjørnestenen i denne nyhedsportal, og følgelig var børneteateravisen.dk’s fem anmeldere i sving på den nys overståede festival i Randers 3.-10. april for at få set så mange nye forestillinger som muligt i den afsluttende weekend, hvor alle 111 deltagende teatre spillede offentlige forestillinger for formidlere, lokale børn og deres voksne og alle os andre.
I forvejen var omkring 100 af festivalens i alt 182 forskellige forestillinger blevet anmeldt her på portalen, men der er nu yderligere aftalt omkring 50 anmeldelser af nye og lidt ældre forestillinger, vist på festivalen, og de vil blive bragt løbende på portalen henover resten af året – i et antal af to-tre om ugen – dog ’afbrudt’ af anmeldelser af forestillinger med spilletid på de små og store stationære scener
Fem anmeldere – 48 anmeldelser
Festivalens mange forestillinger er jo primært turneforestillinger, hvoraf mange har haft premiere op til eller sågar på selve festivalen, og mange skal først turnere til efteråret eller senere i den kommende sæson.
Som en lille forbrugerorientering til formidlere og teatre er her her i faktaboksen en liste over de forestillinger, som børneteateravisen.dk’s anmeldere – Anne Middelboe Christensen, Janken Varden, Henrik Lyding, Kirsten Dahl og Randi K. Pedersen – vil anmelde på portalen.
Tre af disse festival-sete forestillinger er allerede blevet bragt, men der skrives flittigt løs for at sikre, at alle aftalte anmeldelser ligger klar på børneteateravisen.dk’s lager inden sommeren.
Alle tildelt det antal stjerner, som anmelderne har skønnet passende – og som stadig deler vandene blandt teaterfolk.
Om stjerner og anmeldere har man kunnet læse i kommentaren ’Stjernedrys’
, der forsøger at forklare bevæggrundene for systemet…
Kommentarer er velkomne
Som ligeledes tidligere nævnt er kritiske, positive og/eller opklarende kommentarer til anmeldelser altid muligt – de bringes fluks i ’debat’-spalten.
Seneste indlæg
er fra skuespiller Jens Albinus, der går i rette med intentionerne i anmeldelsen af det nyeste udspil fra teatret Graense-Loes og efterlyser endnu mere grænseoverskridende teaterkunst fra Katrine Karlsen og Co.
Mens kunstnerisk leder af Secret Hotel, Christine Fentz, umiddelbart før festivalen i Randers kommenterede
, hvordan kritikken i en to-stjernet, anmeldelse af hendes forestilling, ’Fall Fall She Fell’, er blevet brugt til refleksioner og ændringer af forestillingen til det absolut bedre.
Disse to debatindlæg beskriver samlet meget godt, hvad anmeldelserne kan bruges til: Forbrugerorientering, faglig kritik til teatrene – og refleksioner hos læserne. Og det uanset stjernernes antal.