Af: Carsten Jensen

13. juni 2011

Forsiden af temanummeret prydes af et forestillingsfoto med en af dansk børneteaters store skikkelser, Jakob Mendel (1950-2001), der er i gang med succesforestillingen ’En biting’, der rent scenografimæssigt må siges at høre til i den enkle ende af skalaen. Foto: Kurt Johansen

Dansk børneteater på PQ11

De danske scenografer har valgt at præsentere det turnerende danske børneteater på Prag Quadriennalen – den internationale scenografiudstilling,der afvikles fra 16.-26. juni 2011.

Fakta

Quadriennalen i Prag blev etableret i 1967, og den 12. udgave, der finder sted 167.-26. juni, vil have deltagere fra 62 lande.

Quadriennalens hjemmeside:  www.pq.cz/en

Sammenslutningen af Danske Sceografer (SDS): www.scenograf.dk

På torsdag 16. juni åbner Prag Quadriennalen 2011, hvor 62 lande har en stand og viser eksempler på de seneste års scenografier, kostumer m.v.

Den internationale scenografiudstilling afvikles hvert fjerde år, og i 2007 deltog 55 lande ved arrangementet i Tjekkiets hovedstad. Her var Danmarks stand bygget op omkring Steffen Aarfings og Marie i Dalis ’Ringen’ på Det Kongelige Teater, men i år har Sammenslutningen af Danske Scenografer (SDS), der står for den danske stand, valgt emnet 'det turnerende børneteater' – og det falder så fint i tråd med, at ASSITEJ’s verdenskongres – der finder sted hvert tredje år – netop er blevet afviklet i København og Malmø og således har haft fokus på scenekunst for børn og unge. 

Scenografi-quadriennalen afvikles fra 16. -26. juni 2011, og i dagene op til åbningen har  det danske hold arbejdet på at bygge standen op. Der deltager 11 danske scenografer i turen til Prag.

Kassevogn i pap

»Den danske stand er bygget i pap – og en kassevogn 1:1 er ligeledes bygget i pap. Ud af bagsmækken ‘eksploderer’ objekter ud, teaterbænke, kostumer, lys og lignende. De inderste objekter er bygget i pap, men jo længere de ‘springer’ ud i rummet, jo mere virkelige bliver de. Så de yderste objekter er helt reelle objekter. Gennem rummet bugter sig en rød streng, malet på pappet. Herpå er der billeder fra landets børneteatre, hvor de viser en given scenografi, hvor meget den fylder i en bil og hvem der turnerer rundt med forestillingen,« fortæller scenograf Stine Worm Sørensen om det danske projekt.

»Fredag den 17. juni har vi National Day på vores stand, dvs. at der er vi alle repræsenteret og byder på et glas vin og et lille marcipanbrød,« lyder det videre fra Stine Worm Sørensen.

Temanummer om dansk børneteater

Stine Worm Sørensen har også  været involveret i det engelsk-sprogede temanummer af scenografernes medlemsblad, 1:25, som er blevet produceret til lejligheden.

’Children’s Theatre as Playground’ er titlen på maj-nummeret, der udover en artikel med en kort præsentation af dansk børneteaters historie (børneteateravisen.dk’s redaktør, Carsten Jensen) og en artikel om støttestrukturen (ph.d. Louise Ejgod Hansen) har et par små interviews med teaterfolk (Erik Uddenberg, Unga Klara – Tove Bornhøft, Teater Rio Rose) om det særlige ved at spille teater for børn, ligesom udvalgte scenografer skriver om deres metier (Gitte Kath, Kirsten Victoria Lind, Stine Worm Sørensen, Sille Dons Heltoft og Marie Rosendahl Chemintz).

Der er blevet trykt 4.000 eksemplarer af temanummeret, hvor af ca. 3.000 vil blive lagt på standen i Prag, så de besøgende kan tage et eksemplar. Derudover blev der afleveret ca. 400 eksemplarer til uddeling til de udenlandske gæster på ASSITEJ-verdenskongressen i maj.

OISTAT-konference

Jakob Pelch, der er sekretariatsleder på SDS, er kurator for  den danske stand og deltager i forskellige møder og diskussioner i Prag, hvor der også er dansk præsentation i OISTAT-konferencen.

OISTAT står for  l'Organisation Internationale des Scénographes, Techniciens et Architectes de Théâtre – og er den internationale organisation for scenografer og sceneteknikere m.fl.

Den blev etableret netop i Prag i 1967 under den første quadriennale, men har nu sit internationale kontor i Taiwan.

Fakta

Quadriennalen i Prag blev etableret i 1967, og den 12. udgave, der finder sted 167.-26. juni, vil have deltagere fra 62 lande.

Quadriennalens hjemmeside:  www.pq.cz/en

Sammenslutningen af Danske Sceografer (SDS): www.scenograf.dk

Flere artikler

Marc og Joop og Det første bogstav

Marc og Joop og Det første bogstav

På Horsens Teaterfestival i september kunne man møde et helt nyt teater med et temmelig særegent navn, hvis første forestilling var et autentisk flygtningsdrama. Bag forestilling og teater står en af dansk børne- og ungdomsteaters mest erfarne kunstnere
Læs mere
Scenekunst og julestemning

Scenekunst og julestemning

De første store juleforestillinger er allerede sat i gang rundt omkring på landets store scener, mens de lidt mindre og helt små teatre venter med at uddele dramatisk juleknas til slutningen af november og starten af december. Teateravisen prøver som vanligt at levere et overblik over de scenekunstneriske julerier.
Læs mere
Teateravisen skifter digital ham

Teateravisen skifter digital ham

Efter 15 år som nyhedsportal i de samme grafiske gevandter sker der endelig noget. Så velkommen til en 2023-udgave af Teateravisen.dk, som forhåbentlig gør det endnu mere behageligt at besøge denne særlige medie-niche for professionel scenekunst for børn og unge.
Læs mere
Et blåt egern taler ud!

Et blåt egern taler ud!

I kølvandet på bl.a. Horsens Teaterfestivals tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse og interaktivitet er Teateravisens anmelder, Kirsten Dahl, taget på en oplevelsesorienteret rundtur i tidens scenekunst for børn og unge for at se, hvad der egentlig gemmer sig bag de mange buzzwords.
Læs mere

Seneste artikler

Seneste artikler

Marc og Joop og Det første bogstav

Marc og Joop og Det første bogstav

På Horsens Teaterfestival i september kunne man møde et helt nyt teater med et temmelig særegent navn, hvis første forestilling var et autentisk flygtningsdrama. Bag forestilling og teater står en af dansk børne- og ungdomsteaters mest erfarne kunstnere
Læs mere
Scenekunst og julestemning

Scenekunst og julestemning

De første store juleforestillinger er allerede sat i gang rundt omkring på landets store scener, mens de lidt mindre og helt små teatre venter med at uddele dramatisk juleknas til slutningen af november og starten af december. Teateravisen prøver som vanligt at levere et overblik over de scenekunstneriske julerier.
Læs mere
Teateravisen skifter digital ham

Teateravisen skifter digital ham

Efter 15 år som nyhedsportal i de samme grafiske gevandter sker der endelig noget. Så velkommen til en 2023-udgave af Teateravisen.dk, som forhåbentlig gør det endnu mere behageligt at besøge denne særlige medie-niche for professionel scenekunst for børn og unge.
Læs mere
Et blåt egern taler ud!

Et blåt egern taler ud!

I kølvandet på bl.a. Horsens Teaterfestivals tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse og interaktivitet er Teateravisens anmelder, Kirsten Dahl, taget på en oplevelsesorienteret rundtur i tidens scenekunst for børn og unge for at se, hvad der egentlig gemmer sig bag de mange buzzwords.
Læs mere
Marc og Joop og Det første bogstav

Marc og Joop og Det første bogstav

På Horsens Teaterfestival i september kunne man møde et helt nyt teater med et temmelig særegent navn, hvis første forestilling var et autentisk flygtningsdrama. Bag forestilling og teater står en af dansk børne- og ungdomsteaters mest erfarne kunstnere
Læs mere
Scenekunst og julestemning

Scenekunst og julestemning

De første store juleforestillinger er allerede sat i gang rundt omkring på landets store scener, mens de lidt mindre og helt små teatre venter med at uddele dramatisk juleknas til slutningen af november og starten af december. Teateravisen prøver som vanligt at levere et overblik over de scenekunstneriske julerier.
Læs mere
Teateravisen skifter digital ham

Teateravisen skifter digital ham

Efter 15 år som nyhedsportal i de samme grafiske gevandter sker der endelig noget. Så velkommen til en 2023-udgave af Teateravisen.dk, som forhåbentlig gør det endnu mere behageligt at besøge denne særlige medie-niche for professionel scenekunst for børn og unge.
Læs mere
Et blåt egern taler ud!

Et blåt egern taler ud!

I kølvandet på bl.a. Horsens Teaterfestivals tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse og interaktivitet er Teateravisens anmelder, Kirsten Dahl, taget på en oplevelsesorienteret rundtur i tidens scenekunst for børn og unge for at se, hvad der egentlig gemmer sig bag de mange buzzwords.
Læs mere