Af: Carsten Jensen

30. marts 2016

Dansk Rakkerpak bliver nyt egnsteater i Næstved

Blandt syv ansøgere har Kulturudvalget i Næstved Kommune valgt Dansk Rakkerpak som nyt egnsteater for 2017-20. Det sker i forventning om at have fået et teater, der kan skabe større synlighed i bybilledet og mere samarbejde med andre kulturaktører. Kommunens første og nuværende egnsteater, Grønnegade Teater, blev således fravalgt efter otte års virke.

En glad mail fra Niels Grønne ramte teateravisen.dk's mailboks tidligt tirsdag aften:

'Så er det sikkert og vist. Dansk Rakkerpak blev af et enstemmigt kulturudvalg valgt som nyt egnsteater i Næstved pr. 1. januar 2017. Kulturudvalget lagde specielt vægt på den synlighed, vi repræsenterer i bybilledet/kommunen, samt de samarbejder vi agter at indgå med andre kulturaktører'.

Niels Grønne er kunstnerisk leder af Dansk Rakkerpak sammen med Niels Peter Kløft – der har boet i byen gennem flere år i sin pure ungdom og altså nu vender hjem som medleder af Næstveds nye egnsteater. Hans gamle mor bor i øvrigt fortsat i byen – ganske passende i Teatergade…

Dansk Rakkerpak er et af Danmarks mest kendte gadeteatre med forestillinger for børn og unge og deres voksne i en energisk og humoristisk stil, og teatret har ofte optrådt ved diverse arrangementer i Næstved.

Dermed er spændingen udløst, efter at Næstved Kommune i november sidste år noget overraskende valgte at sende sit egnsteater i udbud for perioden 2017-20 og således   fraveg den sædvanlige procedure rundt om i landet, hvor kommunen ganske udramatisk genforhandler kontrakt med det eksisterende egnsteater, Grønnegade Teater, der har virket i otte år som kommunens første egnsteater.

25 pct. mindre egnsteater?

Det var angiveligt ikke utilfredshed med Grønnegade Teaters kunstneriske præstationer  eller aktivitetsniveau, der lå bag beslutningen om at søge nye kræfter, men stærke kræfter i kommunen har ønsket et egnsteater med større synlighed i bybilledet, hvilket så ifølge Grønnegade Teater har kollideret noget med krav til egnsteatret om at have fokus på børne- og ungdomsteater, dramaarbejde i skoler og institutioner m.v. 

At Næstved Kommune samtidig med afsøgning af nye muligheder for et mere synligt egnsteater har valgt at beskære budgettet med 25 pct., så en ny aftale for de kommende fire år taler om tre mio. kr. årligt mod de nuværende ca. fire mio. kr. årligt, antyder måske også lidt om et skævvredent ambitionsniveau.

Men for Dansk Rakkerpak, der blev valgt blandt syv ansøgere til at blive nyt egnsteater i Næstved, er der ingen skår i forventningens glæde over den nye rolle som stationært egnsteater med fast bevilling og mulighed for flerårig planlægning i modsætning til nu, hvor man har opereret med en- eller to-årige tilskud fra Projektstøtteudvalget.

Og Dansk Rakkerpak kommer endda til Næstved i forstærket opstilling, idet man har allieret sig med teatret Faster Cool – der er lig med Camille í Dali og i øvrigt Niels Grønnes bedre halvdel – som bliver det nye egnsteaters dukke- og animationsteaterafdeling og med til at sikre, at der bliver produceret teater for alle aldersgrupper, samtidig med at Camille í Dali vil være en 'integreret del af ledelsen i det nye egnsteater', som det fremgår af en pressemeddelelse fra teatret.

Egnsteater fortsætter som projektteater

Niels Grønne fortæller til teateravisen.dk, at Dansk Rakkerpak i den vanskelige proces har haft løbende kontakt med kollegerne i Grønnegade Teater, der nu har ønsket dem tillykke med valget – og men at man selvfølgelig er 'kede af det på deres vegne og ønsker dem alt det bedste fremover'.

Den fremtid vil sandsynligvis være som projektteater og med et nyt navn – ifølge tidligere udtalelser til teateravisen.dk fra den ene af Grønnegade Teaters to ledere, Sascha Hegner.

For det nuværende egnsteater har taget navn efter spillestedet på Grønnegade Kasernes Kulturcenter, som man nu må fraflytte ved årsskiftet – mens administrationsadressen er  en privat ejendom på Gambakkevej i Holmegaard, hvor man i øvrigt også finder Det Lille Turneteater (se faktaboks).

Så Dansk Rakkerpak skal udover alle de andre gøremål altså også finde et sted til egnsteatrets nye administration, ligesom man skal finde sig til rette på både Kulturcenter Grønnegade og i samarbejdet med kommune og de mange forskellige kulturaktører i Næstved.

Det vil det nye egnsteater

Niels Grønne er trods alle udfordringerne overbevist om, at Dansk Rakkerpak vil gøre en god figur som egnsteater i Næstved.

»Jeg synes, at vi passer godt ind i kommunens kulturpolitik,og vi glæder os til at blive en del af et større kulturelt fællesskab,« har han tidligere udtalt til teateravisen.dk – og egnsteateransøgningen mejsler det ud:

'Som egnsteater i Næstved Kommune vil det være Dansk Rakkerpaks mål at blive et kulturelt fyrtårn i regionen, at være toneangivende på det scenekunstneriske område og at etablere samarbejder og netværk med alle relevante aktører indenfor området'.

I ansøgningen kan man så læse om nogle af de mere konkrete tiltag, der bl.a. går ud på:

– at skabe gadeteaterforestillinger, der appellerer til både børn og voksne på tværs af sprog- og kulturbarrierer og giver synlighed i bybilledet.  

– at skabe unikke seværdige forestillinger af internationalt format og sætte Næstved på ikke bare Danmarkskortet, men også på verdenskortet ved, udover at spille i Næstved og turnere kommunen tynd, også at turnere rundt i landet og ved at deltage på danske og internationale teaterfestivaler.

– at arrangere Næstveds Gadeteaterfestival som en tilbagevendende begivenhed med både danske og udenlandske aktører. Festivalen skal ud i byrummet, have afstikkere til kommunens andre byer og slutte af med at alle forestillinger i et samlet program spiller på Kulturcenterets område.

– at have særligt fokus på børn og unge som målgruppe ved bl.a. at producere indendørsforestillinger specifikt målrettet småbørn, skolebørn eller unge.

– tænke teatret ind i en kulturel kontekst omkring årlige lokale begivenheder som  børnekulturfestivalen i maj, kulturnatten i oktober og i december en  'julekalender' der 'popper op' forskellige steder i byen.

Udfordringer ad libitum

Dertil kommer kontakten med de mange andre kulturaktører i byen, Talentskolen, musikskolen, ungdomsskolen, teaterforeningen m.fl. Samt selvfølgelig de kommunale samarbejdspartnere.

I første omgang handler det nok så meget om afstemning af de praktiske muligheder, idet fx mange af samarbejderne med andre aktører ikke nødvendigvis kan løses inden for den statsrefusionsberettigede egnsteateraftale, hvor der fra 2017 gælder nye, skærpede grænser omkring kunstnerisk virksomhed og andre gøremål. Dertil kommer udfordringerne omkring en fast teatersal, administrationskontor m.v.

Så Dansk Rakkerpak får nok at se til frem mod den endelige etablering som Næstveds nye egnsteater pr. 1. januar 2017.

***

Se også reaktionen fra Grønnegade Teater i Prosceniums artikel, 'Vi under Dansk Rakkerpak egnsteateropgaven'.

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere