Af: Carsten Jensen

9. januar 2009

De bestod

De tre første evalueringer af egnsteatre betød pæne karakterer og positive beskrivelser af den kunstneriske virksomhed, der udøves af Fair Play, Carte Blanche og Cantabile 2. Evalueringsrapporterne angiver dog også forslag til forbedringer, og en fælles konklusion er, at teatrene nok holder et fint kunstnerisk niveau, men de er ikke synlige nok.

De seneste måneder har de to egnsteaterkonsulenter arbejdet med at færdiggøre de lovede evalueringer af de tre første af landets p.t. 34 egnsteatre.

Teatret Fair Play i Holbæk, Carte Blanche i Viborg og Cantabile 2 i Vordingborg var udpeget som prøveklude for den af staten beordrede faste evaluering – et af de krav, der blev indføjet i egnsteaterbekendtgørelsen fra 2007.

Konceptet – der knytter tæt til den såkaldte Ønskekvist-model – er testet med succes, må man vel konkludere, idet alle de tre evaluerede teatre ‘har et fint kunstnerisk niveau og lever på alle måder op til den kvalitet, man kan forvente af et egnsteater’, som det udtrykkes i pressemeddelelsen fra Kunstrådet og egnsteaterkonsulenterne.

Evalueringsrapporterne er udarbejdet af egnsteaterkonsulenterne Susanne Danig og Carsten Wittrock i samarbejde med de enkelte teatre og disses værtskommuner. Og det har været en proces baseret på selvevaluering og dialog, hvor udvalgte folk fra de enkelte teatre har budt ind med vurderinger og kommentarer.

Spændende læsning

Og evalueringsrapporterne er faktisk særdeles informativ læsning med stor faktuel forankring og dermed giver de et fint statusbillede af det enkelte teaters kunstnerisk og praktiske virke. Også teatrets lokale forankring, nationale betydning og internationale perspektiv vendes i rapporterne, der ligeledes vurderer den interne styring af teatret som organisation og om den gældende egnsteateraftale er opfyldt.

Afsluttende fremlægges forslag til fremtidige indsatsområder for det enkelte teater.

»Det nemme svar er, at de har brug for flere penge. Det realistiske svar er, at de skal arbejde med at udvikle deres kompetencer inden for de områder, som vi peger på i de individuelle evalueringer,« siger Susanne Danig til Berlingske Tidende som en kommentar til teatrenes generelle situation, mens offentliggørelsen af evalueringsrapporterne bl.a. får følgende ord med på vejen af Carsten Wittrock:

»Evalueringsrapporten skal være et udviklingsredskab for det enkelte teater – den skal både kunne bruges til forhandlinger om forlængelse af egnsteateraftalerne og som et strategisk redskab i dagligdagen. Det har været vigtigt for os at se evalueringerne som en proces, der har kvalificeret dialogen både internt på teatret og mellem teater og kommune.«

Et fællestræk i de tre rapporter er altså en erkendelse af, at egnsteatrene alle lever med en presset økonomi, der gør det svært at få tingene til at hænge sammen på en professionel måde. Og her peger rapporterne bl.a. på formidling og administration som underprioriterede områder.

Dertil kommer, at det også koster mange ressourcer, når man gerne vil markere sig både nationalt og internationalt, og det kendetegner især de egnsteatre, der producerer scenekunst for børn og unge, at man tilstræber at lave forestillinger, der også egner sig til turne i det udland, der har så høje tanker om dansk børneteater. Det internationale udsyn er både Fair Play og Carte Blanche eksponenter for.

Indarbejdet selvkritik

Men hvordan har teatrene så oplevet denne særlige form for eksamen, som evalueringen jo i bund og grund er udtryk for. Det har Børneteateravisen.dk spurgt Teatret Fair Plays administrative leder, Michael Ramløse, om. Han får øvrigt selv pæne ord med på vejen i bl.a. sin egenskab af særdeles anerkendt dramatiker og sit internationale virke som bl.a. tidligere generalsekretær for ASSITEJ.

Har Fair Play været med til at godkende den endelige tekst i evalueringsrapporten?

Michael Ramløse: »Vi har drøftet enkelte steder i rapporten med konsulenterne – småting, hvoraf nogle er blevet ændret og andre står som de stod. vi har egentlig heller ikke opfattet, at vi skulle ‘godkende’ teksten, men mere være med til at rette faktuelle fejl eller misforståelser.«

Når man læser evalueringen, oser den jo af et godt samarbejde mellem konsulenter, teatret og kommunen. Men der HAR vel været uenigheder undervejs?

»Næh, det har der egentlig ikke – der har været gode diskussioner både om helt konkrete ting og om mere overordnede tanker og overvejelser. Men uenigheder har der ikke været – ikke udtalt i hvert fald. Ikke som vi har set det. I vores tilfælde har kommunen kun været perifert involveret, idet Holbæk Kommune jo i givet fald skal overtage en egnsteateraftale fra amtet og derfor ikke har erfaringer med os som sit egnsteater,«

I roses jo gevaldigt undervejs i rapporten for jeres selvkritiske indstilling osv., men er I blevet så meget klogere på jer selv og jeres teaterarbejde gennem evalueringsprocessen?

På en vis måde ja – altså vi er blevet tvunget til at formulere nogle ting for os selv – og for andre – som vel altid har været der, og som er så grundlæggende og naturligt underforstået for os, der arbejder her – og det giver selvfølgelig en klarhed og en tydeligere fornemmelse af retning – diskussionerne med os selv og ikke mindst med konsulenterne har været nyttige, synes vi. For os er det at udøve selvkritik og selvrefleksion en meget indarbejdet del af vores arbejde, så det er ikke et helt nyt redskab for os.«

Jeg går ud fra, at I er enige i evalueringens konklusioner, men hvordan vil I helt konkret udforme en ‘kommunikationsstrategi’, så I bliver synligere og kan komme ud til et ‘bredere publikum’ – og skal jeres teater fx. fremover fungere som åben scene, som konsulenterne lægger lidt op til?

»Det kan jeg ikke svare helt konkret på lige nu – men én ting er i hvert fald givet: Vi skal nogen til at hjælpe os med at finde ud hvordan vi skal gribe tingene an.«

En af forudsætningerne er indgåelse af en egnsteateraftale med Holbæk Kommune, der jo i forvejen har et egnsteater i Holbæk Teater. Hvordan går det med disse forhandlinger?

»Det rigtigste lige nu – for ikke at sige for meget eller for lidt – er, at de er i gang,« lyder det fra Michael Ramløse, hvis teater altså nu kan bryste sig af et ‘bestået’ sammen med de to andre egnsteatre.

Hvordan den konkrete fremtid bliver for Fair Play i Holbæk står altså endnu hen i det uvisse, men det er i øvrigt tanken, at de grundige evalueringsrapporter skal være et vigtigt element, når landets egnsteatre skal genforhandle kontrakter og tilbud med deres værtskommuner.

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere