Af: Carsten Jensen

30. marts 2016

Dansk Rakkerpak bliver nyt egnsteater i Næstved

Blandt syv ansøgere har Kulturudvalget i Næstved Kommune valgt Dansk Rakkerpak som nyt egnsteater for 2017-20. Det sker i forventning om at have fået et teater, der kan skabe større synlighed i bybilledet og mere samarbejde med andre kulturaktører. Kommunens første og nuværende egnsteater, Grønnegade Teater, blev således fravalgt efter otte års virke.

En glad mail fra Niels Grønne ramte teateravisen.dk's mailboks tidligt tirsdag aften:

'Så er det sikkert og vist. Dansk Rakkerpak blev af et enstemmigt kulturudvalg valgt som nyt egnsteater i Næstved pr. 1. januar 2017. Kulturudvalget lagde specielt vægt på den synlighed, vi repræsenterer i bybilledet/kommunen, samt de samarbejder vi agter at indgå med andre kulturaktører'.

Niels Grønne er kunstnerisk leder af Dansk Rakkerpak sammen med Niels Peter Kløft – der har boet i byen gennem flere år i sin pure ungdom og altså nu vender hjem som medleder af Næstveds nye egnsteater. Hans gamle mor bor i øvrigt fortsat i byen – ganske passende i Teatergade…

Dansk Rakkerpak er et af Danmarks mest kendte gadeteatre med forestillinger for børn og unge og deres voksne i en energisk og humoristisk stil, og teatret har ofte optrådt ved diverse arrangementer i Næstved.

Dermed er spændingen udløst, efter at Næstved Kommune i november sidste år noget overraskende valgte at sende sit egnsteater i udbud for perioden 2017-20 og således   fraveg den sædvanlige procedure rundt om i landet, hvor kommunen ganske udramatisk genforhandler kontrakt med det eksisterende egnsteater, Grønnegade Teater, der har virket i otte år som kommunens første egnsteater.

25 pct. mindre egnsteater?

Det var angiveligt ikke utilfredshed med Grønnegade Teaters kunstneriske præstationer  eller aktivitetsniveau, der lå bag beslutningen om at søge nye kræfter, men stærke kræfter i kommunen har ønsket et egnsteater med større synlighed i bybilledet, hvilket så ifølge Grønnegade Teater har kollideret noget med krav til egnsteatret om at have fokus på børne- og ungdomsteater, dramaarbejde i skoler og institutioner m.v. 

At Næstved Kommune samtidig med afsøgning af nye muligheder for et mere synligt egnsteater har valgt at beskære budgettet med 25 pct., så en ny aftale for de kommende fire år taler om tre mio. kr. årligt mod de nuværende ca. fire mio. kr. årligt, antyder måske også lidt om et skævvredent ambitionsniveau.

Men for Dansk Rakkerpak, der blev valgt blandt syv ansøgere til at blive nyt egnsteater i Næstved, er der ingen skår i forventningens glæde over den nye rolle som stationært egnsteater med fast bevilling og mulighed for flerårig planlægning i modsætning til nu, hvor man har opereret med en- eller to-årige tilskud fra Projektstøtteudvalget.

Og Dansk Rakkerpak kommer endda til Næstved i forstærket opstilling, idet man har allieret sig med teatret Faster Cool – der er lig med Camille í Dali og i øvrigt Niels Grønnes bedre halvdel – som bliver det nye egnsteaters dukke- og animationsteaterafdeling og med til at sikre, at der bliver produceret teater for alle aldersgrupper, samtidig med at Camille í Dali vil være en 'integreret del af ledelsen i det nye egnsteater', som det fremgår af en pressemeddelelse fra teatret.

Egnsteater fortsætter som projektteater

Niels Grønne fortæller til teateravisen.dk, at Dansk Rakkerpak i den vanskelige proces har haft løbende kontakt med kollegerne i Grønnegade Teater, der nu har ønsket dem tillykke med valget – og men at man selvfølgelig er 'kede af det på deres vegne og ønsker dem alt det bedste fremover'.

Den fremtid vil sandsynligvis være som projektteater og med et nyt navn – ifølge tidligere udtalelser til teateravisen.dk fra den ene af Grønnegade Teaters to ledere, Sascha Hegner.

For det nuværende egnsteater har taget navn efter spillestedet på Grønnegade Kasernes Kulturcenter, som man nu må fraflytte ved årsskiftet – mens administrationsadressen er  en privat ejendom på Gambakkevej i Holmegaard, hvor man i øvrigt også finder Det Lille Turneteater (se faktaboks).

Så Dansk Rakkerpak skal udover alle de andre gøremål altså også finde et sted til egnsteatrets nye administration, ligesom man skal finde sig til rette på både Kulturcenter Grønnegade og i samarbejdet med kommune og de mange forskellige kulturaktører i Næstved.

Det vil det nye egnsteater

Niels Grønne er trods alle udfordringerne overbevist om, at Dansk Rakkerpak vil gøre en god figur som egnsteater i Næstved.

»Jeg synes, at vi passer godt ind i kommunens kulturpolitik,og vi glæder os til at blive en del af et større kulturelt fællesskab,« har han tidligere udtalt til teateravisen.dk – og egnsteateransøgningen mejsler det ud:

'Som egnsteater i Næstved Kommune vil det være Dansk Rakkerpaks mål at blive et kulturelt fyrtårn i regionen, at være toneangivende på det scenekunstneriske område og at etablere samarbejder og netværk med alle relevante aktører indenfor området'.

I ansøgningen kan man så læse om nogle af de mere konkrete tiltag, der bl.a. går ud på:

– at skabe gadeteaterforestillinger, der appellerer til både børn og voksne på tværs af sprog- og kulturbarrierer og giver synlighed i bybilledet.  

– at skabe unikke seværdige forestillinger af internationalt format og sætte Næstved på ikke bare Danmarkskortet, men også på verdenskortet ved, udover at spille i Næstved og turnere kommunen tynd, også at turnere rundt i landet og ved at deltage på danske og internationale teaterfestivaler.

– at arrangere Næstveds Gadeteaterfestival som en tilbagevendende begivenhed med både danske og udenlandske aktører. Festivalen skal ud i byrummet, have afstikkere til kommunens andre byer og slutte af med at alle forestillinger i et samlet program spiller på Kulturcenterets område.

– at have særligt fokus på børn og unge som målgruppe ved bl.a. at producere indendørsforestillinger specifikt målrettet småbørn, skolebørn eller unge.

– tænke teatret ind i en kulturel kontekst omkring årlige lokale begivenheder som  børnekulturfestivalen i maj, kulturnatten i oktober og i december en  'julekalender' der 'popper op' forskellige steder i byen.

Udfordringer ad libitum

Dertil kommer kontakten med de mange andre kulturaktører i byen, Talentskolen, musikskolen, ungdomsskolen, teaterforeningen m.fl. Samt selvfølgelig de kommunale samarbejdspartnere.

I første omgang handler det nok så meget om afstemning af de praktiske muligheder, idet fx mange af samarbejderne med andre aktører ikke nødvendigvis kan løses inden for den statsrefusionsberettigede egnsteateraftale, hvor der fra 2017 gælder nye, skærpede grænser omkring kunstnerisk virksomhed og andre gøremål. Dertil kommer udfordringerne omkring en fast teatersal, administrationskontor m.v.

Så Dansk Rakkerpak får nok at se til frem mod den endelige etablering som Næstveds nye egnsteater pr. 1. januar 2017.

***

Se også reaktionen fra Grønnegade Teater i Prosceniums artikel, 'Vi under Dansk Rakkerpak egnsteateropgaven'.

Seneste artikler

Seneste artikler

Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere