Af: Carsten Jensen

25. april 2016

Dans i publikumshøjde

Fra 28. april til 2. maj 2016 er der atter SWOP-danseteaterfestival i Roskilde, hvor der bydes på gratis adgang til ni forskellige forestillinger fra syv forskellige lande samt diverse åbne aktiviteter og workshops. Den biennale festival, som egnsteatret Aaben Dans arrangerer, er et væsentligt element i teatrets voksende internationale samarbejde omkring udvikling af dans for børn og unge.

Gratis billetter til danseforestillinger fra hele verden!

Det er det gode tilbud fra Aaben Dans i Roskilde, når den biennale og internationale festival SWOP afvikles fra 28. april til 2. maj 2016.

Der bydes på ni forskellige forestillinger for alle aldre og syv lande (se faktaboks) og en række workshops og aktiviteter for børn, unge og familier. Dertil kommer møder, seminar m.v., der primært henvender sig til professionelle udøvere, arrangører og forskere m.v.

SWOP-festivalen integrerer samtidig en del af Dansens Dag fredag 29. april, hvor der er planlagte aktiviteter i København, Aarhus og Aalborg – og altså også i Roskilde, hvor unge fra 'Ta fat om dansen' fra hele landet mødes til dansecamp og dagen efter optræder i Roskildes gader.

I modsætning til de to foregående SWOP-festivaler, hvor flere byer i regionen fik glæde af gratis forestillinger og arrangementer, er alle aktiviteter i 2016-udgaven koncentreret om selve Roskilde.

Inspirationen udefra

Det var Aaben Dans' energiske producent, Pernille Møller Taasinge, der efter at have været til en tysk festival i januar 2010, hvor europæiske producenter mødtes for se og diskutere børnedans, blev grebet af tanken om at skabe Danmarks første egentlige festival for dans for børn og unge.

'Det var fantastisk at møde mennesker, der producerede og præsenterede på europæisk plan – og at opleve en festival dedikeret en genre, som vi netop havde taget hul på', har hun tidligere fortalt om inspirationen til SWOP-festivalen, der første gang blev afviklet i 2012 og erinspireret af den nye bølge af moderne dans for børn og unge, der både danner nye netværk og nye måder at skabe dans for et ungt og endog meget ungt publikum – således er der også i år en forestilling for helt ned til tre måneder gamle tilskuere.

Samtidig blev SWOP-festivalen det synlige udtryk for Aaben Dans' voksende engagement i det internationale arbejde, efter at man havde etableret sig som egnsteater i Roskilde (i 2008) og udviklet forestillinger for nye alderssegmenter i Danmark – set i relation til teatrets hidtidige fokus på forestillinger for unge og voksne.

Festivalen blev samtidig en form for adgangsbillet til at deltage i Fresh Tracks Europe, et innovativt netværk for kunstnere og producenter, der arbejder med dans for børn og unge og med en toårig bevilling fra EU's kulturprogram bl.a. har afholdt seminarer, workshops m.v. for at definere og udvikle dans for de helt unge målgrupper. 

PUSH

Og selvom netværket Fresh Track Europe ikke længere er aktivt, er der fuld gang i nye planer og projekter i samme spor.

»Vi har netop fået besked om, at vi har modtaget penge til vores næste europæiske projekt: PUSH, hvor partnerne er Imaginate Festival i Skotland, Krokusfestival i Belgien, Scenekunstbruket i Norge og The Ark i Irland. Projektet er en direkte udløber af Fresh Tracks Europe-netværket, som vi har holdt i live på uformel basis, hvor Aaben Dans, Imaginate og Krokus arbejdede sammen. PUSH går ud på at lave tre store 'encounters', hvor vi hver især sender dansere/koreografer/performere til at arbejde sammen (og med lokale børn/unge) med temaerne: Risc Taking/Safety Zones, Migration og Gender. Desuden tager vi kunstnerne med rundt på vore festivaler for at møde andre kunstnere/ideer og sikre så stor udveksling som muligt,« fortæller Pernille Møller Tåsinge, der tilbyder interesserede at følge projektet via hende (man kan bare sende en mail til pernille@aabendans.dk).

Desuden kommer der på årets SWOP-festival gæster fra Frankrig, Skotland, Tyskland, Sverige, Estland, Catalonien, Schweiz og Holland blot for at følge programmet og deltage i det såkaldte 'Professionel Meeting'-seminar 1. maj.

Festival for lokale og for fagfolk

Som det fremgår, er SWOP-festivalen altså både en festival, hvor lokale og tilrejsende børn og unge og voksne kan se forestillinger og optog, deltage i workshops m.v. – og en faglig sammenkomst for internationale udøvere og arrangører af dans for børn og unge.

Og som Nordens første og p.t. eneste festival af den slags er det netop også et mødested til inspiration for danske dansegrupper.

»Vi mener at det har en stor indvirkning at se og møde kunst og kunstnere fra andre traditioner. Uden at vi har lavet en direkte evaluering af det aspekt, har vi kunnet mærke, at det har taget noget tid for dansemiljøet at opdage muligheden – men i år er der stor tilstrømning, og vi mærker, at danske grupper meget gerne spiller på festivalen,« lyder det fra Pernille Møller Taasinge.

Men SWOP sætter også stor pris på muligheden for at kunne tilbyde gratis billetter til alle forestillinger m.v. Og via festivalens brug af refusionsordningen og støtten fra bl.a. Statens Kunstfond, Roskilde Kommune samt Roskilde Kommunes Kulturpulje, Augustinus Fonden, Tuborgfondet, Den Danske Scenekunstskole Efter- og videreuddannelse, Ta' Fat om Dansen & Nordea-fonden og lokale samarbejdspartnere kunne man næsten tro, at festivalen var totalfinansieret, men Aaben Dans, der står for festivalens kunstneriske og pædagogiske program, administration, koordination PR og marketing m.v. har også skudt midler ind.

»Det er en prioritering for os, at så mange forskellige mennesker som muligt kan komme ind og se forestillinger af høj kvalitet. Vi ansøger hvert år om støtte til festivalen hos både offentlige og private fonde, så vi kan holde fast i denne prioritering. I år adskiller festivalen sig ved, at Aaben Dans selv yder en stor del af budgettet bl.a. ved at co-producere forestillingen 'Ind i varmen', fortæller Pernille Møller Taasinge.

Stadig gratis billetter

I skrivende stund er der ganske få dage til take-off for SWOP-2016, og interessen har atter været så stor, at flere forestillinger allerede må melde udsolgt, men Pernille Møller Taasinge forsikrer, at man stadig kan få billetter til mange af weekend-forestillingerne.

»Skole-/institutionsforestillingerne blev hurtigt udsolgt, hvilket vi er glade for – det er jo for de større klasser sidst på skoleåret, hvor de har travlt med at indhente pensum… Men vi vægter højt, at publikum balancerer imellem grupper/skoler, privat publikum og det professionelle publikum,« siger hun.

Det bliver der så mulighed for at orientere sig om, når de fem dage åbner op for forestillinger forskellige steder i byen, bl.a. Musicon og Laboratoriet hos Aaben Dans, Roskilde Bibliotek, Roskilde Katedralskole – og på Stændertorvet.

Det er, som arrangørerne fremhæver, dans og bevægelser, der 'kommunikerer direkte med publikum'…

Seneste artikler

Seneste artikler

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School. Materialet blev præsenteret for offentligheden i slutningen af august sammen med bogen ’AI i gymnasiet’. Både undervisningsmaterialet og den nyudgivne undervisningsbog er guf for alle, der ønsker at vide mere om AI i særdeleshed og vores digitale liv i almindelighed.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School. Materialet blev præsenteret for offentligheden i slutningen af august sammen med bogen ’AI i gymnasiet’. Både undervisningsmaterialet og den nyudgivne undervisningsbog er guf for alle, der ønsker at vide mere om AI i særdeleshed og vores digitale liv i almindelighed.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere